Szukasz pomysłu na biznes? Pomyśl o franchisingu

Szukasz pomysłu na biznes? Pomyśl o franchisingu © Picture-Factory - Fotolia.com

Polski rynek franczyzowy rozwija się coraz lepiej, a franczyza staje się coraz bardziej popularnym sposobem na biznes w naszym kraju. Wbrew powszechnym opiniom nie trzeba na to majątku – czasem wystarczy kilka tysięcy złotych.

I właśnie takie niskonakładowe franczyzy cieszą się u nas największym zainteresowaniem. Co warto wiedzieć o franchisingu?

Obecnie w naszym kraju funkcjonuje ponad tysiąc systemów franczyzowych. Wybór branż, w których można działać, jest spory: od gastronomii po fitness, reklamę, usługi finansowe i inne. Najpopularniejsze wydają się być małe sklepy franczyzowe oferujące artykuły spożywcze i przemysłowe. Z roku na rok przybywa ich coraz więcej. Coraz większym zainteresowaniem zaczynają cieszyć się także te franczyzy, które nie wymagają inwestowania w lokal, a także franchising internetowy.

Co to jest franczyza?

Franczyza czy też inaczej franchising to nic innego, jak prowadzenie własnego biznesu pod szyldem znanej marki. W ramach takiego rozwiązania przedsiębiorca (franczyzobiorca) otrzymuje od marki (franczyzodawcy) licencję na prowadzenie biznesu pod jej szyldem, pakiet szkoleń, potrzebne narzędzia do promowania własnego biznesu, a także stałą opiekę i know-how niezbędne do tego, aby poradzić sobie w danej branży. W zamian za to regularnie przekazuje marce pewien procent wypracowanych obrotów, a także ponosi opłaty dodatkowe, takie jak na przykład zakup towaru, wynajęcie lokalu, pensje dla pracowników oraz przede wszystkim wykup licencji.

Zanim zdecydujesz się na franchising

Decydując się na franchising dobrze jest przemyśleć dokładnie wybór branży, w której będzie się działało. Mimo że franczyzodawca oferuje franczyzobiorcy niezbędne know-how i stałe wsparcie, to sukces w biznesie zależy już od samego franczyzobiorcy. Franchising to prowadzenie biznesu jak każde inne: codzienna ciężka praca, realizowanie strategii i nieustanne planowanie. Warto więc robić to, co się lubi, a zatem wybrać branżę, która nas interesuje, i w której będzie nam się dobrze pracowało.

Po podjęciu decyzji odnośnie branży dobrze jest zrobić dokładny research, poczytać prasę, przeglądnąć internet i sprawdzić informacje na temat marek, które działają w interesującej nas branży – które z nich oferują franchising, jak długo istnieją na rynku, jak wygląda konkurencja, jakie oferują warunki, jakie pobierają opłaty i jakie mają wymogi odnośnie udzielania licencji na prowadzenie biznesu pod ich szyldem.

Jakie są zalety franczyzy?

Podstawową zaletą franchisingu jest możliwość działania pod szyldem znanej marki – korzystania z jej brandingu, korzystanie ze sprawdzonego sposobu na biznes, możliwość zawierania korzystniejszych umów z kontrahentami, jak i posiadanie dostępu do jej tajemnic handlowych. W przypadku franczyzy nie trzeba skupiać się na pozyskiwaniu klientów tak bardzo, jak w przypadku początkującego startupu. Szansa na osiągnięcie wysokich przychodów po roku działalności również jest o wiele większa, niż w przypadku własnego startupu.

Co więcej, można liczyć na stałe wsparcie ze strony franczyzodawcy, takie jak między innymi: szkolenia, podręcznik operacyjny (który opisuje szczegółowo wszystkie aspekty działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę), promocję marketingową czy pomoc przy uruchomieniu punktu.
Ryzyko niepowodzenia jest więc o wiele mniejsze, niż w przypadku decyzji o prowadzeniu własnego biznesu.

Jakie są wady franczyzy?

Poza sporymi zaletami franchising wiąże się również z wadami. Podstawową jest stała kontrola franczyzodawcy nad franczyzobiorcą – nieustannym wglądem do dokumentów finansowych, a także ciągłym narzucaniem standardów i nadzorem nad ich przestrzeganiem. W przypadku franczyzy ciężko jest realizować własne pomysły na prowadzenie biznesu, ponieważ cała sieć działa zgodnie z takimi samymi zasadami. Niemożliwe jest więc chociażby konkurowanie cenami.

Drugą istotną wadą są koszty, czyli obowiązek dzielenia się z franczyzodawcą procentem z wypracowanych obrotów i dokonywania m.in. wpłat na marketing, a także konieczność wykupienia licencji na możliwość działania pod szyldem danej marki.

Co to jest franchising internetowy?

Internetowa franczyza działa na podobnych zasadach, co franczyza tradycyjna. W ramach takiego franchisingu franczyzodawca wspiera franczyzobiorcę, udzielając mu licencji na działanie pod szyldem jego marki, współpracując z nim finansowo, a także dostarczając franczyzobiorcy swoje produkty, niezbędne know-how i narzędzia do promocji biznesu. 

Tym, co odróżnia internetową franczyzę od tradycyjnego franchisingu jest przede wszystkim to, że strony dzielą się zyskami ze sprzedaży, a franczyzodawca nie pobiera od franczyzobiorcy żadnych opłat z tytułu współpracy (w tym opłaty za wykup licencji). Co więcej, franczyzobiorca nie musi rezygnować z własnej marki, jeśli taką posiada – działanie pod szyldem znanej marki to dla niego możliwość, nie obowiązek.

W przypadku franchisingu internetowego franczyzobiorca może być osobą fizyczną.

Franchising to biznes dla tych, którzy marzą o prowadzeniu własnego biznesu, lecz jednocześnie chcieliby zminimalizować związane z tym ryzyko. Mając zapewniony sprawdzony sposób na biznes i wsparcie ze strony dużej marki o wiele łatwiej jest przetrwać na rynku i osiągnąć wysokie przychody. Jednocześnie franczyza wiąże się z ograniczeniami takimi jak stała kontrola ze strony franczyzodawcy, konieczność podporządkowywania się narzuconym standardom czy dzielenie się zyskami. Franchising to jednak dobry pomysł na start – dzięki niemu można nabrać doświadczenia, biznesowego obycia i zdobyć kontakty na przyszłość.

POWER MEDIA SA

Dalej

x

34 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • Roman Roman

    Ciekawe jak wygląda takie otwarcie placówki banku. Na jakich zasadach można mieć taki punkt. Teraz [red. usunięto] szuka franczyzobiorców, więc może ktoś wie jak otworzyć taką placówkę u nich?

    2017-06-27 12:55:31

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Mateusz L. Mateusz L.

    "nieustanny wgląd do dokumentów" - wada - ale jaka to niby wada? jak prowadzisz taki duży biznes to zawsze wszystko musi się zgadzać i te dokumenty sprawdza i księgowy, i urząd skarbowy, więc jak robi to jeszcze franczyzodawca (to jest logiczne) to chyba jest jedynie dbanie o biznes i jego formalną stronę, a nie wada. Tym bardziej, że pomaga to w samodyscyplinie

    2016-11-20 01:08:38

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • sergiusz sergiusz

      wydaje mi się, że taka kontrola pomaga prawidłowo funkcjonować, wyłapywać błędy, znajdować TOPy i produkty, których sprzedaż nie ma sensu. Jeżeli ktoś może odwalić brudną robotę za Ciebie i to nie byle kto, tylko franczyzodawca w postaci specjalnych analityków to jest to ok.

      2016-12-05 08:08:05

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • michu michu

        Ciekawy aspekt o którym w sumie nie pomyślałem, coś na styl kontroli popytu i podaży. Niektóre sieci mają w swojej gamie produkty dostępne tylko u nich i przez to przyciągają więcej klientów, to mi sie bardzo podoba

        2016-12-05 18:56:06

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • kyzyrs kyzyrs

          Jest tyle rzeczy dostępnych na rynku, że aby zaistnieć, wyróżnić się i ściągnąć klientów to trzeba mieć w swojej ofercie coś unikatowego, a przy okazji jak już klient wpadnie po taka unikatową rzecz to i resztę zakupów w takim miejscu zrobi. Mam teraz na myśli spożywcze markety

          2016-12-28 12:24:39

          Oceniono 0 razy

          x

    • marcinek marcinek

      też mnie dziwi taka opinia... Przecież to dotyczy prowadzenia KAŻDEJ działalności. Przecież nikt nie będzie w nas inwestował i wprowadzał do swojego środowiska jeśli nie będziemy odpowiedzialnie prowadzić dokumentacji

      2016-11-24 13:05:22

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • kyzyrs kyzyrs

        Zresztą wchodzą w dużą, często międzynarodową sieć, musimy też wymagać porządku, bo chyba nikt nie zainwestowałby dużej kasy w coś co jest istnym rozgardiaszem formalnym. Skoro wymagamy porządku i profesjonalizmu na stracie to podczas naszej działalności też dbajmy o taki porządek żeby kolejne osoby chętnie wchodziły do Grupy.

        2016-12-28 12:26:59

        Oceniono 0 razy

        x

        Odpisz na ten komentarz

      • michu michu

        Ja uważam, że kontrola jest bardzo dobra, bo prowadzi do eliminacji błędów, motywuje i przy tak rozbudowanych strukturach musi być obecna w formie biurokratycznej. Innej opcji nie ma i każdy kto chce skutecznie prowadzić przedsiębiorstwo powinien zdawać sobie z tego sprawę.

        2016-11-29 21:53:45

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • marcinek marcinek

          ja wolę zostawić martwienie się o takie rzeczy dobremu księgowemu. Nie jestem kimś kto się zna na dokumentacji nie wiadomo jak dlatego nigdy bym nie wszedł w biznes, który by wymagał ode mnie (podkreślam - ode mnie, nie od moich księgowych) bardzo skomplikowanej dokumentacji

          2016-12-03 18:33:02

          Oceniono 0 razy

          x

  • sergiusz sergiusz

    właśnie nie ma ich tak dużo, a powstaje ich właśnie coraz więcej, szczególnie to widać przy granicy

    2016-11-06 11:32:36

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • marcinek marcinek

      mówisz? Nie zauważyłem tego trendu. Zauważyłem, że coraz częściej pojawiają się w małych miastach na niemalże każdym osiedlu dobrze prosperujące markety spożywcze ale w temacie marketów budowlanych jestem kompletnie zielony.

      2016-11-24 13:08:55

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • michu michu

        Hurtownie i markety budowlane faktycznie prężnie się rozwijają. Wydają się być obiecującą propozycją do inwestowania, ale rynek spożywczy jest znacznie lepszym, ze względu na nieustanny popyt. Faktycznie markety powstają coraz częściej w małych miejscowościach nawet i radzą sobie bardzo dobrze na lokalnych rynkach.

        2016-11-29 21:56:43

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • kyzyrs kyzyrs

          Na pewno taka branża spożywcza jest bezpieczniejsza, bo pewniejszy zysk. Kolejny atut to, że łatwiej jest znaleźć firmę pod której szyldem możesz sobie działać na swoim terenie, czy tam gdzie dostaniesz parcele. Ja bym szedł bardziej w bezpieczne inwestowanie niż w ryzyko

          2016-12-28 12:22:38

          Oceniono 0 razy

          x

        • michu michu

          Tyle, że nie zawsze fakt posiadania własnej działki w dobrej lokalizacji będzie równoznaczny z tym, że franczyzodawca zechce akurat tam wybudować swój sklep. Takie większe Grupy robią różnego rodzaju badania rynku i nimi kierują się przede wszystkim przy wyborze lokalizacji

          2016-12-18 15:31:02

          Oceniono 0 razy

          x

        • sergiusz sergiusz

          zauważcie, że jest popyt na tego rodzaju sklep. dla osób, które maja działkę przy trasie, w średniej miejscowości lub przy granicy i trasie to naprawdę ciekawa potencjalna inwestycja. Tym bardziej, że nie trzeba by było tworzyć typowego biznes planu, we franczyzie go dostajesz

          2016-12-05 08:05:28

          Oceniono 0 razy

          x

        • marcinek marcinek

          w branży budowlanej też jest ciągle duży popyt. Weź pod uwagę, że ciągle coś się w domach psuje

          2016-12-03 18:26:28

          Oceniono 0 razy

          x

      • kyzyrs kyzyrs

        Markety budowlane na terenie 3 niewielkich miast są 2 i to naprawdę spore. Rozwija się ten biznes, ale taki market musi się czymś wyróżniać, bo inaczej nie przyciągnie ludzi.

        2016-12-28 12:20:32

        Oceniono 0 razy

        x

        Odpisz na ten komentarz

      • sergiusz sergiusz

        pewnie dlatego, że ostatnio nic nie remontowałeś :)przy granicy jest ich sporo, bo osoby zza granicy mogą robić zakupy bez VATu. Dobry interes, bo ruch spory, więc powstaje ich dużo.

        2016-12-05 08:01:36

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • michu michu

          Dalej od granicy też jest ich dość dużo. Myślę, że im więcej dodatkowych opcji ma taki sklep tym szybciej przyciągnie klienta, bo samo oferowanie materiałów budowlanych specjalnie nie wyróżnia z oferty wielu innych podobnych przedsiębiorstw niekoniecznie w postaci marketu

          2016-12-05 19:01:04

          Oceniono 0 razy

          x

      • sergiusz sergiusz

        pewnie dlatego, że ostatnio nic nie remontowałeś :)przy granicy jest ich sporo, bo osoby zza granicy mogą robić zakupy bez VATu. Dobry interes, bo ruch spory, więc powstaje ich dużo.

