Trendy w retail – odnieś sukces swoim sklepem

Trendy w retail – odnieś sukces swoim sklepem Julien Eichinger - Fotolia

Głównym zadaniem witryny sklepowej jest przyciągnięcie uwagi klienta. Proces decyzyjny w tym wypadku trwa zaledwie 3-8 sekund. Co może pomóc dobrze wykorzystać ten czas? Służą temu rozwiązania branży retail takie jak digital signage czy POSM.

Decyzję, czy wejść do danego sklepu czy nie, podejmujemy automatycznie. Właśnie dlatego marketerzy troszczą się, żeby witryny sklepowe, jak i całe sklepy, były atrakcyjne dla wzroku klienta. Z tego względu dużą popularnością cieszą się oznakowania świetlne, wewnętrzne i zewnętrzne: kasetony, tablice, szyldy, pylony. Jeśli oferowane produkty są odpowiednio wyeksponowane, oznaczone i wycenione – efektywność sprzedaży wzrasta.

Zasada jest taka, że produkty i aranżacja sklepu muszą być rozmieszczone w sposób przejrzysty i wygodny dla klienta. Nic nie może klientowi utrudniać dokonania zakupu, albo wydłużać czasu potrzebnego na jego realizację. Siłowanie się z towarem na półce, poszukiwanie odpowiedniego egzemplarza, próba zorientowania się w planie sklepu – to wszystko są sytuacje, którym marketerzy i merchandiserzy starają się zapobiec. Ekspozycja musi być przejrzyście podzielona, miejsca między półkami i regałami dość dużo, aby można było swobodnie przejść, a sam sklep – nie przeładowany produktami.

Sklep wkracza w erę cyfrową

Zwykły szyld czy słabej jakości oklejka okna nigdy nie wywrą na przechodniu wrażenia. Te czasy dawno minęły. Coraz częściej w witrynach sklepów zaczyna gościć digital signage. Takie rozwiązania często stosują banki, operatorzy telekom, biura podróży, biura nieruchomości czy sklepy z gadżetami.

Digital signage to najczęściej różnego rodzaju wyświetlacze, które prezentują treści promocyjne i informacyjne. Spotkać możemy nośniki LED, LCD i plazmowe. Rozwiązania DS dają ogromne pole do działania, szczególnie jeśli zestawi się je z odpowiednimi aplikacjami, które sprawiają, że mogą być coraz bardziej interaktywne. Nie muszą to być tylko pojedyncze ekrany, ale na przykład zestawione w tak zwaną cyfrową ściankę (videowall), którą mogą tworzyć nawet 64 panele, z których każdy będzie prezentować fragment większej całości.

Sposób na długotrwałe przyciągnięcie uwagi

Jeśli zależy nam na przyciągnięciu uwagi na dłużej, idealnie sprawdzi się czujnik ruchu i aplikacja, która będzie reagować na ruchy klienta. Wtedy przechodzień czy gość w sklepie samymi gestami, nawet bez podchodzenia do ekranu, może zapoznać się z aktualną ofertą, poszukać konkretnego produktu lub zobaczyć film promocyjny.

Podobne artykuły:

Jeden z pośredników nieruchomości wprowadził takie rozwiązanie: przechodnie mogli 24 godziny na dobę przeglądać aktualne ogłoszenia bez konieczności wchodzenia do oddziału firmy, ponieważ ekran z czujnikiem ruchu został umieszczony w witrynie sklepu, a na chodniku zaznaczono gdzie należy stanąć, aby obsługa ekranu była możliwa.

Ekrany wychodzą na ulicę

Ekrany – przede wszystkim LED – zaczynają też wychodzić ze sklepów na ulice. Powoli wypierają z rynku tradycyjne billboardy i citylighty, podświetlane tablice czy litery 3D. Okazuje się bowiem, że plakat LED jest niewiele droższy od tradycyjnej instalacji, jego montaż i demontaż trwa krócej, pozwala prezentować znacznie więcej treści, jest trwalszy, tańszy dla reklamodawcy, który nie musi produkować plakatu i jest odporny na wpływ światła słonecznego czy warunków atmosferycznych. Te zalety decydują o tym, że zdobywa on uznanie zarówno klientów jak i firm outdoor.

W Polsce firma Cityboard Media wprowadziła w 2011 roku sieć nośników ecolight, które są właśnie przykładem cyfrowych billboardów o powierzchni 9 m2. Obecnie sieć ecolightów to pięć nośników, póki co wszystkie zlokalizowane są w Warszawie.

