Rozwój i integracja aplikacji mobilnych

Rozwój i integracja aplikacji mobilnych innergo.pl

W ostatnim czasie bardzo zauważalny jest trend budowania mobilnych rozwiązań dla biznesu, które mają zaoszczędzić czas oraz miejsce, dzięki dostępowi do zasobu danych oraz aplikacjom ułatwiającym codzienną pracę.

Apple nie jest odosobnione w tym nurcie i coraz mocniej możemy zauważyć, że wkracza w świat biznesu zarówno z urządzeniami jak budowaniem silnego partnerstwa dla takich firm jak Cisco czy IBM. Kreatywne rozwiązania oraz sposób ich używania jest tutaj znacznie cenniejszym produktem niż same urządzenia, bo na tym można dopiero oprzeć efektywne i nowoczesne zarządzanie w firmie.

Aplikacje projektowane z myślą o użytkowniku, są intuicyjne, proste oraz umożliwiają nowe sposoby pracy, przede wszystkim pracy w obecnych czasach, która wymaga mobilności oraz natychmiastowego reagowania na zaistniałe sytuacje, podejmowania szybkich decyzji – przy użyciu niejednokrotnie wielu urządzeń.

CISCO

Zwiększenie produktywności i skuteczności zespołu poprzez nowoczesne rozwiązania do komunikacji i zarządzania sprzedażą. Szybka komunikacja i możliwość współpracy między pracownikami w każdym miejscu i czasie. Apple i Cisco zacieśniają współpracę, dzięki czemu urządzenia z iOS i aplikacje na ten system mają jeszcze lepiej działać z rozwiązaniami sieciowymi i systemami Cisco. Na razie są to ogólne zapowiedzi ale pewnie już za kilka miesięcy nowe wersje aplikacji Jabber czy WebEx będą miały lepsze możliwości dzięki bliskiej integracji z iOS. iPhone będzie płynnie współpracował z aparatami biurkowymi Cisco oraz narzędziami takimi jak Spark oraz WebEx.
Cisco WebEx to narzędzie do konferencji internetowych umożliwiające współpracę w dowolnym miejscu. Usługi WebEx to między innymi spotkania online nawet do 1000 i więcej użytkowników w czasie rzeczywistym. Posiada opcje chatu, udostępniania prezentacji i ekranu, stąd jest także doskonałym narzędziem do prowadzenia szkoleń, prezentacji produktowych, spotkań roboczych i wielu innych.

IBM

Współpraca Apple z IBM zapoczątkowała proces tworzenia nowych rozwiązań dla użytkowników biznesowych. Tworzone wspólnie aplikacje oraz usługi dla biznesu obejmują funkcje analityczne, worklfow, zarządzanie urządzeniami oraz integracje i bezpieczeństwo. Skierowane przede wszystkim do obszarów działalności z zakresu sprzedaży, bankowości, opieki zdrowotnej czy ubezpieczeń, mają przynieść dedykowane rozwiązania, dostosowane do potrzeb i wymagań dla danego sektora. 
Obie firmy dążą do transformacji biznesu oraz dostarczenia narzędzi ułatwiających współpracę i komunikację. Doskonały przykład integracji, która ma na celu przyniesienie korzyści dla rynku enterprise. IBM MobileFirst dla iOS, stworzone specjalnie dla urządzeń IPhone oraz iPad to aplikacje osadzone w bezpiecznym środowisku oraz łatwe do wdrożenia, zarządzania oraz aktualizowania przez technologie chmurowe IBM. Pierwszy pakiet z nich objął: 
PODRÓŻE I TRANSPORT: Plan Flight – ma na celu optymalizację procesów dla najefektywniejszego wykorzystania paliwa lotniczego. Passenger+ – zindywidualizowane usługi dla pasażerów, informacje o podroży, rezerwacjach, bagażu.
BANKOWOŚĆ I FINANSE: Advise & Grow – funkcja analityczna, pozwala na indywidualne rozwiązania i rekomendacje dla małych klientów bankowych. Trusted Advice – pozwala na dostęp I zarządzanie portfelem klienta w dowolnym miejscu z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa danych.
UBEZPIECZENIA: Retention – dostęp do profili i historii klienta dla agentów, wyniki analiz, rekomendacje, podpisy elektroniczne i składki.
ADMINISTRACJA: Case Advice – na podstawie analizy produkcyjnej oraz oceny ryzyka pomaga w dowolnym miejscu na podjęcie krytycznej decyzji pracownikom opieki społecznej. Incident Aware – dostarcza krytyczne dane dotyczące miejsc zdarzeń dla stróżów prawa z dostępem do lokalizacji oraz nagrań, statusie i ewentualnym ryzyku dla szybszych i lepszych decyzji.
SPRZEDAŻ: Sales Assist – umożliwia dostęp do profili klientów, sugeruje kolejne zakupy na podstawie historii zamówień, sprawdza zapasy oraz lokalizuje towar. Pick & Pack – łączy technologię lokalizacji z stanem magazynowym dla sprawniejszej obsługi zamówień.
TELEKOMUNIKACJA: Expert Tech – dostęp do lokalizacji usług I optymalizacji trasy.

