SMS przyciągnie kibiców na stadiony piłkarskiej Ekstraklasy?

SMS przyciągnie kibiców na stadiony piłkarskiej Ekstraklasy? Schneider Electric

„Łaska kibiców na pstrym koniu jeździ” – takie powiedzenie doskonale znają w działach marketingu klubów piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy.

Po turnieju EURO 2012 wiele z nich rozgrywa swoje mecze na wielkich stadionach, na których ciężko jest teraz osiągnąć zadowalającą frekwencję. Mimo podejmowania działań promocyjnych, czasem naprawdę pomysłowych akcji marketingowych, większość klubów wciąż boryka się z problemem pustych trybun. Drastycznymi przykładami są tutaj zespoły Lechii Gdańsk i Śląska Wrocław, które występują na największych stadionach w Polsce. W tym sezonie gdański obiekt zapełnia się jedynie w 25 proc., a wrocławska arena w 19 proc. Oznacza to, że na tych stadionach często wolnych jest nawet 30 tys. miejsc! Szansą na przyciągnięcie fanów na mecze byłoby wdrożenie m.in. komunikacji SMS, która pozwala klubom dotrzeć ze spersonalizowanym przekazem do szerokich grup odbiorców.

SMS może być skutecznym narzędziem pozwalającym budować pozytywne relacje z kibicami, nośnikiem marketingowej oferty sponsorów klubu, promocji wydarzeń, informacji o nowej kolekcji koszulek w oficjalnym klubowym sklepie czy zniżkach na karnety oraz bilety. Dzięki krótkim wiadomościom tekstowym kibice mogą otrzymywać błyskawiczny dostęp do wiadomości o swojej ulubionej drużynie, czy hitowych transferach. Szybko, prosto i skutecznie bez ryzyka, że wiadomości trafią do osób niezainteresowanych klubem. Dodatkowo, gdy do wysyłki wiadomości tekstowych dodamy usługę spersonalizowanej treści SMS, kibic otrzyma poczucie ekskluzywności i silnej więzi z klubem. Który fan nie poczuje się wyjątkowo, gdy na swoją komórkę otrzyma SMS od swojego ulubionego piłkarza: „Cześć Tomek. W sobotę zapraszam Cię na mecz naszej drużyny – Robert Lewandowski”?

Skąd wziąć numery?

Kluby Ekstraklasy nie powinny mieć problemu z dostępem do bazy numerów telefonicznych swoich fanów. Dysponują bowiem bazą kibiców, którzy złożyli wnioski o wydanie Karty Kibica. Dla przykładu Legia Warszawa wydała sympatykom warszawskiej drużyny ponad 300 tys. takich kart. Mimo to wicemistrz Polski wciąż ma problemy z zapełnieniem nowoczesnego stadionu o pojemności prawie 31 tys. miejsc. Średnio na trybunach stadionu przy ul. Łazienkowskiej w czasie meczów stołecznego klubu w rundzie jesiennej zasiadało 16 090 kibiców. Podobną sytuację widzimy w Poznaniu, gdzie Karty Kibica wyrobiło ponad 220 tys. osób, a średnia frekwencja na meczach to 15 740 widzów. Dotarcie z ofertą bezpośrednio do posiadaczy kart kibica powinno być kuszące nie tylko dla samego klubu, ale również dla wielu sponsorów wspierających drużynę.

