Sprzedaż odpowiedzią na trudny rynek w logistyce

Sprzedaż odpowiedzią na trudny rynek w logistyce Image courtesy of David Castillo Dominici/FreeDigitalPhotos.net

Coraz bardziej atrakcyjne na rynku są woj. śląskie i małopolskie, w których wcześniej przedsiębiorstwa nie miały swoich pracowników. Zwiększenie zasięgu poprzez oddelegowanie pracownika jest wygodą dla klientów mających oddziały w większych miastach.

Mimo przewidywanego pogorszenia sytuacji na rynku pracy, wyniki badania dynamiki zatrudnienia specjalistów i menedżerów Antal Global Snapshot potwierdziły bardziej optymistyczny scenariusz. 58% pracodawców prowadziło rekrutacje w I kwartale br., a jedynie 16% zwalniało pracowników. Wynik badania był równie obiecujący w kwestii tworzenia nowych stanowisk pracy w logistyce. 58% badanych pracodawców było w trakcie rekrutacji, bądź zaraz po ich zakończeniu. Perspektywicznie wyglądają również plany na drugi kwartał, 52% pracodawców deklarowało zatrudnienia, a tylko 21% zapowiadało zwolnienia specjalistów i menedżerów.

Pierwszą połowę II kwartału mamy już za sobą i śmiało można powiedzieć, że firmy z branży logistycznej zgodnie z planami zaczęły wiosenne poszukiwania. Duże zmiany na rynku można zaobserwować w obrębie stanowisk sprzedażowych. Najczęściej poszukiwani są specjaliści ds. sprzedaży z 2-3 letnim doświadczeniem w sprzedaży produktów morskich, lotniczych, drogowych, a także usług kurierskich. Pracodawcy z chęcią spotykają się także z opiekunami klienta kluczowego, który prócz koordynacji aktualnych zamówień potrafi zaoferować inne usługi firmy, rozwiązując problemy i związując mocniej klienta z firmą.

Najbardziej aktywne rejony pod kątem rekrutacji w ostatnich czterech miesiącach, to województwa: mazowieckie, wielkopolskie a także dolnośląskie. W tych województwach nasilenie rynku jest wyjątkowo duże zarówno ze strony firm z branży, jak również różnorodności potencjalnych klientów. Firmy poszukiwały doświadczonych pracowników, którzy dzięki swojemu doświadczeniu są w stanie pozyskać nowych klientów. Wpływ na zbudowanie mocnego zespołu z pewnością ma bliskość firm produkcyjnych, natężenie centr dystrybucji czy też bliskość siedzib głównych firm.

Przyczyny zmian na rynku

Od dłuższego czasu w branży mówi się o ciężkiej sytuacji wywołanej szalejącymi stawkami przewozów, które zacznie obniżają rentowność usług oraz zbliżającym się kryzysie. Pracodawcy zamiast drastycznie uszczuplać zespół postanowili pozyskać osoby o rozbudowanym portfolio klientów, którzy zagwarantować mogą wzrost sprzedaży i pozyskanie nowych partnerów. Rozwiązań na zwiększenie atrakcyjności własnej oferty jest kilka: od poszukiwań nowych destynacji, współpracy z dotąd „mniej atrakcyjnymi” małymi przedsiębiorstwami, aż do otwierania nowych linii produktowych. Trudne, lecz bardzo dochodowe może okazać się znalezienie niszy na rynku i wyspecjalizowanie się pod wąskie grono klientów. Kilka firm na rynku już tak zrobiło i na tą chwilę w większości przypadków wynik ekonomiczny jest pozytywny. Naturalnym jest, że jeżeli wystąpi planowany długofalowy wzrost sprzedaży, w dalszej kolejności poszukiwania pracodawców skupią się wokół stanowisk operacyjnych. Ważne jest, by obserwować i kontrolować bilans sprzedażowo – operacyjny i w porę zatroszczyć się o kadry w obszarze spedycyjnym czy transportowym, by klient nie musiał czekać na swoją kolej przy realizacji zlecenia.

Coraz częściej firmy lokalne planują ekspansję i pozyskanie klientów z innych rejonów. Przed utworzeniem nowego oddziału i zainwestowania w administrację warto wypróbować rynek. Ułatwieniem może być zatrudnienie jednego czy dwóch handlowców. Na etapie „sprawdzania” regionu warto związać się z osobami z lokalnego rynku pracy, które znają specyfikę rynku. Wnioski pracodawców wskazują, że wysokie prowizje w takich przypadkach są korzystne, gdyż pracownicy efektywniej przyczyniają się do rozwoju firmy oraz są bardziej zmotywowani.

Coraz bardziej atrakcyjne na rynku są województwa śląskie i małopolskie, w których wcześniej przedsiębiorstwa nie miały swoich pracowników. Zwiększenie zasięgu poprzez oddelegowanie pracownika jest znaczną wygodą dla klientów mających oddziały w większych miejscowościach. Dostęp do pracownika jest dla nich łatwiejszy, a co z tym się wiąże bardziej związuje się z organizacją.

 


Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy w obszarach logistyki lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych w tym obszarze proszę o kontakt:

Podobne artykuły:


Fabian Pietras Antal International Sp. z o.o.