Visual merchandising jako skuteczne narzędzie oddziaływania na decyzje zakupowe klientów

Visual merchandising jako skuteczne narzędzie oddziaływania na decyzje zakupowe klientów canvas.pl

Obecny rynek konsumencki pełen jest najróżniejszych produktów oferowanych w setkach tysięcy punktów sprzedaży. Placówki handlowe muszą nieustannie przyciągać uwagę klienta.

Narzędziem, które umożliwia wyróżnianie się sklepów na tle konkurencji oraz pozostanie w pamięci klientów, jest visual merchandising. To dzięki zasadom VM aranżacja witryn sklepowych oraz wnętrz sklepów pozwala tworzyć im unikatowy i niepowtarzalny wizerunek, który gwarantuje rozpoznawalność, poprawia współczynnik konwersji oraz pozostaje w pamięci konsumentów.

Czym jest visual merchandising?

Merchandising wizualny stanowi jedno z wąskich pojęć wyodrębnionych z merchandisingu. Visual Merchandising to dziedzina, która opiera się na kreowaniu ekspozycji produktów w sklepach oraz w ich witrynach. VM stawia produkty w centrum uwagi, nakierowuje świadomość kupującego na ekspozycje i w sposób niewerbalny popycha konsumenta w stronę zakupu. Rolą Visual Merchandisingu jest łączenie funkcjonalności ekspozycji witryn i sklepowych przestrzeni w wizualnie atrakcyjnej formie. To właśnie dzięki skutecznie wdrażanym rozwiązaniom z zakresu marketingu wizualnego dostrzegamy produkty w sklepach, pożądamy ich i je kupujemy.

Jak dzięki visual merchandisingowi możliwe jest kreowanie wystroju sklepu?

Visual Merchandising pełni niezwykle istotną funkcję w procesie sprzedaży bezpośredniej. Działania VM opierają się na wiedzy dotyczącej psychologii sprzedaży, wystawiennictwa, psychologii zachowań konsumenckich, marketingu czy oddziaływania barw, dźwięków i zapachów na zmysły i zachowania klientów. Tak więc merchandising wizualny opiera się na działaniach promocyjnych umożliwiających aranżowanie przestrzeni sprzedażowej. Do podstawowych filarów działań visual merchandisingowych realizowanych w punktach sprzedaży zaliczyć należy:

  • aranżowanie witryn sklepowych,
  • gospodarowanie przestrzenią handlową,
  • eksponowanie produktów,
  • tworzenie wystroju wnętrza punktu sprzedażowego,
  • oświetlanie wnętrza, dobieranie odpowiedniej muzyki i rozpylanie zapachów,
  • projekt, produkcja i ekspozycja materiałów wspierających sprzedaż (POS).

Jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanym w całym procesie planowania wnętrza sklepu oraz witryny wystawienniczej jest space planning i visual promotion. Są to złożone narzędzia obejmujące cały proces aranżacyjny.

Elementy punktów sprzedaży, które oddziałują na klienta

  • Atmosfera panująca w sklepie

Atmosfera sklepu składa się z: oświetlenia, muzyki, rozmieszczenia ekspozycji, produktów i materiałów POS, zapachu i wielu innych elementów, sprawiając, że klient czuje się w sklepie komfortowo i swobodnie, co wspiera podejmowane przez niego zakupowe decyzje. Atmosfera sklepu dociera do klienta poprzez bodźce: wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe oraz zapachowe.

  • Muzyka

Prawidłowo dobrana muzyka wpływa na tempo poruszania się klientów po sklepie, a im jest szybsza, tym klient szybciej dokonuje zakupowych decyzji, a tym samym zostawia w sklepie mniejszą ilość pieniędzy. Dlatego też muzyka powinna być wolna i składać się z nieco wyższych tonów. Istotne jest również natężenie muzyki oraz jej dobór ze względu na porę dnia. Muzyka powinna być odtwarzana również w witrynie sklepowej, co przyciągnie konsumentów do sklepu.

  • Barwy i kolory

Kolor to najsilniejszy bodziec docierający do mózgu. Bardzo często klienci dokonują podświadomych ocen produktów na podstawie ich barw, które wywołują w nich określone skojarzenia i odczucia. Ekspozycja, produkty i materiały POS umieszczone w witrynach sklepowych i w przestrzeni handlowej przyciągają uwagę, ułatwiają identyfikację, a także pozwalają klientowi lepiej zapamiętać dany produkt. Barwy powinny być dobierane zależnie od wywoływanych przez nie efektów psychologicznych. Kolorystyka witryn i sklepów powinna być neutralna, ciekawa i jednocześnie nieprzeszkadzająca klientom.

  • Zapach

Aromamarketing to coraz dynamiczniej rozwijająca się gałąź Visual merchandisingu. Odpowiednie oddziaływanie aromatami pozwala uzupełnić wizerunek marki lub sklepu tworzony przez obraz, dźwięk i oświetlenie. Zapach skutecznie buduje atmosferę, wpływa na nastrój konsumenta, mobilizuje go do zakupu, a także do dłuższego zostania w sklepie. Wedle badań konsument, któremu podoba się zapach otoczenia, może spędzić w sklepie nawet 20% więcej czasu. Aromatyzery zachęcają do odwiedzenia placówki handlowej już na samym wejściu, rozpylając atrakcyjne aromaty przy bramkach oraz na witrynach sklepowych.

  • Oświetlenie

Oświetlenie musi przyciągać uwagę, nie być przytłaczające i wytwarzać miły nastrój. Powinno ono współgrać z kolorami wnętrz i witryn sklepowych oraz z ekspozycją produktów. Warto wiedzieć, że oświetlenie oraz efekty świetlne panujące w sklepie wpływają na odczucie atmosfery przez konsumenta aż w 40%. Światło nie powinno być zbyt jasne, natomiast zbyt ciemne warunki oświetleniowe w niedostateczny sposób zaprezentują produkty. Światło nie powinno być kierowane na klientów, a towary powinny być oświetlane od frontu. Należy unikać powstawania refleksów świetlnych w gablotach, a dobrą praktyką jest stosowanie ukrytych źródeł światła akcentującego.

Szukasz fachowców od Visual Merchandisingu? Postaw na aranżację witryn sklepowych przez Canvas i stwórz w pełni profesjonalną atmosferę sklepu.