Tomasz Ebbig: Przejście z e- na m-commerce to rewolucja

Tomasz Ebbig: Przejście z e- na m-commerce to rewolucja Zalando

Z Tomaszem Ebbigiem, odpowiedzialnym za Local Brand Marketing na Polskę i UK w Zalando, rozmawiała Grażyna Stefańska

Jak ocenia Pan aktualną sytuację na rynku e-commerce w Polsce?

Polski rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko. Możemy to zauważyć zarówno w najnowszych badaniach, jak i obserwując rozwój naszego sklepu. Konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi wygód e-zakupów i chętniej robią zakupy na odległość, chociaż nie są one silnie zakorzenione w naszej tradycji. Co więcej, Polacy nie kupują jedynie w domowym zaciszu za pośrednictwem komputerów stacjonarnych i laptopów. Od dłuższego czasu obserwujemy wzmożoną aktywność m-konsumentów, a więc tych, którzy robią zakupy przez smartfony i tablety. W całej Europie liczba wizyt z urządzeń mobilnych w naszym sklepie przerosła te desktopowe, osiągając w trzecim kwartale 2015 roku poziom 59 proc.

Ciekawym fenomenem jest to, że na takich rynkach jak Włochy, Hiszpania lub Polska, które na tle innych krajów, nie są jeszcze tak rozwinięte w sferze zakupów mobilnych, przejście z e-commerce na m-commerce nie będzie ewolucją a rewolucją. Wszystko wygląda na to, że większość klientów pominie etap internetowych zakupów dokonywanych przez komputer, za to od samego początku zacznie zakupy mobilne przez smartfony.

Czego oczekują współcześni klienci e-sklepów?

Współcześni konsumenci oczekują od zakupów i sklepów online wygody, oszczędności czasu, dużego wyboru opcji dostawy i płatności, a także atrakcyjnych cen. Oprócz tego klienci oczywiście oczekują jak najlepszej prezentacji produktów, który zapewnia na przykład opcja widoku 360° czy produkty przedstawiane szczegółowymi zdjęciami. Często rozmiary produktów są inne wśród różnych marek. Dlatego bardzo istotne są także opisy produktów, uwzględniające oceny klientów.

Darmowe zwroty, darmowa przesyłka, możliwość zamówienia towaru do sklepu i zakupu dopiero po przymiarce… To staje się już teraz standardem w większości sklepów internetowych. Jakie udogodnienia mogą czekać konsumentów w przyszłości?

Jednym z największych wyzwań dla sklepów online, przy ciągłym rozwoju oferty i zwiększającej się liczbie produktów i klientów, jest rozwój logistyczny. Dla wielu konsumentów czas dostawy oraz opcje zwrotu są jednymi z najważniejszych wyróżników. Innowacją jest, testowana obecnie w Kolonii i Berlinie, opcja dostawy tego samego dnia mająca na celu obniżenie czasu realizacji zamówienia. Nowym trendem może być też współpraca ze sklepami stacjonarnymi. Podstawą sukcesu w e-commerce jest ewolucja z typowego e-sklepu w platformę, która odpowie na każde zapytanie na temat mody. Do tego należy też oferowanie konsumentom nie tylko produkty dostępne w sklepie internetowym, lecz także w sklepach stacjonarnych, które są w pobliżu danego konsumenta.

Które działania komunikacyjne są obecnie największym wyzwaniem dla e-sklepów?

Mobilny Internet umożliwia zakupy w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie. Obecnie korzystanie ze smartfona stało się nawykiem, do którego powracamy o różnych porach dnia. Rano wielu klientów korzysta z naszej aplikacji mobilnej w drodze do pracy, zyskując informacje o najnowszych ofertach. W południe wielu z nich odwiedza nas a pośrednictwem komputera lub laptopa, a z kolei wieczorem z kanapy za pomocą tabletu. Nie używają urządzeń mobilnych tylko do oglądania produktów, lecz też do dokonywania nimi zakupów.

Dlatego uważam, że jednym z najważniejszych wyzwań, to rozwój  komunikacji mobilnej i personalizacja oferty. Ciekawym rozwiązaniem dla nas jest funkcja photo search, umożliwiająca między innymi wyszukiwanie podobnych produktów na podstawie zdjęcia. Niezależnie czy chcemy znaleźć kreację podobną do tej założonej przez gwiazdę kina, czy ulubiony fason swetra, wystarczy zrobić mu zdjęcie smartfonem, a aplikacja przedstawi nam podobne propozycje ze sklepu internetowego. Tego rodzaju udogodnienia, a także opcje dzielenia się swoimi zakupami ze znajomymi poprzez media społecznościowe, to tylko niektóre z udogodnień, które są obecnie wdrażane.

Podobne artykuły:

Przez aplikację nasi klienci szukają także inspiracji. Dlatego zpersonalizowany dla klienta newsfeed odgrywa tak ważną rolę. Przy każdej wizycie przez klienta dowiadujemy się o jego ulubionych markach i stylach. Funkcja pomaga nam szybko odpowiadać na potrzeby klienta i proponuje mu zindywidualizowaną ofertę. Przez naszą aplikację mobilną nie chcemy tylko doradzać mu przy zakupach, ale również pomóc w rozwijaniu osobistego stylu, być jego osobistym konsultantem do spraw mody.

  • Tomasz Ebbig, jako Senior Brand Manager odpowiada za strategię komunikacji marki Zalando w Polsce i Wielkiej Brytanii. Swoją karierę zawodową zaczynał w Londynie w Victoria & Albert Museum, gdzie organizował pokazy mody brytyjskich projektantów. Przez kolejne lata zarządzał organizacją międzynarodowych eventów w USA i Europie obsługując m. in: Adobe, Cisco Cystems, Gartner, IBM, czy Unilever. Po powrocie do Polski związał się z agencją Scholz & Friends pracując dla Netii, Robert Bosch oraz H&M. W latach 2012 – 2014 był odpowiedzialny za restrukturyzację i przewodzenie działowi marketingu H&M, który realizował całość działań komunikacyjnych marki w Polsce. Zrealizowana we współpracy z Lubie.to pierwsza akcja reklamowa na Snapchat w Polsce „Łap snap od H&M x Boiler room” zdobyła wyróżnienie w konkursie Kreatury.

Nowoczesna Firma S.A. Grażyna Stefańska