Skuteczny Content Marketing firm szkoleniowych–jak zarabiać na Platformie NF.pl

Skuteczny Content Marketing firm szkoleniowych–jak zarabiać na Platformie NF.pl Lars Plougmann/Flickr.com

Firmy szkoleniowe i indywidualni trenerzy są naturalnymi pionierami Content Marketingu. Dlaczego? Bo ich produkt to wiedza i umiejętności. Wystarczy, że część treści szkolenia przekażą w formie artykułu eksperckiego, prezentacji albo wideo.

Jak już wyjaśnialiśmy efektywność marketingu za pomocą wartościowych treści jest wyższa w sektorze B2B. Przyczyn jest kilka:

  • rynek B2B ceni wiedzę bardziej niż medialny szum,
  • informacja jest cennym towarem dla firm tego sektora,
  • w sprzedaży liczą się długoterminowe relacje z klientami,
  • dla profesjonalistów prywatność danych nie koniecznie musi być barierą.

Świadoma firma zdaje sobie sprawę, jak użyteczna informacja może przełożyć się na jej przychody. Biznes jest skłonny płacić za nią a zostawienie danych kontaktowych w formularzu jest powszechnie przyjętą formą zapłaty.

Upały najlepiej przetrwać w pracy?

Jednymi z pionierów content marketingu na zachodnich rynkach są właśnie firmy szkoleniowe oraz indywidualni trenerzy. Przyczyna jest oczywista - ich produktem jest użyteczna wiedza i umiejętności. Oznacza to, że w naturalny sposób dysponują wartościową treścią. A to jej produkcja jest jedną z najczęściej wymienianych barier dla rozwoju działań content marketingowych.

W pewnym sensie każde szkolenie jest atrakcyjną treścią, za którą uczestnicy są skłonni zapłacić od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Wystarczy wydzielić  z niej “promocyjną” próbkę, która przyciągnie potencjalnych klientów.

1. Artykuł ekspercki

Jak zauważyliśmy we wpisie o wykorzystaniu artykułów eksperckich w content marketingu B2B, jest popularną i sprawdzoną strategią marketingową. Dobrym pomysłem jest streszczenie w krótkiej, atrakcyjnej formie tematyki promowanego szkolenia.

Warszawska firma szkoleniowa B&O Navigator z powodzeniem stosuje tę strategię. Oprócz ofert szkoleń, które publikuje w katalogach takich jak megaszkolenia.pl, B&O Navigator wspiera promocję artykułami.

B&O Navigator B&O Navigator

Jak to działa? Artykuł niekoniecznie musi odnosić się bezpośrednio do szkolenia. Dla przykładu “QR kody w marketingu mobilnym” (opis trendu rynkowego) czy też “Trade marketingowe strategie sprzedaży” (case study) nie promują konkretnego wydarzenia. Po wejściu na artykuł czytelnik trafia na wyeksponowany boks ze zdjęciem eksperta oraz danymi firmy. Może też zostawić numer telefonu i poprosić o kontakt.

B&O Navigator public domain

Artykuł o kodach QR spozycjonował się na pierwszych miejscach w zapytaniach Google dotyczących ich zastosowania w marketingu mobilnym. To sukces firmy.  Publikujący artykuł skierował go do wąskiej, precyzyjnie dobranej grupy. Na zapytania o “kody QR w marketingu” nie widać go na pierwszej stronie, bo konkurencja jest spora. Natomiast gdy do zapytania dodamy “kody QR w marketingu mobilnym” jest na pierwszym miejscu. Taka fraza jest mniej popularna, ale wpisujący ją na pewno chętnie przeczytają artykuł i być może od razu skontaktują się z firmą.

Kluczowe dla skuteczności artykułu eksperckiego jest nadanie mu odpowiedniego tytułu. Wymyślając go spróbuj wczuć się w rolę potencjalnego klienta, który właśnie szuka w Google informacji na dany temat. Jakie dokładnie zapytanie wpisuje? To najważniejszy element targetowania współczesnego content marketingu.

2. Poradniki w formie e-booków

To też jedna z najstarszych i najskuteczniejszych form content marketingu. Czym różnią się od artykułów? Co do treści są podobne. Długi artykuł ekspercki może zawierać tyle tekstu co krótki e-book. Zakłada się jednak, że jest między nimi różnica jakościowa. O ile internet pełen jest krótkich notek w postaci artykułów, to dokumenty PDF z reguły są bardziej dopracowane, zredagowane przez więcej niż jedną osobę oraz opracowane przez specjalistę DTP albo content marketera, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi promocji.

Po co tyle zachodu? Przyjęło się, że bardziej wartościowe treści B2B w internecie schowane są za formularzem. Jak pokazują lata rynkowych doświadczeń, czytelnik poszukujący informacji potrzebnych mu w pracy nie ma z najmniejszego problemu, by zapłacić za nie danymi.

Taką strategię stosuje firma Dale Carnegie Training Poland. Oprócz ofert publikuje też materiały szkoleniowe w postaci e-booków. To cenne treści dla osób zainteresowanych tą tematyką, na tyle, że czytelnicy z chęcią zapłacą za nie danymi pozostawionymi w formularzu.

Poradniki wykorzystuje do promocji także firma Metamorfoza Instytut Szkoleń. Opublikowała e-booka “Techniki komunikacji na trudne sytuacje z klientem i dłużnikiem” w serwisie poradniki.nf.pl. Jednocześnie tę samą treść promuje na serwisie  slideshare.

 

3. Teaser wideo

To bardzo dobre narzędzie do promocji konkretnego wystąpienia. Nie tylko pozwala w ciągu niespełna 2 minut zrozumieć temat szkolenia, ale też zapoznać się z prowadzącym.

Tak wygląda zapowiedź webinarium pani Kingi Baran, doradcy podatkowego z firmy Mazars, “Jak prawnie zabezpieczyć umowy z kontrahentami?

Jak prawnie zabezpieczyć umowy public domain

W tym przypadku także kluczowy jest tytuł oraz krótki opis treści wideo, bo to tekst decyduje o pozycji strony w wyszukiwarkach.

Powyższy przykład dobrze realizuje te cele. Tytuł stara się dopasować do potencjalnego zapytania w wyszukiwarkach, a w opisie wymienione są najważniejsze cele szkolenia.

Powyższe przykłady pokazują kilka sprawdzonych taktyk firm korzystających z Platformy NF.pl, jednak w żadnym stopniu nie wyczerpują tematu. Content Marketing polega na eksperymentowaniu z różnymi tematami i formatami treści. Spróbuj opublikować je już teraz i sprawdź, które są najskuteczniejsze. Gdy to określisz, skalowanie działań content marketingowych za pomocą Platformy NF.pl będzie łatwe.

Jeśli masz już gotowe treści (opis firmy albo oferty, artykuły eksperckie, case study, dokumenty PDF oferty), zaloguj się do Platformy NF.pl i opublikuj je i zacznij już teraz budować oglądalność i odbierać leady.

Jeśli nie masz jeszcze treści, wypełnij ten formularz a pomożemy ci znaleźć autorów odpowiednich dla Twoich potrzeb.

Platforma NF.pl Bartłomiej Ciszewski