Sposoby podwyższania wartości finansowej firmy

Sposoby podwyższania wartości finansowej firmy fotolia

Według najczęstszej interpretacji, wartość finansowa firmy oznacza cenę za którą można ją sprzedać.

Dla właścicieli spółek rozważających taki krok, istnieje kilka sposobów na podwyższenie wartości finansowej przedsiębiorstwa, aby uczynić transakcję sprzedaży łatwiejszą, a przede wszystkim – bardziej zyskowną.

Aktywa materialne i niematerialne

Wartość firmy budują aktywa materialne (środki trwałe będące w posiadaniu przedsiębiorstwa, takie jak np. urządzenia, budynki, a także zapasy) oraz aktywa niematerialne, które nie zawsze są policzalne i namacalne, można spróbować wyliczyć ich wartość. Na przykładzie spółek internetowych lub handlowo-usługowych łatwo zaobserwować, że wartość aktywów niematerialnych może być nawet kilkanaście razy większa od wartości aktywów materialnych. Niestety, straty na aktywach niematerialnych są równie odczuwalne co np. wyprzedaż majątku firmy. W niektórych sytuacjach, takich jak np. potężny kryzys wizerunkowy, mogą nawet przekroczyć wartość aktywów materialnych.

Chcąc podwyższyć wartość finansową zarządzanego przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę aktywa niematerialne, w pierwszej kolejności należy zadbać o przeanalizowanie oraz optymalizację kontraktów zaopatrzeniowych i sprzedażowych. Przede wszystkim, powinny one być zyskowne, długoterminowe, a ponadto zbilansowane pod względem terminów dostawy, czasu trwania kontraktu i terminu płatności. Optymalne kontrakty zaopatrzenia i sprzedaży mają korzystny wpływ nie tylko na stabilność finansów przedsiębiorstwa, ale także na jego wizerunek. W efekcie efektywnego zarządzania kontraktami, firma może uzyskać renomę  dobrego partnera i podnieść wartość swojej marki.

Kolejnym sposobem na podwyższenie wartości finansowej firmy jest dbałość o jakość jej należności. Jej celem jest  uniknięcie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo ma wiele słabo ściągalnych należności. Mimo, iż z punktu widzenia bilansu firmy aktywa w postaci należności nie wyglądają niepokojąco, to pod względem jakościowym sytuacja jest znacznie gorsza. Przedsiębiorstwo nie może bowiem skorzystać z pieniędzy zamrożonych w zobowiązaniach. Dbałość o jakość należności obejmuje zarządzanie procesem otrzymania oraz odpowiednio efektywną windykację.

Stabilizacja finansowa

Ostatnią z omawianych metod podwyższania wartości finansowej firmy jest stabilizacja jej finansowania. Występuje w postaci:

  • wypłat odsetek i rat (np. kredytowych czy leasingowych)  zbilansowanych pod względem przychodów spółki,
  • zaangażowania finansowania na poziomie optymalnym do kapitału roboczego (w celu uniknięcia sytuacji, gdy firma jest zmuszona do finansowania swoich odbiorców, bo z powodu nieuporządkowania należności została zmuszona do zaciągania dodatkowych zobowiązań),
  • optymalnego finansowania projektów inwestycyjnych - aby czas zwrotu finansowego inwestycji nie był krótszy niż czas zwrotu przeznaczony na całą inwestycję.

Podobne artykuły:

Siergii Krasulenko Growth Business Management-Warszawa

Dalej

x

1 komentarz

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • właściciel właściciel

    A ja prowadze dsziałalnośc już od jakiś pięciu lat. wydaje mi sie ze dobrze mi idzie, teraz to nawet chce dla oczywiście nie których pracowników-kierowników kupić auta. Nie chce zeby jezdzili swoimi w służbowe sprawy. I nie wiem ... myśle o leasingu. Tylko nic o tym nie weim gdzie i jak??

    2010-04-15 22:40:32

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz