Rynek handlowy w Polsce - II kw. 2013 r

Rynek handlowy w Polsce - II kw. 2013 r Maciej Pelc (stock.xchang)

Nowe obiekty zmieniają układ sił na mapach handlowych głównych miast.

Nowe obiekty na horyzoncie 

Po widocznym spowolnieniu tempa rozwoju rynku centrów handlowych w Polsce w 2012 r. (374 000 m2 ), obecny rok  zapowiada się obiecująco – ok. 500 000 m2 nowej powierzchni  (najwięcej od 2009 r.) może otworzyć się w ciągu całego br. Prognozy z początku roku były bardziej optymistyczne – ponad  750 000 m2 miało wzbogacić segment centrów handlowych – jednak  niektórzy deweloperzy zrewidowali swoje plany opóźniając budowę lub przekładając datę otwarcia projektów. 130 000 m2 nowej podaży weszło na rynek w pierwszej połowie  2013 r., z czego 74 500 m2 w ciągu ostatniego kwartału za sprawą  czterech nowych i trzech rozbudowanych obiektów. W efekcie,  podaż centrów handlowych w Polsce wzrosła do 8 130 000 m2 a  liczba centrów handlowych do 353. Obiekty, które powstały w II kw. 2013 to:

  • Galeria Solna (30 000 m2) w Inowrocławiu,
  • Galeria Mallwowa (11 000 m2 ) w Skórzewie k. Poznania,
  • Galeria Podkowa (8 000 m2 ) w Podkowie Leśnej k. Warszawy
  • Galeria Zabrze (6 500 m2 ) w Zabrzu.

Trzy z wyżej wymienionych centrów poszerzyły ofertę rynków głównych  aglomeracji (poznańskiej, warszawskich i katowickiej). Powstanie  tych obiektów to również dowód rosnącej popularności centrów typu  convenience ułatwiających robienie szybkich zakupów blisko domu.  Z kolei Inowrocław (poniżej 100 000 mieszkańców), dzięki otwarciu Galerii Solnej, pozyskał pierwszą nowoczesną galerię handlową. Pozostała podaż to wynik rozbudowy trzech obiektów:


  • Auchan (prawie 11 000 m2) w Łomiankach pod Warszawą,
  • Hermes (blisko 5 000 m2) w Skarżysku-Kamiennej
  • Galeria Mazurska (3 000 m2) w Ostródzie.


Aktywność deweloperska na terenie kraju pozostaje wysoka. Ponad 730 000 m2 nowej powierzchni handlowej jest w budowie, z czego  połowa zawita na rynek jeszcze w tym roku.

Główne aglomeracje i większe projekty

Po wyraźnym zainteresowaniu w ubiegłym roku małymi miastami, obecnie uwaga deweloperów skupia się na głównych rynkach. Aż  64% tegorocznej podaży wejdzie na rynki w największych miastach, 29% pojawi się w tych poniżej 100 000 mieszkańców, reszta w  miastach średniej wielkości. Przewaga największych metropolii w statystykach to efekt budowy dużych kompleksów, m.in. Poznań City Centre, Galeria Katowicka, Riviera w Gdyni (nowa nazwa rozbudowywanego obecnie centrum Wzgórze), Auchan Bronowice
w Krakowie, a także w mniejszym stopniu Galeria Miejska Plac Unii w Warszawie. Większość z tych projektów może znacząco zmienić układ sił na mapach handlowych miast, w których powstaną.


Sytuacja w 2014 r. może być odmienna od obecnej. Z zapowiadanych projektów (wg zapowiedzi deweloperów wielkość podaży zbliżona do tej z br.), prawie połowa ma wzbogacić rynki  mniejszych miast.

Wykres 1 Jones Lang LaSalle

Pod względem wielkości projektów, w 2013 r. centra średnie i duże zdominują rynek stanowiąc 76% tegorocznej podaży. Z kolei w 2014 r. przeważać będą projekty średnie (prawie 60%), a duże centra ustąpią miejsca małym projektom (ok. 30%).

