Ubezpieczenie dla właścicieli biznesów z branży moto – czy potrzebne?

Ubezpieczenie dla właścicieli biznesów z branży moto – czy potrzebne? materiały PR

Jeśli prowadzisz biznes, w którym masz do czynienia z samochodami (komis samochodowy, warsztat, myjnię itp.) to każdego dnia ponosisz spore ryzyko, od którego warto się ubezpieczyć.

Są takie zawody, w których ubezpieczenie OC dla przedsiębiorcy jest obowiązkowe. Tak jest w przypadku prawników (np. adwokat, notariusz, radca prawny), ale także specjalistów od ubezpieczeń i podatków (broker ubezpieczeniowy, doradca podatkowy, rzeczoznawca majątkowy) czy firm z branży turystycznej (organizator turystyki, przewoźnik lotniczy). Obowiązkowe OC muszą mieć także lekarze. Firm z branży motoryzacyjnej ten obowiązek nie dotyczy, choć na co dzień mają oni do czynienia z ryzykiem wypadku czy kolizji, związanej z poruszaniem się po drogach wieloma samochodami.

Jakie ubezpieczenie może wykupić właściciel biznesu?

Ubezpieczenia skierowane specjalnie do tej grupy przedsiębiorców nie są często spotykane w towarzystwach ubezpieczeniowych. Ma je w swojej ofercie na przykład brytyjski ubezpieczyciel Insurance Factory (szczegóły można znaleźć na stronie:https://www.insurancefactory.co.uk/motortrade-insurance/). Czym charakteryzuje się taka polisa? Przede wszystkim została przygotowana wyłącznie z myślą o tych przedsiębiorcach, których dotyczy ryzyko związane z poruszaniem się wieloma pojazdami (nie tylko własnym samochodem). Mogą z niego zatem skorzystać:

  • Właściciele warsztatów samochodowych, mechanicy samochodowi
  • Właściciele komisów, sprzedawcy używanych samochodów i innych pojazdów
  • Właściciele myjni samochodowych

Dla ubezpieczyciela nie ma znaczenia, czy z samochodami mamy kontakt na pełen etat, czy też w ramach dodatkowego zajęcia sprowadzamy samochody z Niemiec i sprzedajemy jedną czy dwie sztuki w miesiącu. Ubezpieczenie Motor Trade Insurance skierowane jest szczególnie do tych właścicieli firm, którzy ukończyli 25 lat.

Od jakiego ryzyka można się ubezpieczyć?

OC dla właścicieli biznesów związanych z samochodami obejmuje wszystkie ryzyka, które mają związek z codzienną pracą w warsztacie czy komisie. Polisa przypisana jest do osoby, a nie do pojazdu, dzięki czemu ma zastosowanie do wszystkich samochodów, którymi porusza się ubezpieczony, niezależnie od tego, czy jest ich kilka dziennie czy kilkanaście. A sytuacje, w których właściciel warsztatu, myjni czy komisu musi prowadzić auto klienta lub samochód należący do komisu jest mnóstwo – chociażby wtedy, gdy trzeba przestawić pojazd z miejsca na miejsce lub odebrać go z wyznaczonej lokalizacji i podstawić np. do warsztatu. Wystarczy niewielka stłuczka, zarysowanie auta, by powstała szkoda. Na takie właśnie przypadki dobrze jest mieć ubezpieczenie, by nie musieć regulować rachunków za likwidację szkód z własnej kieszeni.

Co warto wziąć pod uwagę kupując ubezpieczenie?

Podczas rozmowy z agentem ubezpieczeniowym najlepiej jest poprosić o przygotowanie indywidualnej oferty, która będzie dopasowana do specyfiki konkretnego biznesu. Inne ubezpieczenie będzie potrzebne mechanikowi, a inne właścicielowi sieci myjni w całym kraju. Dla przedsiębiorców kupujących OC ważna powinna być nie tylko cena składki za ubezpieczenie, ale też wysokość sumy ubezpieczenia i to, co jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Czy są to tylko szkody, które są następstwem wypadków przy pracy czy może także szkody wyrządzone przez podwykonawców? Dobrze jest również ustalić szczegóły dotyczące likwidacji ewentualnych szkód. Dodatkowe klauzule, o których powinni pomyśleć szczególnie właściciele komisów sprowadzający swoje auta osobiście z zagranicy to włączenie do ubezpieczenia szkód powstałych poza terytorium Polski czy szkody w przedmiotach (w tym przypadku pojazdach), które znajdują się pod opieką osoby ubezpieczonej. Zabezpieczenie się przed każdym możliwym ryzykiem pozwoli spokojnie wykonywać swoją pracę, bez narażania się na niepotrzebne koszty przy nagłych wypadkach.