Sprawdź, czy jesteś zaangażowanym pracownikiem

Sprawdź, czy jesteś zaangażowanym pracownikiem istockphoto.com

Zaangażowani pracownicy pracują z pasją i czerpią z tego radość. Niezaangażowani nie wkładają energii i pasji w pracę, czekając tylko na zakończenie dnia. Do której grupy należysz?

Z raportu "State of The Global Workplace" Instytutu Gallupa wynika, że jedynie 13 procent pracowników na całym świecie angażuje się w swoją pracę, czerpiąc przy tym satysfakcję i gwarantując rozwój firmy.

Reszta nie wkłada wysiłku w pracę lub nawet ją kontestuje. Co z pozostałymi 87 procentami? Ktoś o nich zapomniał? A może potraktował jako pracowników niższej kategorii, zapominając przy tym, że oni też budują pozycję i markę firmy na konkurencyjnym rynku.

Powołując się na wyniki badań jasno wynika, że organizacje, które inwestują w pracowników, otrzymują w zamian ich wyższe zaangażowanie, a w rezultacie nawet trzy razy większe zyski niż firmy, w których pracują osoby mało zaangażowane.

Pasja i radość

13 procent zaangażowanych pracowników to osoby, które pracują z pasją i czerpią z tego radość. Dla organizacji są to osoby najbardziej wartościowe. To oni wprowadzają innowacje i rozwijają je – są typem liderów podążających za wizją. W swojej pracy dostrzegają coś więcej niż ukończenie projektu, bądź wypracowanie miesięcznej liczby godzin. Mają poczucie misji – czegoś, co jest większe od nich samych, poczucie celowości swoich działań. Te 13 procent nie tylko poprawia wyniki finansowe firmy, ale głównie buduje jej markę. 

Brak energii

Pozostałe 87 procent stanowią pracownicy niezaangażowani. Osoby te nie wkładają energii i pasji w pracę, czekając tylko na zakończenie dnia. Autorzy raportu określają takich pracowników mianem „lunatyków” oraz „osób kontestujących pracę”. W ekstremalnych przypadkach osoby te są niezadowolone z pracy, a całą ich codzienność wypełnia demonstrowanie tego niezadowolenia. W dodatku podważają osiągnięcia innych, zaangażowanych w pracę osób.

Zastanawiające jest to, że tylko 13 procent ogółu pasjonuje wykonywanie codziennych czynności. Zwróćmy uwagę również na to, że wyniki są średnią zebraną z badań wielu firm. Statystycznie może przyjąć, że istnieją organizacje, w której ogólne zadowolenie pracowników przekracza 13% bądź zbliża się ku 0.

Co jest przyczyną niezaangażowania?

Kim Cameron w książce "Kultura organizacyjna. Diagnoza i zmiana” pisze „(…) w zasadzie każda przodująca firma, która przychodzi nam na myśl, duża czy mała, wykształciła własną, łatwo rozpoznawalną kulturę (..)”, a „(…) kultura ta stwarzana jest przez ukryte wartości i założenia, często nieuświadamiane i niebędące przedmiotem dyskusji w organizacjach (..)”.

Można z tego wnioskować, że brak jakiejkolwiek kultury organizacyjnej, bądź niezwracanie uwagi na przyjęte jej założenia bezpośrednio przyczyniają się do tych wyników?

Wyobraź sobie organizację, w której wysoka produktywność i innowacyjność w połączeniu z osobami, które z każdym dniem pasjonują się swoją pracą wpływa na jej pozycję rynkową. Ta organizacja to miejsce, w którym każdy oddaje codziennej pracy całe swoje serce. Miejsce, w którym talent w połączeniu z wysoką wydajnością prowadzi do zwiększenia zysków i budowania silnej marki. Przestrzeń, w której każdy
z pracowników jest podekscytowany swoją pracą i doskonale wie, że dzięki niej rozwija swoje umiejętności.

W takiej organizacji przywódcy postrzegani są jako osoby godne zaufania, dzielące się swoją wiedzą z innymi. To miejsce, w którym każdy pracownik czuje się doceniony za wkład, który wnosi swoją codzienną pracą, gdzie zamiast typowego „ochrzanu” otrzymuje konstruktywne informacje zwrotne pozwalające mu wzrastać. Miejsce, w którym raz dana obietnica nie jest w ciągu dnia modyfikowania kilkakrotnie.

Miejsce, w którym każdy pracownik identyfikując się z wartościami rozsławia dobre imię firmy nawet poza pracą. Brzmi utopijnie? Zapewne tak.

Gdzie podążamy?

I będzie brzmiało wiecznie, dopóki nie zrozumiemy istotnej rzeczy płynącej z przesłania „z niewolnika nie ma robotnika”. Z badań Instytutu Gallupa można zatem stwierdzić, że 87 % osób zatrudnianych w światowych przedsiębiorstwach jest robotnikami, bądź co gorsza niewolnikami wykonującymi jedynie swoją pracę w zamian za comiesięczne, często zbyt niskie wynagrodzenie?

A co z pozostałymi 13 procentami? Przecież ich zadaniem jest inspirować pozostałe 87 procent do tego, by dołączyły do mniejszości – do ludzi, dla których codzienna praca staje się czymś więcej niż kilkunastoma godzinami spędzonymi poza domem.

Według Einsteina: „Ten, kto idzie za tłumem, nie dojdzie dalej niż tłum. Ten, kto podąża sam, dojdzie do miejsc, do których nikt jeszcze nie dotarł”. Czy zatem 87 procent to osoby, które nie potrafią same podążać? Może nikt nie pokazał im tych miejsc, którzy sami nie są w stanie zobaczyć??  

Dla Maxwella lider to osoba, która „zna drogę, idzie drogą i pokazuje drogę”.
A kim są osoby w organizacji, w której pracujesz? Jaki procent osób podąża, a jaki stoi w miejscu? A ty?

www.meritumcoaching.pl 

Szkoła Coachów Meritum Łukasz Kuźma