Podobne artykuły:

– Posiadanie przez klub bazy numerów telefonicznych fanów gwarantuje, że informacje będą trafiały tylko do osób zainteresowanych wiadomościami z klubu. Uruchomienie komunikacji SMS do szerokiego grona kibiców może być doskonałym uzupełnieniem oferty reklamowej dla sponsorów klubu. Oprócz powszechnej możliwości promowania swojej firmy na bandach reklamowych czy też oficjalnej klubowej stronie internetowej, to właśnie wykorzystanie takiego innowacyjnego kanału komunikacji może być czynnikiem zachęcającym potencjalnych reklamodawców i przynieść dodatkowe dochody dla klubu. Komunikację SMS kluby mogą z powodzeniem wykorzystywać do zachęcania kibiców do zakupów w oficjalnych sklepach z pamiątkami klubowymi. Wiadomości tekstowe mogą zawierać m.in. kody rabatowe lub informacje o nowej kolekcji, która właśnie pojawiła się na półkach sklepu. Główne zastosowanie SMS widzimy oczywiście w ściąganiu kibiców na piłkarskie stadiony. Prowadząc nietypowe i nieszablonowe działania komunikacyjne kluby mogą wygrać konkurencję z organizatorami innych imprez i zdobyć szansę na trybuny pełne fanów – powiedział Marcin Papiński, dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Niewykorzystywana baza danych

Z ustaleń firmy Infobip wynika, że obecnie jeszcze stosunkowo niewiele klubów sportowych wykorzystuje SMS jako narzędzie w komunikacji ze swoimi kibicami. Z takiego rozwiązania korzysta m.in. Pogoń Szczecin, która kampanię SMS wykorzystuje dla wsparcia programu „Ambasador i Przyjaciel Pogoni”. O krok dalej poszedł Lech Poznań, który prowadzi regularną spersonalizowaną komunikację z kibicami m.in. w ramach akcji „Masz karnet wiesz pierwszy”. Ruch Chorzów za pomocą komunikacji SMS zapraszał kibiców na mecze rozgrywane przy ul. Cichej. Być może wprowadzenie takiego rozwiązania pomogło klubowi z Chorzowa osiągnąć najlepszy współczynnik zapełnienia stadionu swoimi kibicami. W rundzie jesiennej obecnego sezonu piłkarskiej T-Mobile Ekstraklasy, stadion chorzowskiego klubu średnio wypełniony był w prawie 75 proc. To najlepszy wynik w całej lidze.

Aplikacje mobilne dla kibiców

Działy marketingu klubów Ekstraklasy rzadko decydują się na tworzenie aplikacji mobilnych. Jak ustalił Infobip, takie rozwiązanie wdrożyły tylko cztery kluby. Na tym polu przoduje Legia Warszawa, której kibice mogą się cieszyć z posiadania specjalnej aplikacji działającej na urządzeniach z trzema systemami operacyjnymi: iOS, Android i Windows Phone. Na świeże wiadomości z klubu za pomocą aplikacji mogą liczyć jeszcze kibice Pogoni Szczecin (Android, iOS), Lecha Poznań (Android, iOS) i Wisły Kraków (Android). Niskie zainteresowanie klubów ekstraklasy aplikacjami mobilnymi może dziwić, zważywszy na wnioski raportu przygotowanego przez portal jestem.mobi przy współpracy z TNS Polska, z którego wynika, że smartfony posiada już 58 proc. Polaków.

Podobne artykuły:

– Wydawać by się mogło, że posiadanie aplikacji mobilnej przez kluby Ekstraklasy powinno być tak samo oczywiste, jak prowadzenie strony internetowej, czy oficjalnego profilu na Facebooku. Szukając bezpośredniego dotarcia do fanów kluby nie powinny pomijać tak skutecznego narzędzia, jak aplikacje mobilne. Warto wykorzystać wysoki poziom lojalności, którym charakteryzują się kibice piłkarscy i udostępnić im narzędzie, które może funkcjonować jako platforma komunikacji między klubem i fanami. Do użytkowników aplikacji mogą być wysyłane powiadomienia PUSH, w czasie rzeczywistym, również w oparciu o mechanizm geolokalizacji, który może zagwarantować, że komunikaty otrzymają tylko fani zgromadzeni na trybunach stadionu. Takie rozwiązanie klub może wykorzystać np. do przeprowadzenia konkursów w czasie przerwy w meczu – kończy Marcin Papiński.

In Fact PR Marcin Papiński