BANKOWOŚĆ DLA BIZNESU

W ostatnim czasie duże zainteresowanie wzbudziła nowa aplikacja ING Makler Mobile, której wersja na iOS została zaprezentowana na iPhone. Aplikacja umożliwia dostęp do najważniejszych danych finansowych, zarządzanie papierami, listą zleceń, notowania w czasie rzeczywistym oraz statystyki. Rozwój bankowości mobilnej w Polsce jest oceniany jako jeden z najwyższych w Europie, jednak narzędzia dla przedsiębiorców rosną w trochę mniejszym tempie. Udostępniane przez ING rozwiązanie na pewno jest jednym z przykładów jak zmienia się podejście usług dla biznesu oraz zdecydowane podążanie w kierunku mobilnych rozwiązań.  

Większość banków oferuje co najmniej serwis mobilny, w dalszej kolejności aplikacje i niestety na nich dopiero się uczą. Poziom zabezpieczeń większości aplikacji jest niedostateczna. Niezmienny kod pin to trochę za mało. Większość rankingów dotyczących aplikacji bankowych odnosi się do funkcji, natomiast bardzo wiele z nich pomija poziom bezpieczeństwa, który jeżeli chodzi o finanse powinien być kluczowy. Na ten moment niewiele aplikacji banków korzysta z technologii biometrycznych jak np. TouchID (wykorzystywany np. przez ING oraz MBank).
Ciekawy system zabezpieczeń oferuje funkcja Apple Pay, która w pewnym sensie tworzy wirtualną kartę dla właściwej karty płatniczej, dane poza ostatnimi transakcjami nie są gromadzone, a potwierdzeniem zakupu jest odcisk linii papilarnych. Funkcja zdalnego wyczyszczenia telefonu z danych w przypadku zgubienia lub kradzieży jest już dostępna na większości systemów, ale nadal istotna. Niestety w Polsce jeszcze nie jest dostępna, ponieważ wymaga odrębnych ustaleń z poszczególnymi bankami w kwestii dodawania kart bankowych do usługi.
Jak się ma zatem do powyższego zabezpieczenie aplikacji jednym hasłem. Wydaje się, że największy nacisk poza oczywiście łatwością obsługi samej aplikacji powinien być położony na kwestie związane z bezpieczeństwem, zwłaszcza jeżeli mówimy o rachunkach firmowych. Niestety na większości stron banków oferujących aplikacje biznesowe bardzo dużo pisze się o funkcjach a bardzo mało o bezpieczeństwie użytkowania. Na pewno ta przewaga się zmieni na korzyść bezpieczeństwa, do tego czasu dobrze pamiętać, żeby przy wyborze zapytać przede wszystkim o ten aspekt.

Nowości Apple

Za nami kolejna konferencja Apple, podczas której zaprezentowany został m.in. nowy iOS9, iPad Pro, iPhone 6S i 6S+ oraz Apple TV. iPad Pro ma znacznie większy, nowy ekran - 12,9 cala, wyświetlający 5,6 mln pikseli. Dzięki nowemu procesorowi - A9X jest niemal dwa razy szybszy od poprzednika, nową jakość dźwięku zapewnią wbudowane 4 głośniki, wszystko przy zachowaniu 7 mm grubości. Tym razem szczególną wagę przywiązano do akcesoriów. Nowy iPad Pro można wyposażyć w klawiaturę połączoną z okładką Smart Cover lub Apple Pencil - nowy rysik, który wykrywa siłę nacisku i tworzyć niezwykłe projekty. Nowy iPhone został wyposażony w 3D Touch, dzięki czemu teraz ekran rozpoznaje 3 siły nacisku. Taka funkcja znacznie ułatwia użytkowanie choćby aparatu 12 Mpix, który nagrywa wideo już w 4K. iPhone wykonano z wytrzymalszego stopu Aluminium 7000, który chroni procesor A9 - szybszy o 70% poprzedzającego go A8. Zmianom nie poddał się także Apple TV z pilotem posiadającym touchpad i nowe przyciski. Apple TV umożliwia już instalowanie aplikacji m.in. gier. Integracja z Siri ma ułatwić korzystanie z TV, jednak nadal musimy jeszcze poczekać na polską wersję językową.

iOS9 to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i szybkości działania, ale także znane aplikacje w nowszej postaci, których nowe funkcje mają na celu dopasowanie się do naszych indywidualnych upodobań i integrują się z innymi aplikacjami. Wielozadaniowość oraz 3D Touch są jednymi z najciekawszych zmian jakie wprowadziło Apple i można powiedzieć, że wnoszą korzystanie z urządzeń mobilnych na wyższy poziom oraz dostosowują do przyszłych integracyjnych rozwiązań, już nie tylko wewnątrz Apple, ale także z innymi firmami.

INTEGRACJA

Rozwiązania integrujące wiele urządzeń, ułatwiające codzienne zadania, udostępniające w każdym czasie i w każdym miejscu potrzebne informacje, to jest kierunek w jakim podąża technologia. Dlatego przesyt dostępnych aplikacji dla użytkowników indywidualnych i dla biznesu jest nieunikniony, warto jednak zastanowić się nad wyborem tych bezpiecznych, które ochronią nasze dane, tożsamość, pieniądze i prywatność.