Tylko podwyżka motywuje? Bzdura!

Tylko podwyżka motywuje? Bzdura! materiały prasowe

Pracodawcy zbyt często ulegają złudzeniu, że najlepszym, a nawet jedynym, sposobem motywowania pracownika jest podwyższenie jego wynagrodzenia. W rzeczywistości jednak taki rodzaj motywacji jest krótkotrwały i niemożliwy do utrzymania na dłuższą metę

Niskie morale, brak inicjatywy i energii oraz wiele innych problemów w miejscu pracy są ściśle związane z motywacją pracowników. Jako przedsiębiorca masz wiele możliwości, aby zapobiec tym zjawiskom. W teorii najprostszą metodą jest stworzenie określonego planu motywacyjnego. Na czym to polega? Jest to trzystopniowy proces, na który łączą się: wyznaczenie określonych celów, identyfikacja barier oraz poradzenie sobie z owymi przeszkodami. W teorii wszystko wydaje się być proste, jednak zadajesz sobie pytanie jak to wygląda w praktyce.

Na samym początku należy zadać sobie pytanie - dlaczego ludzie pracują? Aby się rozwijać, spełniać w pracy, poznawać inspirujących ludzi, może lubią wyzwania. Niezależnie od indywidualnych powodów, główną motywacją człowieka do pracy są pieniądze. Jakkolwiek ich nie nazwać – czy wynagrodzeniem, premią, benefitami czy świadczeniami to właśnie dzięki zarobkom człowiek jest w stanie opłacać rachunki, kupować jedzenie czy wysłać dzieci na studia lub (szczególnie w dzisiejszej rzeczywistości) odłożyć na emeryturę.

Teoretycznie badania nad motywacją sięgają lat 80. ubiegłego wieku, wtedy podczas sondaży prowadzonych przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne okazało się, że głównymi czynnikami skłaniającymi ludzi do pracy oprócz świadczeń pieniężnych są czas i uwaga przełożonych. Świadomość, że szefowie dostrzegają ich pracę oraz zaangażowanie.

Motywuj systematycznie

Jak jednak stworzyć system, dzięki któremu pracownicy będą zmotywowani, a pracodawcy nie zbankrutują? Zacznij od stworzenia kwestionariusza ankiety, aby dowiedzieć się, na co szczególnie zwracają uwagę Twoi podwładni poza pieniędzmi. Może ważne są dla nich świadczenia medyczne lub pakiet kulturalny, dzięki któremu będą mogli wraz z całą rodziną wybrać się do teatru czy kina. W każdym badaniu wyniki będą inne. Jednak, gdy dowiesz się, co jest ważne dla współpracowników, będziesz mógł stworzyć system odpowiedni dla swojej firmy.

W praktyce podwyżki pensji są satysfakcjonujące dla wykonujących określoną pracę, ale tylko na moment. Przykładowo – podnosząc pensję o 100 złotych sprawiasz radość podwładnym, jednak na jak długo? W zależności od specyfiki pracy i płacy, od miesiąca do maksymalnie trzech. W czwartym miesiącu nikt już nie będzie pamiętał o żadnej podwyżce. Czy można lepiej wykorzystać te pieniądze? Oczywiście! Stwórz system motywacyjny polegający na zdrowym współzawodnictwie. Przeznacz określony budżet na motywacje pracowników – może to być opłacony tygodniowy wyjazd rodzinny lub karnet na siłownię czy kolację z partnerem. Opisz jasne dla wszystkich zasady oceny i przyznawania nagród. Dzięki zdefiniowaniu konkretnych kryteriów oceniających pracownik będzie wiedział, czego od niego się oczekuje oraz co może zrobić, aby się wykazać. Ponadto pozna cele przedsiębiorstwa, dzięki którym zracjonalizuje sobie znaczenie własnych działań w firmie. Kolejnym atutem systemu jest informacja zwrotna dla pracownika – co robi prawidłowo, czego się od niego oczekuje, czy coś powinien poprawić. Wpływa to komunikację w firmie na wszystkich poziomach.

Co liczy się w praktyce? Obserwuj – czego brakuje Twoim pracownikom, jakie są stosunki pomiędzy nimi. Gdy widzisz, że pracownik robi coś dobrze/źle, natychmiast zareaguj. Podczas omawiania dobrego/złego działania bądź szczegółowy – wyartykułuj, co Ci się podoba, a co nie. Bądź pozytywny, postaraj się znaleźć coś dobrego w działaniu swojego podwładnego, zwróć uwagę, że to również dostrzegasz, zanim przejdziesz do krytyki. Bądź konsekwentny, każdy zasługuje na równe traktowanie, nikogo nie faworyzuj. Zasady są takie same dla wszystkich.

Informacje zawarte w artykule pozwolą Ci, dzięki prostym i niedrogim technikom wprowadzić w życie firmy jasne zasady, które stworzą pożądane środowisko pracy, niezbędne do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Destina Sławińska


Na podstawie rozmowy z p. Cezarym Rutką – prezesem Alnair sp. z o.o.


 

Alnair sp. z o.o Cezary Rutka