W pogoni za użytecznością

W pogoni za użytecznością Photo credit: jah~ / Foter

Czyli dlaczego warto podążać za trendami w webdesignie. Pytanie czy warto podążać za trendami staję się w obliczu zachodzących zmian pytaniem retorycznym.

To co dziś uznawane jest za trend, jutro staje się powszechnie obowiązującym standardem. Pojutrze zaś rozpoczyna swój krótkotrwały proces rozkładu i utraty pożądanej świeżości. Granica w tym zakresie jest wyjątkowo płynna, a niewykorzystana szansa może odbić się dotkliwym echem. Internet jest bowiem medium, które w brutalny sposób respektuje to prawo. Zgodnie ze starą zasadą: jak Cię widzą, tak opowiedzą o Tobie w social media.

W wirtualnej rzeczywistości powiedzenie – nowy nie zawsze znaczy lepszy – traci w dużej mierze na swojej aktualności. Kto bowiem jeszcze kilka lat temu przy projektowaniu serwisu WWW mówił o uwzględnianiu potrzeb użytkowników czy też celach biznesowych, które powinny być realizowane? Współcześnie strona internetowa stała się nieodzownym elementem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dlatego też, efektywne wykorzystanie obowiązujących trendów w tym zakresie może przynieść jedynie jej powiększenie.  Ale jak tego dokonać?

Projektowanie stron jest procesem, w którym nazbyt często zapomina się o oczywistym elemencie – docelowym odbiorcy, czyli użytkowniku. Przecież to właśnie on w finalny sposób będzie korzystał z naszego serwisu. To czy spędzi na nim wystarczająco dużo czasu docierając do informacji,których poszukuje, czy będzie do nich chętnie powracał, czy będzie dzielił się nimi ze swoimi znajomymi oraz (co jest bardzo ważne) czy wizyta będzie dla niego osobistą satysfakcją zależy czy uda nam się zrealizować założone cele biznesowe projektu. Praktyka pokazuje, że długotrwałe powodzenie naszej strony bazuje w oparciu o zagadnienia z zakresu usability i user experience designu, a obowiązujące trendy jedynie to potwierdzają.

Rosnąca dostępność urządzeń typu smartfone i tablet wymusiła konieczność dostosowania naszych stron do rozdzielczości ich ekranów. Dlatego też tak szeroko komentowaną nowością jest tzw. responsive web design, który wydaje się być odpowiedzią na powstałą potrzebę użytkowników w kwestii urządzeń mobilnych. Wielu w tym momencie powie, że przecież mamy już coraz bardziej popularne wersje mobile stron więc po co nam kolejne usprawnienie? Wersje mobilne jednak wymuszają zaprojektowanie serwisu od samego początku, co wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Design responsywny umożliwia automatyczne dopasowanie układu treści do rozdzielczości ekranu oraz wielkości okna. Jeżeli tak wielką uwagę przykładamy do tego jak duże ma być nasze logo i gdzie ma się znajdować – zadbajmy o to,żeby rzeczywiście tak było. Dzięki wykorzystaniu zabiegu designu responsywnego możemy być pewni, że elementy naszej strony będą znajdowały się w tym miejscu, w którym powinny się znaleźć. Nie tracąc w ten sposób na swojej atrakcyjności i użyteczności. W praktyce oznacza to, że użytkownik naszego serwisu zawsze trafi na te informacje, na które powinien trafić, a wszystko to bez względu na urządzenie z którego korzysta.

HTML5 i CSS3

Dopełnieniem drogi rozwoju designu responsywnego staje się zdobywający coraz większe pole względem wymierającego FLASH’a, HTML5 idący w parze z CSS3. Rozwój tych technologii z jednej strony wspierany jest przez rozwój przeglądarek internetowych, które umożliwiają ich wykorzystanie, z drugiej zaś strony wspierany jest przez rosnące zapotrzebowanie na mobilność Internetu. HTML5/CSS3 umożliwia tworzenie zaawansowanych technologicznie stron, które są „lekkie” – szybko się ładują, nie wymagają instalacji dodatkowego oprogramowania oraz nie obciążają przeglądarek i urządzeń, na których są przeglądane. Dodatkowo dzięki temu, że zostają „zamknięte” w kodzie stają się widoczne dla robotów indeksujących treści stron, co w korzystny sposób wpływa na ich pozycję w wyszukiwarkach. Jeżeli do tego dodamy możliwość: dużej interaktywności, animacji treści, implementacji video oraz wykorzystania indywidualnej, niepowtarzalnej typografii bez wątpienia mamy przed sobą technologię, która umożliwia tworzenie efektownych stron o dużej funkcjonalności.

