W TV zobaczyłem, w Internecie kupiłem

W TV zobaczyłem, w Internecie kupiłem Image courtesy of renjith krishnan/FreeDigitalPhotos.net

Sprawdź kiedy warto promować e-biznes w telewizji. Zobacz jak reklama w telewizji wypromowała edarling, a jak pomogła answear?

Zdecydowana większość nowo powstałych sklepów internetowych działania marketingowe zaczyna od SEO. To w zdecydowanej większości przypadków sposób najbardziej efektywny. Przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków można w miarę w szybkim czasie zdobyć pierwszych klientów. Jednakże nie zawsze promocja nowego sklepu internetowego powinna się ograniczać do SEO. Czasem skuteczniejszym (choć nie tańszym) sposobem promocji naszego sklepu internetowego, przynajmniej w początkowej fazie działania, jest skorzystanie z reklamy telewizyjnej. Jednak to rozwiązanie optymalne dla sklepów z sektorów gdzie konkurencja w wyszukiwarce jest ogromna, a które ponadto dysponują względnie wysokim budżetem na promocję.

Sklep internetowy – walka o przetrwanie

Konkurencja w branży e-commerce jest ogromna. W Internecie szukają swej szansy nie tylko nowi przedsiębiorcy. Coraz częściej sprzedaż internetową zaczynają wielkie firmy czy sieci handlowe, które mają pozycję dominującą w zwykłej sprzedaży sklepowej. Walka z nimi nie jest łatwa. Duże sieci nie tylko, że dysponują ogromnym kapitałem, ale także mogą się pochwalić wysoką rozpoznawalnością marki. Każdy nowo powstający sklep internetowy musi się z tą konkurencją zmierzyć. Czym szybciej zdobędzie dużą liczbą klientów tym lepiej. Czym dłuższy będzie okres przestoju, związany z pozyskaniem pierwszych klientów, tym gorzej. Niektóre biznesy są tak obliczone, że praktycznie już od zaraz muszą przynosić zyski. Sukces sklepu internetowego zależy od skuteczności działań marketingowych. Muszą one być każdorazowo dobrane do profilu sklepu internetowego. Najczęściej sklepy internetowe zaczynają od SEO. To w zdecydowanej większości sposób najbardziej skuteczny na wypromowanie sklepu internetowego. Angażując niewielkie środki można w szybki sposób zdobyć pierwszych klientów. Jednak nie zawsze. Czasem skuteczniejszym sposobem będzie skorzystanie z reklamy telewizyjnej.

Promocja sklepu internetowego – nie zawsze należy się ograniczać do SEO

Spot reklamowy w TV – skuteczny sposób promocji dla sklepów internetowych

Wbrew powszechnie krążącym opiniom (głównie ekspertów od marketingu internetowego i specjalistów agencji interaktywnych), telewizja jest nadal masowym środkiem komunikacji, który w jednej chwili potrafi przyciągnąć milionową publiczność. Oczywiście zależy to od jakości i rodzaju audycji. W dobie kryzysu cena emisji spotów reklamowych nie jest już tak astronomicznie wysoka jak kiedyś. Także produkcja spotu reklamowego nie wymaga dzisiaj dużych nakładów. Wyprodukowanie poprawnego spotu jest dzisiaj możliwe również drogą amatorską. Wystarczy dobry pomysł. To wszystko sprawia, że nawet z niewielkim budżetem na marketing, możemy skorzystać z reklamy telewizyjnej. Do niedawna reklamowanie internetowych biznesów w telewizji uważane było za pewnego rodzaju mezalians. Przedsiębiorcy internetowi traktowali takie działania jako bardzo ryzykowne. Dziś obserwujemy coraz więcej telewizyjnych spotów reklamowych sklepów internetowych (answear.com, fashiondays.pl), portali informacyjnych (gazeta.pl, onet.pl) czy serwisów towarzyskich (edarling.pl), które w swym przekazie bezpośrednio odsyłają do Internetu. To właśnie w tych nielicznych przypadkach, gdzie konkurencja w Internecie jest ogromna, reklama telewizyjna wydaje się być równie skutecznym, a nadto szybszym sposobem promocji. Telewizyjna reklama to także skuteczny sposób na wzmocnienie przekazu reklamowego w okresach zwiększonej konsumpcji (Dzień Kobiet, Święta Bożego Narodzenia) dla dobrze już prosperujących internetowych sklepów i platform handlowych (allegro.pl).

Nowe sklepy internetowe, które nie mają swoich stacjonarnych odpowiedników, na początku swej działalności cierpią na deficyt zaufania. Telewizyjna reklama to skuteczne antidotum na ten problem. Konsumenci wierzą jeszcze w reklamę telewizyjną i prasową. Może nie w jej przekaz bezpośrednio, ale w firmę, która za nią stoi. Mają przekonanie, że w telewizji reklamują się tylko duże i poważne firmy, za którymi stoi jakiś kapitał. Spot telewizyjny to swego rodzaju stempel wiarygodności.

Wybór strategii marketingowej to zawsze rzecz trudna. Jednak od wyboru skutecznej strategii marketingowej zależy powodzenie biznesu. Szczególnie w fazie jego rozwoju. W tym okresie warto myśleć nieszablonowo i rozważyć wszystkie opcje. Czasem skorzystanie z tak sprawdzonej formy promocji, jaką jest reklama telewizyjna, jest bardziej skuteczne niż wydawanie na oślep środków na działania, których efektów nigdy nie możemy być pewni. Oczywiście optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie wszystkich kanałów komunikacji. Jeśli już przekonamy się do telewizyjnej reklamy, to nie możemy rezygnować z działań marketingowych w Internecie. Należy mozolnie budować siłę marki przez SEO/SEM. Zdobyta, dzięki reklamie telewizyjnej rozpoznawalność, może nam pośrednio tylko w tym pomóc.

Podobne artykuły:


Mariusz Łukasik Grupa TENSE