Rozwijanie empatii u menedżera

Rozwijanie empatii u menedżera http://www.sxc.hu

W jaki sposób menedżer może popracować nad zwiększeniem swojej empatii?

Wydawać by się mogło, że empatia i menadżer nie mają ze sobą wiele wspólnego. Osoba na wysokim stanowisku utożsamiana jest z takimi przymiotami jak bezkompromisowość, siła, pewność siebie, władczość. Gdzie tu miejsce na empatię? Ale właśnie dzięki niej menedżer może skutecznie budować relacje interpersonalne zarówno ze swoimi podwładnymi jak i z innymi współpracownikami czy kontrahentami. Nie każdy szef ma taką umiejętność, ale dobra wiadomość jest taka, że empatii można się nauczyć.

Empatyczne słuchanie

Przydaje się m.in. w sytuacjach, gdy pracownik ma jakiś problem, występuje konflikt między podwładnymi, podczas okresowych ocen pracowników lub w sytuacji, gdy w firmie przeprowadzane są różnego rodzaju zmiany, które rodzą niepewność, obawy i stres w zespole.


Co możemy zrobić, aby empatycznie słuchać?

  • Rozmowę przeprowadzamy w miejscu, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał, np. w małej sali przeznaczonej do spotkań.
  • Na czas rozmowy wyłączamy komórkę.
  • Skupiamy się na rozmówcy, na tym co mówi, myśli i czuje.
  • Nie rozpraszamy się i nie błądzimy myślami gdzie indziej, np. nie myślimy o pilnym projekcie do zrealizowania; pracownik zauważy nasze roztargnienie i nie będzie czuł, że zależy nam na wysłuchaniu go.
  • W trakcie słuchania nie zastanawiamy się nad rozwiązaniem problemu lub nad tym kiedy pracownik wreszcie skończy mówić.
  • Nie podsuwamy szybko gotowych rozwiązań – rozmówca będzie miał wtedy poczucie, że chcemy go szybko zbyć.
  • Przyglądamy się mimice twarzy i mowie ciała – możemy w ten sposób odgadnąć, jaki rozmówca ma nastrój.
  • Nie kończymy za rozmówcę zdań.
  • Zastanawiamy się, jakbyśmy się czuli w położeniu rozmówcy.

Okazywanie empatii

Nie wystarczy empatycznie słuchać. Trzeba jeszcze pokazać rozmówcy, że ważne jest dla nas to, co mówi oraz że słuchamy go ze zrozumieniem i umiemy się wczuć w jego sytuację.


Jak możemy okazać empatię?

  • Stawiamy pytania odnoszące się do podania większej liczby szczegółów (rozmówca widzi, że jesteśmy zainteresowani jego wywodem) oraz pytania otwarte typu „opisz mi, co czujesz w związku z tą sytuacją” (rozmówca nie jest potraktowany powierzchownie).
  • Między wypowiedzią rozmówcy a naszą robimy przerwę – mamy wtedy przestrzeń na spokojne i wyważone wybranie najlepszej odpowiedzi czy podpowiedzi.
  • Nie przerywamy zbyt często – dajemy tym samym sygnał, że chcemy go wysłuchać do końca i dobrze zrozumieć.
  • Pozwalamy rozmówcy opowiedzieć całą historię – w przeciwnym wypadku odniesie ona wrażenie, że jej problem nie został potraktowany z należytą uwagą i dobrze zrozumiany.
  • Nie pozwalamy, aby rozmówca odbiegał od tematu, wpadał w dygresje – jeśli jest zbyt chaotyczny nakieruj go z powrotem na temat rozmowy, np. to jest ciekawe co mówisz, ale czy moglibyśmy wrócić do tematu rozmowy?”.
  • Jeśli coś, co opowiada rozmówca, wydaje ci się znajome, sam przeżyłeś coś podobnego, miałeś do czynienia z podobną sytuacją – powiedz mu to, np. „rozumiem cię, sam doświadczyłem trudnej zmiany”; „czułem się podobne jak ty w takiej sytuacji”.


Podobne artykuły:




Olimpia Wolf