Wayne Turmel: webinarium to tylko narzędzie

Wayne Turmel: webinarium to tylko narzędzie Syda Productions - Fotolia

Dobre webinarium to takie, które osiągnęło zakładane efekty: ludzie opanowali umiejętności, i wiedzą, jak je zastosować w swojej pracy. W zasadzie nie jest istotne, w jaki sposób im to przekazałeś.

Rozmowa z Waynem Turmelem, prezesem GreatWemMeetings.com przed drugą edycję Digital Learning Congress.

Wayne Turmel Wayne Turmel


Jakie są główne zalety i wady webinarium?

Webinarium to narzędzie, którego można używać do wspólnej pracy, gdy jest się od siebie oddalonym. Jak każde narzędzie, sprawdza się tylko, gdy się go używa poprawnie. Główne zalety to:

  • Możliwość wspólnej pracy, gdy ludzie są daleko od siebie.
  • Możliwość użycia prezentacji multimedialnych, które mogą być (ale nie muszą i często nie są) lepsze od tradycyjnej konferencji ze względu na swoją konstrukcję wizualną.
  • Mogą być nagrane, zarchiwizowane i ponownie odtwarzane na użytek ludzi, którzy nie mogli w nich uczestniczyć.

Podobne artykuły:

Jakie są główne mity i przekłamania na temat digital learning?

Niektórzy ludzie wierzą, że skoro można uczyć się przez internet, nie ma już potrzeby organizowania tradycyjnych kursów w klasach. To nie jest prawda. Inni uważają, że cyfrowe metody nauki są nieefektywne i nigdy nie zastąpią spotkania trenera i uczestników w sali szkoleniowej. To także nie jest prawda. Dla takich zagadnień jak procesy i procedury, pigułek wiedzy, które mogą być przyswojone szybko, cyfrowe szkolenia mogą zadziałać wyjątkowo dobrze. Umożliwiają natychmiastowe spotkanie, które może być kluczowe dla pracy zespołu.

Ci, którzy nie wierzą, że Virtual Instructor Led Traning może być efektywny, często nie mieli okazji zobaczyć rezultatów. Badania wskazują, ze 80 procent ludzi, którzy prowadzą prezentacje online nigdy nie przeszło szkoleń na temat wykorzystania narzędzia, którym się posługują. Zazwyczaj używają nie więcej, niż 25 proc. funkcji, jakie mają do dyspozycji. Nic dziwnego, że prowadzą złe szkolenia!

Jak powinno wyglądać dobre szkolenie?

Dobre webinarium to takie, które osiągnęło zakładane efekty: ludzie opanowali umiejętności, i wiedzą, jak je zastosować w swojej pracy. W zasadzie nie jest istotne, w jaki sposób im to przekazałeś. Pytania brzmią:

  • Czy udało ci się przemówić do ich sfery emocjonalnej oraz racjonalnej?
  • Czy zrozumieli?
  • Czy kontakt był owocny?

Wtedy webinarium było udane. Jeśli nudzili się i uważają, że przez to szkolenie stracili bezcenne minuty życia, nie ma znaczenia, jak odlotowa była prezentacja i ile multimedialnych slajdów w niej zawarłeś.

Podobne artykuły:

Czego należy unikać przy webinariach?

Przede wszystkim marnowania czasu słuchaczy. Gdy ludzie siedzą przed swoim komputerem, mają znacznie więcej pokus, by się rozproszyć i trudniej jest utrzymać ich uwagę. Publiczność nie może być pasywna podczas prezentacji. Nie można kazać im siedzieć bez ruchu ponad 40 minut a potem poprosić o odpowiedzi na jakieś pytanie. Oni już przesiedli się na Facebooka i mają cię w nosie.

Jakich rad można udzielić komuś, kto szykuje prezentację online?

Do rzeczy! Jak najszybciej! Im dłużej zwlekasz z powiedzeniem słuchaczom „co z tego będę miał”, tym większa szansa, że zajmą się czymś innym i przegapią puentę. Należy pamiętać, że ludzie to wzrokowcy. Używaj narzędzi, które uczynią przekaz wizualnie atrakcyjnym. Nie każ się odbiorcom gapić w statyczny ekran z gadającą głową. Należy także cały czas szukać kontaktu ze słuchaczami. Nie jesteś w sali, gdzie po odbiorcach widać, czy są zainteresowani czy senni.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek