Wady i zalety zakupów w centrach handlowych i online

Wady i zalety zakupów w centrach handlowych i online sxc.hu/profile/pipp

Internet staje się coraz popularniejszy jako miejsce zakupów. Wiele sieci handlowych już rozszerzyło swoje platformy sprzedaży o sklepy internetowe. Konsumenci częściej wykorzystują sferę online jako płaszczyznę poszukiwania informacji o produktach.

Kluczowe różnice pomiędzy zakupami online i offline (w tym zalety i wady poszczególnych) zostały zmierzone w trakcie badania „Showrooming i efekt ROPO”. Badanie zostało przeprowadzone CAVI na próbie 600 mieszkańców następujących miast: Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław), którzy deklarowali zakupy zarówno w centrach handlowych, jak i w internecie.

Badania przeprowadzone pod egidą Polskiej Rady Centrów Handlowych są pierwszą próbą ujęcia tak szerokiego ujęcia zjawiska na polskim rynku handlowym. Z pewnością, staną się przyczynkiem do szerokiej dyskusji w branży oraz poszukiwania bardziej efektywnych metod dotarcia do klientów. Branża z zainteresowaniem będzie śledzić ewolucję zwyczajów konsumenckich, wobec coraz powszechniejszego wykorzystania internetu, także w celach zakupowych. 

Podobne artykuły:

Wady i zalety

Do najważniejszych zalet zakupów dokonywanych w centrach handlowych należą zdaniem badanych:

  • Możliwość dokładnego przyjrzenie się, dotknięcia przedmiotu.
  • Możliwość przymierzenia, wypróbowania towaru, zasięgnięcia opinii znajomych na miejscu.
  • Możliwość samodzielnej oceny jakości wykonania.

Do najważniejszych zalet zakupów dokonywanych w internecie należą zdaniem badanych:

  • Możliwość kupowania o każdej porze dnia i nocy.
  • Niższa cena.
  • Możliwość porównania cen wielu sprzedawców na raz.

Do najważniejszych wad zakupów dokonywanych w centrach handlowych należą zdaniem badanych:

  • Brak możliwości porównania oferty kilku sklepów w tym samym czasie.
  • Konieczność odwiedzania sklepu w godzinach jego otwarcia.
  • Konieczność szukania produktu, który chce się kupić.

Do najważniejszych wad zakupów dokonywanych w internecie należą zdaniem badanych:

  • Ryzyko natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę.
  • Brak możliwości weryfikacji zgodności produktu z opisem.
  • Wysokie koszty przesyłki i dodatkowe opłaty.

Powyższe zagrożenia powodują, że najmniej popularne są zakupy od indywidualnych sprzedawców, wystawiających swoje produkty na serwisach ogłoszeniowych, typu Gumtree czy Tablica – jedynie 15% odpowiedzi respondentów. Tylko 24% badanych wskazuje na poszukiwanie informacji o produkcie od sprzedawcy w sklepie stacjonarnym. Badani deklarujący częste zakupy w galeriach handlowych, także częściej dokonują zakupów online.

Większość kupujących w internecie realizuje transakcje sprzedaży poprzez komputer mobilny lub stacjonarny. Wykorzystanie urządzeń mobilnych (smartphone, tablet) jest czterokrotnie niższe niż komputerów.

Podobne artykuły:

Komentarze do wyników

- Wyniki badania wskazują na silnie zakorzeniony wśród respondentów obraz zakupów w internecie jako tańszych w stosunku do zakupów tradycyjnych. Jednakże, na podstawie dyskusji wśród przedstawicieli firm członkowskich PRCH, wynika, iż sieci handlowe nie stosują zróżnicowanego pozycjonowania cenowego pomiędzy przestrzenią offline, a online – komentuje Radosław Knap, New Business and Market Research Manager  z Polskiej Rady Centrów Handlowych i dodaje: -Ponieważ kupujący w centrach handlowych dokonują także częstszych zakupów w internecie, sklepy offline i online mniej konkurują o liczbę klientów, a o zasób ich portfeli. 

- Wyniki zwracają także uwagę na zjawisko obsługi w salonach tradycyjnych, które zdaniem respondentów nie są istotną wartością dodaną przy poszukiwaniu informacji o produkcie. Badani w wielu przypadkach poszukują informacji w przestrzeni internetowej, zatem należy się spodziewać silniejszego niż dotychczas nacisku na komunikację online z klientami – dodaje Michał Kamiński, Manager ds. badań ilościowych z Korporacji Badawczej Pretendent.

Polska Rada Centrów Handlowych