        2016-12-05 08:00:48

        Oceniono 0 razy

        x

        Odpisz na ten komentarz

  • sergiusz sergiusz

    mniejszy target? Nie pamiętam sytuacji, w której nie stałbym w kolejce do kas w takim sklepie. To ciekawa propozycja moim zdaniem. Na biznes oczywiście.

    2016-11-17 19:27:26

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • michu michu

      Mniejszy target ze względu na to, że artykuły spożywcze są artykułami pierwszej potrzeby. Co wcale nie oznacza, że w marketach budowlanych nie ma kolejek.

      2016-11-20 20:19:51

      Oceniono 0 razy

      Odpisz na ten komentarz

      • sergiusz sergiusz

        Wydaje mi się, że samo otworzenie takiego dużego sklepu czy supermarketu jest odpowiedzią na potrzeby rynku, wcześniej się analizuje potrzeby i określa rynek. Z przypadku się nic nie dzieje.

        2016-12-05 08:10:09

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • michu michu

          Pewnie takie badania są już w gestii franczyzodawcy, który udostępnia nam swój wizerunek?

          2016-12-05 18:52:28

          Oceniono 0 razy

          x

      • marcinek marcinek

        Oczywiście ale to i tak sprowadza się do tego, że target jest ogromny. Swoją drogą słyszeliście o pomysłach ze składaniem zakupów online i odbiorem ich w dogodnym czasie bez kolejek? Super sprawa

        2016-11-24 12:56:08

        Oceniono 0 razy

        Odpisz na ten komentarz

        • marcinek marcinek

          no właśnie też pierwszy raz spotykam się z tym w branży spożywczej. Rewelacja

          2016-12-03 18:15:51

          Oceniono 0 razy

          x

        • michu michu

          Spotkałem się z takim kanałem dystrybucji w elektromarketach, ale nie słyszałem żeby jeszcze w innych branżach było to również stosowane

          2016-11-29 21:59:01

          Oceniono 0 razy

          x

  • marcinek marcinek

    marketów budowlanych w tej chwili jest bardzo dużo a potrzeby nie są aż tak duże. Lepiej spożywka - tu zainteresowanie jest zawsze.

    2016-10-30 16:14:59

    Oceniono 0 razy

    Odpisz na ten komentarz

    • michu michu

      Spożywczych sklepów tez jest multum. Myślisz bardziej o markecie czy może małym sklepie spożywczym na osiedlu?

      2016-12-03 19:25:36

      Oceniono 0 razy

      x

      Odpisz na ten komentarz

  • michu michu

    Ja uważam, że trzeba liczyć się z takimi kontrolnymi sprawdzeniami dokumentów, bo przecież nikt nie odda nam znaku firmowego i renomy od tak żebyśmy sobie robili co chcemy. Normalne i logiczne jest, że kontroluje się swoje punkty, a franczyzobiorca akceptuje to przecież w umowie. Poza tym tyle plusów ile otrzymuje się w takim modelu biznesu znacznie przeważa nad taką "wadą"

    2016-11-20 20:15:42

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • michu michu

    Jak dla mnie spożywka to byłby lepszy pomysł, bo znaczniej więcej potencjalnych klientów mamy. Jednak te budowlane markety to już mniejszy target odbiorców. Pewnie w jedne i w drugie trzeba podobne pieniądze włożyć, a teraz pytanie, który szybciej się zwróci ?

    2016-11-06 13:55:28

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • sergiusz sergiusz

    no a branża marketów budowlanych? wydaje mi się, że to właśnie bardzo prężnie się rozwija.

    2016-10-26 17:45:43

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • fakro fakro

    Co więcej franczyza obejmuje kolejne branże, by wspomnieć finansową. W średnich i mniejszych miastach coraz więcej jest np. punktów doradztwa finansowego. I też np. główne sieci (choćby Idea Expert) oferują z partnerstwa szereg dodatkowych profitów, jak szkolenia online. W miejscach, gdzie duże banki nie docierają, dla tych, którzy znają się na tym nieco, to może być dobrym pomysł z niewielkim ryzykiem.

    2014-08-12 22:53:22

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Igor Igor

    Pomysłów na biznes jest wiele, franczyza ułatwia prowadzenie działalności z uwagi na znaną markę. Doradzam wybrać branże, na której się znamy i mamy odpowiednie doświadczenie. Jeśli ktoś jest zainteresowany działalnością kredytową to polecam ciekawy katalog z ofertami współpracy właśnie z branży kredytowej wydany i dostępny w serwisie FranczyzaBanku

    2014-07-30 11:44:35

    Oceniono 1 razy

    1
    x

    Odpisz na ten komentarz