Wykres 2 Jones Lang LaSalle

Przebudowy, rozbudowy i inne trendy 

Wraz ze starzeniem się centrów handlowych i coraz silniejszą konkurencją, rośnie liczba obiektów poddawanych modernizacji i / lub rozbudowie. Jednym z ostatnich tego typu przykładów jest centrum handlowo-rozrywkowe Galaxy w Szczecinie. Ten 10-letni  obiekt, w obliczu silnego konkurenta – położonej niedaleko Galerii Kaskada – zachęca klientów odświeżonym wnętrzem i największą fontanną w regionie. Projekty, które w chwili obecnej przechodzą gruntowną przebudowę i rozbudowę to m.in. Wzgórze w Gdyni (po otwarciu zyska również nową nazwę – Riviera), Gemini Park w Bielsku-Białej, Ogrody w Elblągu, Ferio w Koninie czy Galeria Mokotów w Warszawie. W efekcie ww. centra istotnie wzmocnią swoją pozycję na ich lokalnych rynkach.

Intensywnie rozwijają się centra typu convenience. Najnowsze projekty to wspomniane wcześniej Galeria Zabrze w Zabrzu, Galeria Podkowa w Podkowie Leśnej oraz Galeria Mallwowa w Skórzewie pod Poznaniem. 

Chociaż polskie ulice handlowe nie są tak rozwinięte jak w innych europejskich miastach, obserwujemy stopniowe zmiany na lepsze, szczególnie w stolicy. Plany przebudowy domów towarowych Smyk, Sezam czy kompleksu Holland Park z markami z wyższej półki, wpłyną pozytywnie na dalszy rozwój tego segmentu w mieście.

Podobne artykuły:


Niedawne otwarcie pierwszego w Polsce sklepu Louis Vuitton w Warszawie, dowodzi rosnącej roli lokalizacji przy ulicach handlowych w planach rozwoju wielu marek, w szczególności tych z segmentów premium i luksusowego.


Parki handlowe, obiekty wolnostojące i centra wyprzedażowe Inne formaty obecne na polskim rynku, czyli parki handlowe, obiekty wolnostojące czy centra wyprzedażowe, rozwijają się stabilnie, chociaż w znacznie wolniejszym tempie niż centra handlowe. Od początku br. sektor parków handlowych urósł o 33 700 m2 w ramach trzech obiektów. We Wrocławiu sklep IKEA potroił swoją  powierzchnię do 37 700 m2 stając się największym sklepem tej sieci w Polsce. W poznańskim parku handlowym Franowo otworzył się
sklep Jula, a w Grudziądzu powstał Pasaż Wiślany (5 400 m2).


Po głównych aglomeracjach, sektor centrów wyprzedażowych rozwija się na mniejszych rynkach, w szczególności na ścianie  wschodniej kraju. Obecnie dwa projekty, w Białymstoku i Lublinie, są w zaawansowanym stadium przygotowań do realizacji. W sumie w ramach tych dwóch obiektów przybędzie 25 000 m2 nowej powierzchni, która może pojawić się na rynku w ciągu 2 lat. 

Obecnie sektor parków handlowych, wolnostojących obiektów  handlowych i centrów wyprzedażowych to ok. 3,16 mln m2 pow. najmu. Na koniec II kw. 2013 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni  handlowej w Polsce wyniosła 11,3 mln m2 pow. najmu. Pustostany i czynsze typu “prime” W styczniu 2013 r. wskaźnik powierzchni niewynajętej w ośmiu największych aglomeracjach wynosił ok. 2,5%.

Wysokość tzw. czynszów „prime”, czyli płaconych za dobrze  usytuowany lokal ok. 100 m2 z branży „moda” w wiodącym centrum, różni się w zależności od miasta. Najwyższe stawki obowiązują w  Warszawie, a następnie we Wrocławiu i Aglomeracji Katowickiej. W II kw. nie odnotowano zasadniczych zmian w ich zakresach.

Wskutek otwierania nowych projektów oczekujemy jednak tendencji zniżkowej w obiektach gorzej funkcjonujących. Czynsze w obiektach wiodących, o ile nie są one zlokalizowane w miastach małych lub o wysokim nasyceniu, powinny pozostać stabilne.

Podobne artykuły:



Jones Lang LaSalle