SaaS - nowoczesne usługi online

SaaS - nowoczesne usługi online thesaint / www.sxc.hu

Nowoczesne usługi SaaS polegają na korzystaniu z możliwości zapisywania plików bez zbędnego ściągania oprogramowania. Jak on działa?

Model SaaS (software as a service) polega na oferowaniu oprogramowania za pośrednictwem Internetu (np. poczta e-mail), bez konieczności jego instalowania. To coraz bardziej popularna forma udostępniania aplikacji użytkownikom biznesowym i indywidualnym.

Oprogramowanie w ramach usługi

W modelu SaaS oprogramowanie przechowywane jest na serwerze dostawcy i udostępniane użytkownikom przez Internet w formie usługi. Klient nie musi więc dokonywać zakupu aplikacji i instalacji jej na własnym komputerze, co wyklucza również problem braku odpowiedniego sprzętu. Całość dostępna jest poprzez panel www, a więc z każdego miejsca na świecie. Poprzez login i hasło, użytkownik uzyskuje pełne możliwości zarządzania systemem. Z oprogramowania w modelu SaaS mogą korzystać także małe i średnie przedsiębiorstwa, których nie zawsze stać na drogą infrastrukturę. Model SaaS eliminuje bowiem istotne koszty związane z przechowywaniem systemu na własnym serwerze oraz wydatkami na aktualizację oprogramowania.

„SaaS to przede wszystkim wygoda oraz łatwy sposób użytkowania. Nie trzeba nic instalować. Nie trzeba posiadać specjalnych urządzeń jak serwery, czy wydajne komputery. Aby w pełni korzystać z możliwości usług konieczny jest wyłącznie dostęp do Internetu i przeglądarki.” – powiedział Michał Mysiak, Business Line Manager marki SMARTO, należącej do Aiton Caldwell SA.

Podobne artykuły:

SaaS wykorzystywany jest obecnie w wielu dziedzinach zarządzania. Do najpopularniejszych należą systemy CRM, wideokonferencje, backup danych, usługi księgowe, kalkulatory biznesowe, programy antywirusowe oraz usługi telekomunikacyjne.

Zalety modelu SaaS

Największą zaletą modelu SaaS, wyróżnianą przez producentów, jest nieograniczona mobilność. Korzystanie z usług SaaS możliwe jest z każdego miejsca na świecie i o każdej porze, za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Klient otrzymuje również stały dostęp do aktualizacji i korekty ewentualnych błędów. Pozwala to zaoszczędzić czas, eliminując konieczność dojazdu serwisu do klienta. Dodatkowo, w ramach umowy producenci oferują pełne doradztwo i wsparcie na każdym etapie współpracy.


„Istotną kwestią dla właścicieli małych firm, szczególnie we wstępnej fazie rozwoju, jest optymalizacja kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa. W modelu SaaS opłaty za usługi są znacznie niższe niż w przypadku zakupu tradycyjnego oprogramowania, a ponadto łatwe do przewidzenia, gdyż są zależne od liczby użytkowników i zakresu funkcji z jakich klient korzysta. Dzięki temu, mniejsze przedsiębiorstwa mogą skorzystać z oprogramowania dostępnego dotychczas wyłącznie dla dużych firm.” - wyjaśnia Michał Mysiak.

Podobne artykuły:

Wdrożenie przykładowej centrali telefonicznej, serwera oraz oprogramowania antywirusowego to koszt dla firmy około kilkadziesiąt tysięcy złotych. W modelu SaaS, oferowanym przez SMARTO, użytkownicy otrzymają zintegrowany system, dostępny za pośrednictwem Internetu, który łączy w sobie usługi telekomunikacyjne, hostingowie, rozwiązania odpowiedzialne za bezpieczeństwo danych (backup danych, antywirus) oraz CRM online. Całość, w ramach miesięcznego abonamentu, za jedyne kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Korzystanie z modelu SaaS jest nieporównywalnie łatwiejsze od obsługi tradycyjnych rozwiązań. Wszelkie konfiguracje - również te związane z ukazaniem się aktualizacji, czy zwiększenia ilości użytkowników - dokonywane są w panelu administracyjnym za pośrednictwem witryny internetowej. Użytkownik ma również stały podgląd do swoich płatności i rozliczeń.

Obawy przed korzystaniem z usług hostowanych

Największą obawą wśród firm jest konieczność stałego dostępu do Internetu. W przypadku niespodziewanej awarii sieci, spółka traci dostęp do aplikacji. Do czasu usunięcia problemu korzystanie z usług staje się niemożliwe.

„W przypadku firmy 10-osobowej, u której wdrażamy usługę FreecoNet lub SMARTO, do świadczenia usługi dla wszystkich pracowników potrzebna będzie przepustowość sięgająca 2-3 Mbps. Jednakże w przypadku dzisiejszych operatorów internetowych, oferujących szybkość łącza na poziomie kilkudziesięciu Mbps nie są to wygórowane wymagania. Tak samo rzecz ma się z jakością usług, która znacznie się poprawiła na przestrzeni ostatnich kilku lat. Z uwagi na konkurencję i nasycenie rynku, dostawcy mocno postawili na zmniejszenie prawdopodobieństwa utraty połączenia czy przerwania pracy sieci.” – powiedział Jan Wyrwiński, prezes Zarządu Aiton Caldwell SA.

Podobne artykuły:


Wiele firm obawia się, że model SaaS nie jest rozwiązaniem bezpiecznym. Opinia ta wynika głównie z braku bezpośredniej kontroli nad własnym środowiskiem informatycznym, zasobami danych oraz procesami w niej zachodzącymi.

Zdecydowana większość dostawców usług w modelu SaaS korzysta jednak z serwerów, na których przechowywane dane posiadają szyfrowane połączenia oraz zwiększony poziom bezpieczeństwa. Z kolei nad bezpieczeństwem danych i porządkiem na serwerze czuwają dodatkowo wykwalifikowani administratorzy. W skutek czego są to systemy lepiej chronione od własnej infrastruktury małego przedsiębiorstwa.

Perspektywy rozwoju

Z każdym rokiem polscy przedsiębiorcy coraz częściej i chętniej korzystają z technologii SaaS. Zdecydowana przewaga korzyści nad wadami powoduje, że – jak wynika z badań IDC Polska – ponad 75 proc. polskich firm przygląda się ofercie na rynku albo już wprowadza zmiany mające na celu ich łatwiejsze zaadaptowanie na potrzeby organizacji.

Raport „Forecast Analysis: Software as a Service, Worldwide, 2009-2014”, przygotowany przez instytut badań technologicznych Gartner Research w 2011 roku, wskazuje, iż globalny rynek usług SaaS, począwszy od 2008 roku rozwija się w tempie bardzo szybkim. W 2010 roku jego wartość wyniosła 9,2 mld zł. Prognozowana wówczas wartość na 2011 rok mówi o 10,7 mld zł, a na rok 2012 – 15 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 40 proc. w porównaniu r/r.

„Według firmy doradczej Gartner, ponad 95% firm zamierza w najbliższym czasie zwiększyć lub utrzymać na dotychczasowym poziomie korzystanie z aplikacji oferowanych w modelu SaaS. Zaś tylko 4% rozważa ograniczenie wydatków na ten cel Szacunkowy wzrost wydatków na rynku SaaS zapowiada się więc optymistycznie.” – dodał Jan Wyrwiński.

Podobne artykuły:

Aiton Caldwell SA (dawniej FreecoNet Tlenofon SA)