Storytelling – opowieść o marce

Storytelling – opowieść o marce nf.pl

Każdy marketer wie, że tradycyjne formy przekazu reklamowego odchodzą do lamusa. Dziś, żeby przykuć uwagę klienta należy go nie tylko poinformować o produkcie, ale przede wszystkim wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie.

Jedną z takich metod jest właśnie storytelling, czyli stworzenie historii, opowieści o marce lub produkcie.

Po co opowiadać historie o marce?

Opowiadanie historii jest jedną z naturalnych form komunikacji społecznej. Rodzice już malutkim dzieciom opowiadają bajki, historie, legendy. W szkole uczniowie lepiej zapamiętują informacje podane w formie dłuższego opowiadania, niż suche fakty czy dane.

Przekłada się to również na marketing. Opowiadanie historii o produkcie czy o marce pozwala klientom przede wszystkim zwrócić na nią uwagę i zapamiętać. A to pierwszy krok do sukcesu. Dodatkowo, gdy opowieść jest ciekawa angażuje klientów i pozwala zbudować lojalność wobec marki.

Jak opowiadać historie o marce?

Każde opowiadanie rządzi się pewnymi regułami – jest tam wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zazwyczaj opowiadanie osadza się na jakimś konflikcie, a celem głównego bohatera jest jego rozwiązanie.

Podobnie w marketingowym storytelligu. Ale oczywiście to nie wszystko. Jest kilka elementów, o których warto pamiętać:

  • Główny przekaz – ma być jasny i sensowny oraz łatwo zrozumiały dla klientów
  • Scenariusz – całość opowieści powinna być spójna od początku do końca
  • Żywa akcja i ciekawi bohaterowie – jak w książce lub w filmie, im ciekawsze wątki, niespodziewane zwroty akcji, zaskakujący bohaterowie, tym większa popularność produkcji
  • Wizualizacje – barwne opisy i zdjęcia ubarwią przekaz
  • Wiarygodność – fakty i twarde dane ubrane w ciekawą formę są łatwiejsze w odbiorze, a budują wiarygodność

Przykłady storytellingu

Istnieją różne formy snucia opowieści o markach. Coca-cola zero zaproponowała pokaz slajdów:

Coca-cola zero

http://www.slideshare.net/ItsNotYourFault/coke-zero-official-document-2013-its-not-your-fault-you-cant-stop-watching-march-madness-17810966

BMW z kolei nakręciło film, przypominający te, na które można iść do kina:

Film BMW

Coraz częściej również użytkownicy internetu, chcący sprzedać np. samochód czy inne produkty korzystają z doświadczeń marek i tworzą własne historie na temat proponowanych przez siebie produktów. Historie te zwykle zdobywają szerokie grono fanów w mediach społecznościowych, np.:

Historia pewnego pierścionka zaręczynowego

http://joemonster.org/art/31561

lub

Oferta sprzedaży samochodu

http://archiwum.allegro.pl/oferta/ford-mondeo-mk3-tapicerka-z-wieprzowiny-i5362115087.html#

Digital Knowledge Village Justyna Dobaj