Inny przykład – w 2013 roku eBay uruchomił w dwóch miastach w USA cyfrowe witryny sklepowe – digital storefronts. Klienci mogli podchodzić do takiej witryny, zapoznać się z ofertą, wybrać i zamówić towar, który dodatkowo był dostarczany tego samego dnia. Jest to ciekawy trend, który będzie się na pewno rozwijać, szczególnie w wypadku lokalizacji mniej atrakcyjnych pod kątem wynajmu tradycyjnej powierzchni sklepowej.

Zmysły klienta to pole do działania

POSM to wszelkiego rodzaju materiały, umieszczone w sklepie, których zadaniem jest zwiększanie sprzedaży i przyciąganie uwagi klienta. W ich skład wchodzą: stojaki, infokioski, standy reklamowe, lightboxy, makiety i stoiska w okolicach kas, informacje o promocjach, balony, stoiska prezentujące produkty. Obecnie idąc na zakupy do hipermarketu można spotkać aż kilkanaście tysięcy tego typu obiektów. Nie są to jednak tylko proste stojaki z ceną. Dzisiaj POSM wykorzystują wszystkie zmysły klienta – wydają dźwięki, generują zapach i dają możliwość dokładnego zapoznania się z produktem.

Żeby móc czerpać pełnymi garściami z korzyści jakie daje POSM, trzeba zachować spójność, przede wszystkim w zakresie rozmieszczenia i oznakowania produktu i materiału promocyjnego. Jeśli dla przykładu oferowana przez nas promocja zakłada zestaw darmowych worków do oferowanego odkurzacza, oba produkty powinny być blisko siebie i dokładnie oznaczone spójnymi materiałami POSM. Stosowane POSMy powinny mieć jak najwięcej cech wspólnych i wyraźnie oznaczać przekazywane treści. Takie rozwiązanie powoduje, że umysł klienta może je łatwo wychwycić z tłumu innych bodźców.

Zrób sobie własne POSM

Materiały POSM są łatwo indywidualizowane, a często wręcz budowane na indywidualne zamówienie. Takie rozwiązanie stosuje się głównie na specjalne okazje – rebranding czy wprowadzenie nowego produktu na rynek. Możliwości są praktycznie nieograniczone. POSM mogą stać, wisieć, leżeć, unosić się w powietrzu, pływać. Mogą prezentować produkty z jednej wybranej strony, albo ze wszystkich. Możliwe są POSM wspierane przez kasetony, napisy podświetlane, neony, tablice oraz materiały wykonane z tektury, tworzyw sztucznych, metalu, ale też szkła, gumy czy drewna.

Tak szerokie możliwości dostosowania sprawiają, że są stałym punktem programu w trakcie targów, czy eventów, również na otwartym powietrzu. Często nieodłącznym elementem POSM są tabliczki reklamowe, małe ekrany LCD, albo podświetlenie. Wszystko to ma na celu przyciągnięcie uwagi.

Najpierw pomyśl

Jak zatem zatroszczyć się o sukces w swoim sklepie? Zacznijmy od podstaw. Oferowane produkty muszą być wyeksponowane i pogrupowane tak, aby klient mógł szybko i bezproblemowo je wziąć. Warto na bieżąco śledzić nowinki techniczne na rynku digital signage (który bardzo dynamicznie się rozwija) i zastanawiać się jakie rozwiązania będą najlepsze w naszym wypadku.

Pułapka natomiast tkwi we „wstawieniu telewizora do sklepu” bez konkretnego pomysłu. Za każdym działaniem podnoszącym sprzedaż musi iść przemyślana idea, która będzie odpowiadać specyfice naszej działalności. Kiedy decydujemy się na wykorzystanie materiałów POSM warto postawić na niestandardowe rozwiązania, które przykują uwagę klientów. Może uda nam się zaprojektować coś zupełnie nowego w tej branży?

Firmy zajmujące się produkcją POSM na ogół posiadają też dział kreacji, który po zapoznaniu się z oczekiwaniami klienta będzie mógł doradzić możliwe rozwiązania albo podsunąć ciekawy pomysł. I na koniec prosta, ale ważna uwaga – pamiętajmy żeby nie przesadzić! Zbyt dużo bodźców, zbyt dużo komunikatów i promocji też nie jest dobrym rozwiązaniem – zamiast zachęcić klienta, jedynie go zmęczy.

Paperhat Poland Sp. z o. o. Anna Przybylska