Technologia RWD - zadbaj o mobilnych klientów

Technologia RWD - zadbaj o mobilnych klientów Spectral-Design - Fotolia

Systemy, dzięki którym strona jest dobrze odbierana przez urządzenia mobilne, jak i użytkowników tradycyjnych komputerów są na wagę złota. Te dwa cele wspiera Responsive Web Design - mechanizm automatycznego dopasowania strony do wielkości ekranu.

Określenie "mobilne zakupy" brzmi nieźle, problem polega jednak na tym, że nie wiadomo do końca jak nakłonić użytkowników smartfonów do tego, by chcieli realizować zakupy. Nie twierdzę, że istnieje niechęć do zamawiania produktów przez Internet. Zaczynam mieć jednak obawy o to, czy na pewno liczba klientów wykorzystujących smartfony, by robić zakupy, będzie wprost proporcjonalna do liczby użytkowników tych urządzeń. Wciąż jeszcze wiele osób sceptycznie podchodzi do nabywania towarów przez Internet.

Brakuje zaufania i nie da się ukryć, że nie wszystkie sklepy nadążają za sygnałami płynącymi z rynku, dotyczącymi choćby niedostatków w obsłudze klienta. Nie zatrzymując się dłużej nad tym tematem, można wymienić takie aspekty jak: możliwość łatwego kontaktu ze sklepem, otwartość na pytania konsumenta, umieszczenie regulaminu w widocznym miejscu i informowanie na jakich zasadach możliwy jest zakup produktu, dostosowanie strony do potrzeb odbiorcy (np. udostępniając więcej opcji wyszukiwania). 

Przez smartfona – wygodnie i szybko?

W przypadku klientów dokonujących transakcji za pomocą przenośnych urządzeń ważna jest wygoda. Z tego powodu, już na etapie tworzenia sklepu warto wziąć pod uwagę mobilnych konsumentów. To ma znaczenie dla usability (użyteczności sklepu). Strona z ofertą powinna przede wszystkim prezentować najbardziej kluczowe informacje i funkcjonalności. Nie dopuść do tego, by Twój klient miał problem z odnalezieniem wyszukiwarki produktów. To jest dla niego kluczowe narzędzie pozwalające skutecznie dotrzeć do celu, którym jest w tym wypadku produkt. Coraz częściej strony są tak skonstruowane, żeby ich układ był w miarę możliwości "uniwersalny" i nadawał się pod responsywny projekt. Jeśli od razu podczas tworzenia sklepu zdecydujemy się na rozwiązanie w technologii Responsive Web Design, mamy większe szanse na pozyskanie klientów. Ma to także swoje uzasadnienie od strony programistycznej. Wdrażanie RWD do sklepu, który od początku nie przewidywał takiej funkcjonalności, będzie droższe i wymagające większych nakładów pracy. 

Zasady, które uczynią Twój sklep wygodnym dla użytkownika:

  • na pierwszej stronie powinny się znaleźć najważniejsze z punktu widzenia klienta dane: nazwa sklepu, kontakt, wyszukiwarka produktów – to absolutne minimum;
  • ogranicz graficzne ozdobniki do minimum – najważniejsze niech będzie logo;
  • trzymaj się prostokątów i kwadratów – wtedy Twój sklep będzie bardziej elastyczny;
  • profesjonalne logo, które pozwoli Twojemu klientowi zapamiętać Cię na dłużej;
  • zdjęcia dobrej jakości, zapadające w pamięć (dzięki nim możesz stworzyć odpowiednią "atmosferę" w sklepie);
  • w opisach produktów najważniejsze informacje umieszczaj na górze, w następnej kolejności mogą znaleźć się szczegóły dotyczące np sposobów użycia;
  • skompresowane zdjęcia nie tylko produktów, ale także te z pierwszej strony. 

Responsywny projekt graficzny

Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu od strony technicznej. Dostosowanie strony, polega w praktyce na tym, że "tnie się" ją na kilka kolumn. Każda z nich jest w taki sposób dzielona, żeby zmieściła się ilość segmentów pasująca do rozmiaru wyświetlacza. Pozostaje ten sam layout, a zmienia się jedynie układ. Nie jest to jednak na tyle poważna ingerencja, żeby martwić się o utratę wizerunku marki. Wręcz przeciwnie, rozwiązanie jest pomyślane w taki sposób, żeby strona nie straciła na wyrazistości i wygodzie korzystania z e-sklepu. Najczęściej wykonanie projektu obejmuje prace graficzne związane z integracją projektu z oprogramowaniem sklepu, a także implementację funkcjonalności RWD dla konkretnego szablonu graficznego. 

Mobilne e-zakupy – jakie prognozy? 

Rzecz jasna nie możemy przewidzieć przyszłości, ale na podstawie prognoz jesteśmy w stanie stwierdzić, czy warto zainwestować w to rozwiązanie. Statystyki pokazują, że coraz więcej osób – zwłaszcza młodych – korzysta ze smartfonów. Badania opublikowane nie tak dawno przez TNS "Marketing mobilny w Polsce 2013/2014" pokazały, że w styczniu 2014 r. 44 % Polaków używało smartfona. Przewidywania dotyczące 2015 r. sięgają nawet 60 %. Wynika z tego, że znajdujemy się w momencie bardzo dynamicznego wzrostu liczby użytkowników smartfonów. Jak to przełoży się na internetową sprzedaż? Według statystyk udostępnionych przez blog InClick.pl ok. 2 % młodych osób, a więc najliczniejsza grupa korzystająca z tych urządzeń (w wieku 16 – 25 lat) dokonywała zakupów za pośrednictwem smartfona. To pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia po stronie sklepów internetowych, choć już widać coraz większy wzrost zainteresowania technologią RWD. Prawdopodobnie im dłużej strony nie będą dostosowane do wygodnego przeglądania w mniejszej rozdzielczości, tak długo klienci nie będą zainteresowani mobilnymi zakupami. Nieco inaczej jest w przypadku tabletów. Są one dużo powszechniej wykorzystywane do przeglądania ofert e-sklepów. Na szczęście coraz więcej przedsiębiorców instaluje w sklepie responsywny projekt graficzny.

Aptus.pl Sp. z o.o. Sp. k. Urszula Witkowska