Oczywiście to nie wszystko. W warstwie wizualnej czeka na nas jeszcze sporo usprawnień, które notabene, oprócz tego, że starają się być na czasie ze współczesnym wzornictwem, nie wykluczają dbałości o użyteczność.  Zauważalne w tej kwestii jest wykorzystanie rozwiązania fixed position, które ma wpłynąć w korzystny sposób na prostotę w nawigacji serwisem poprzez pozostawienie określonych treści w niezmiennym miejscu naszego ekranu mimo scrollowanej całości – tak aby zawsze znajdowały się w zasięgu naszego wzroku. Fixed position często łączony jest z tzw. single page design czyli zamknięciem wszystkich najważniejszych treści na jednej, głównej stronie naszego serwisu. Użytkownik nawigując po stronie często nie przechodzi przez wszystkie zawarte na niej zakładki dlatego też, zamknięcie najistotniejszych treści w ramach pionowej orientacji wydaje się być właściwym rozwiązaniem tego problemu. Całość może po części przypominać cieszące się cały czas dużą popularnością ikonografiki, które w atrakcyjny, działający na wyobraźnie sposób przybliżają określony kontent. Spędzając czas w Internecie czytamy coraz mniej ponieważ chcemy w dostępnym nam czasie zdobyć jak najwięcej interesujących nas informacji. Nie mamy zatem czasu ani ochoty przechodzić przez przeładowane tekstem strony – czego znakiem jest rosnące zapotrzebowanie na przedstawianie treści w graficzny sposób.

Trendy wskazują na w dalszym ciągu popularny minimalizm. Przedłużeniem tego trendu wydają się być strony oparte o zasadę projektowania pełnoekarnowego, czyli wykorzystaniu jednego, interesującego zdjęcia/grafiki w tle - czyniąc z naszej strony nieprzeciętnej jakości dzieło artystyczne oparte o prostotę i precyzyjny przekaz. Dla odważnych proponujemy rozwiązania wykorzystujące: technikę 3D, grafiki wektorowe, retro stylistykę czy też mocno kontrastujące neonowe kolory. Zanim się jednak zdecydujemy na wykorzystanie jakiegokolwiek trendu zastanówmy się: czy nie będzie zaburzał naszego przekazu i czy będzie spójny z naszym wizerunkiem.

Pytanie czy warto podążać za trendami staję się w obliczu zachodzących zmian pytaniem retorycznym. Wydatek, który jesteśmy zmuszeni ponieść na zaprojektowanie nowego serwisu dzięki spełnionym celom biznesowym w długotrwałej perspektywie zapewni nam lepszy wizerunek oraz zwiększoną lojalność klientów wobec naszej marki. W praktyce dla naszej działalności oznacza to jedno – lepiej poinformowani klienci wiedzą  co chcemy im przekazać i co jest dla nich ważne, a to powinno przekładać się na większe zainteresowanie ofertą i co za tym idzie, na większą sprzedaż.

Podobne artykuły:


Miłosz Jacyna Mediovski sp. z o.o.

Dalej

x

8 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • Kot Kot

    W sumie ok ale za mało nacisku na usability (wspomniane jedynie). Zapraszam do rozwinięcia tematu projektowania: http://www.aptus.pl/www/porady/projektowanie_stron_internetowych.php

    2012-05-23 12:09:29

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Judyta Judyta

    Niestety tytuł artykułu nie ma wiele wspólnego z jego treścią, a nagromadzenie błędów stylistycznych, mnogość nielogiczności i tautologiczne perełki typu "rozdzielczość i wielkość okna" skutecznie uniemożliwiają dotarcie do warstwy merytorycznej.

    2012-05-23 16:05:55

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Grafik Grafik

    O projektowaniu realizujacym potrzeby uzytkownika, jak biznesowe słyszelismy odkąd istnieje marketing w Polsce. Natomiast projektowanie responsywne jest modą sprzed 2 lat. Dlatego nie warto pisać, ze treści świeże dziś ulegają rozkladowi;)

    2012-05-23 18:34:50

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • nocnik nocnik

    @Grafik: design responsywny to nie jest moda sprzed dwóch lat, tylko coś z czym firmy zaczynają się powoli mierzyć, ale mało komu to jeszcze wychodzi. Znajdź mi dobrze zaprojektowane polskie serwisy pod tym kątem...

    2012-05-23 22:25:24

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • AniSzy AniSzy

    no tak, wszystko to dokładnie można znaleźć w tym oto artykule: http://webdesignledger.com/tips/web-design-trends-in-2012 czasem warto podawać źródło, z którego się korzysta ;/

    2012-05-23 22:29:13

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • nocnik nocnik

    a, i jeszcze jedno: http://googlewebmastercentral.blogspot.co.uk/2012/04/responsive-design-harnessing-power-of.html - to najnowsze rekomendacje Google. Toczy się teraz spór między google a nielsenem dotyczący tego tematu

    2012-05-23 22:29:53

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Adam Adam

    Judyta, to napisz swój artykuł i po poroblemie - zobaczymy jak ci pójdzie. Narzekać każdy potrafi a zza klawiatury to jeszcze dostaje 20 do poziomu wiedzy.

    2012-05-27 20:19:22

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz

  • Judyta Judyta

    Trafiłeś w sedno Adam:) To właśnie świadomość własnych słabości i braków nie pozwala mi zamęczać ludzkości swoimi tekstami. I takowej samoświadomości życzyłabym również serdecznie autorowi:) Internet to piękne medium, każdy może publikować, tylko po co?

    2012-05-29 11:41:53

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz