Wartość rezydualna floty - jak ją zoptymalizować?

Wartość rezydualna floty - jak ją zoptymalizować? Toyota

Co wpływa na wartość rezydualną naszej floty? Czy należy o tym wskaźniku pamiętać już przy zakupie, na etapie wyboru konkretnych marek? Poniżej kilka wskazówek, jak zarządzać naszymi samochodami służbowymi, aby w rezultacie opłacalnie je sprzedać.

Wartość rezydualna floty (inaczej zwana też wartością resztową) to wartość samochodów w momencie odsprzedaży. W praktyce jest to kwota, za którą możemy sprzedać pojazd osobie prywatnej tuż po zakończeniu umowy leasingu. Sprawne zarządzanie flotą, tak aby jej wartość rezydualna cały czas była wysoka, nie jest proste. Jest jednak kilka czynników, które pozwalają wpłynąć na zmniejszenie szybkości i stopnia jej spadku. 

Myśl o sprzedaży już przy zakupie

Najlepiej mieć na uwadze wartość rezydualną marek, które nas interesują, już na etapie zakupu samochodów do naszej floty. Na ich późniejszą wartość wpływać będzie nie tylko marka i opinie o konkretnym modelu, ale także koszty eksploatacji. Pamiętajmy, że samochody służbowe zazwyczaj użytkuje się maksymalnie do 5 lat. Jeśli chcemy wiedzieć, ile w tym czasie straci na wartości nasz pojazd, dla przykładu możemy porównać cenę jego pięcioletniego odpowiednika do tej, za jaką został zakupiony w salonie. Może nam tutaj pomóc najzwyklejszy serwis internetowy z samochodami na sprzedaż bądź specjalistyczne rankingi średniej wartości samochodów używanych (na przykład na stronie EurotaxGlass). Przy ostatecznym wyborze warto zdecydować się na taki samochód, którego wartość po określonym czasie eksploatacji spadnie najmniej. 

Przede wszystkim niezawodność 

Toyota Toyota

Źródło: http://www.toyotanews.pl/

Ważne, by przed zakupem dokonać krótkich oględzin i zorientować się, które samochody są najbardziej niezawodne i cieszą się zaufaniem innych firm. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wpływ eksploatacji pojazdów na ich bezawaryjność. Jest kilka marek, które w tym gronie cieszą się doskonałą opinią – przede wszystkim są to auta niemieckie (Volkswagen, Audi) i japońskie (Toyota). Samochody te od lat są utożsamiane są z najwyższą jakością, która pozwala na bezproblemowe pokonanie setek tysięcy kilometrów. Wpływa to oczywiście na wysokie ceny ich późniejszej odsprzedaży. Pod tym względem w ostatnim czasie najlepsze notowania wśród firm – i to zarówno wśród diesli, jak i samochodów benzynowych – ma wspomniana wcześniej Toyota, szczególnie modele Auris, Corolla, Verso oraz RAV4. W czołówce są także Skody czy Fordy. 

Zadbane auto sprzeda się zawsze

Przy szacowaniu wartości rezydualnej samochodu należy także wziąć pod uwagę jego okres użytkowania, przebieg i stan techniczny. Im młodszy samochód będziemy chcieli sprzedać, tym więcej będziemy mogli za niego otrzymać. Dodatkowymi atutami będą: udokumentowana historia pojazdu oraz wymiany poszczególnych podzespołów, a także bezwypadkowość. Jeśli jesteśmy w stanie wszystko to udowodnić, w łatwy sposób pokonamy konkurencję w postaci komisów samochodowych czy lokalnych giełd, które zazwyczaj sprzedają samochody o niepewnej przeszłości. Panują tu podobne zasady jak przy sprzedaży samochodów prywatnych, a znaczenie może mieć nawet… kolor karoserii. Jeśli jest w modnych barwach, chętnych na zakup może być dużo więcej.

Funkcjonalność i komfort ceni każdy

Toyota Toyota

Źródło: http://www.toyotanews.pl/

Jeśli kupisz samochód, który oprócz swojej niezawodności będzie także funkcjonalny i komfortowy, docenią to nie tylko twoi pracownicy, ale także potencjalni kupcy. Samochody w wersji bogatszej niż podstawowa od lat cieszą się sporą popularnością i dużo łatwiej jest je sprzedać. Warto przy tym inwestować w takie dodatki, które poprawiają zarówno bezpieczeństwo, jak i funkcjonalność: poduszki powietrzne, elektryczne szyby, klimatyzację czy dodatkowe światła przeciwmgielne. Mniej istotne w tym przypadku są takie udogodnienia jak: tempomat, wbudowany GPS czy odtwarzacz blue-ray – takie wyposażenie zainteresuje klientów, którzy będą poszukiwać samochodów bardziej ekskluzywne. 

Toyota Toyota

Źródło: http://www.toyotanews.pl/toyota/infografiki.html

materiały PR