Wizerunek marki w sieci – pozycjonowanie wizerunkowe

Wizerunek marki w sieci – pozycjonowanie wizerunkowe Wizerunek firmy

Pozycjonowanie wizerunkowe, w skrócie SERM (Search Engine Reputation Management) polega na tworzeniu mocnej pozycji danej firmy w Internecie dzięki strategicznemu połączeniu działań SEO z działaniami marketingowymi i PR.

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce chodzi o to, aby stworzyć pozytywny wizerunek firmy korzystając z narzędzi umożliwiających pozycjonowanie stron. Budowanie świadomości i wizerunku marki polega na odczarowaniu jej z internetowej anonimowości. Obecnie każdy może stworzyć stronę internetową i podawać się za fachowca, dlatego tak trudno zdobyć prawdziwe zaufanie klientów. Pozycjonowanie wizerunkowe ten proces ułatwia.

Dopracuj kwestie techniczne

Niestety wystarczy tylko 10 sekund, by potencjalny klient wypracował sobie zdanie na temat Twojej firmy po pierwszym zetknięciu się z Twoją stroną internetową. Dlatego, jeżeli chcesz, aby dobre pozycjonowanie przełożyło się na wysoką konwersję, to musisz mieć pewność, że Twoja strona internetowa jest odpowiednio zaprojektowana, brak w niej błędów technicznych, a interfejs jest przyjazny dla użytkownika. Strona, która swoim wyglądem zachęca do przeglądania i jest łatwa w użyciu, przyniesie większe zyski.

Pokaż swoją twarz

Zanim klienci zdecydują się na kontakt z firmą, chcą wiedzieć dokładnie, z kim mają do czynienia. Na korzyść Twojej firmy będzie działać oryginalność, zwłaszcza jeżeli chodzi o zdjęcia publikowane na stronie i innych portalach. Radzimy, by nie korzystać ze zdjęć “stockowych” - lepiej dla wizerunku firmy będzie działać pokazanie Twojego środowiska pracy i zespołu, z którego składa się firma. Dzięki temu potencjalni klienci nabiorą większego zaufania do Twojej firmy i chętniej skorzystają z jej usług.

Dobrym pomysłem jest również stworzenie zakładki “nasz zespół” ze zdjęciami i opisami wszystkich pracowników, nie tylko tych odpowiedzialnych za obsługę klienta. To coraz częściej spotykany zabieg, który można zaobserwować na większości stron agencji marketingowych, gabinetów lekarskich i wielu innych.

Najbardziej docenione przez użytkowników będzie kreatywne i pomysłowe działanie, np. samodzielnie lub z pomocą wybranej agencji można stworzyć unikatowy materiał promocyjny wideo, który będzie przedstawiać zespół i firmę. Zajawkę taką można umieścić na stronie internetowej, Facebooku, Instagramie i innych platformach.

Stwórz identyfikację wizualną

Spójny i pozytywny wizerunek Twojej firmy tworzy identyfikacja wizualna. W jej skład wchodzi logo firmy, font, jakim posługujecie się tworząc banery i grafiki reklamowe, kolorystyka kojarząca się z marką etc. Identyfikacja wizualna powinna być taka sama, a przynajmniej łączyć się ze sobą właściwie w każdym miejscu w Internecie: na oficjalnej stronie internetowej, profilach w mediach społecznościowych, na portalach zewnętrznych i wszelkich innych platformach reklamowych, np. w prasie, czy telewizji. Nie ma bowiem sensu tworzenia innego logo dla Instagrama, a innego dla Facebooka. Chodzi o to, by zaufani użytkownicy płynnie przechodzili z jednego kanału do drugiego, mając poczucie, że znają firmę.

Spójność to klucz

Słowo to dotyczy całego wizerunku w sieci, lecz w tym kontekście chodzi o komunikację z klientami i użyty do niej język. Zatem content, jaki publikowany jest na wszystkich platformach firmowych, powinien być spójny. Przykładowo, jeżeli na głównej stronie internetowej do klientów zwracasz się per Państwo, a na Facebooku piszesz “Cześć…” to zasada spójności jest mocno zachwiana. Pozycjonowanie wizerunkowe zakłada również określenie tego, jak chcesz, aby Twoja firma była postrzegana. Czy kierujesz swoją ofertę do młodzieży, czy do dojrzałych kobiet? Język jest tutaj głównym narzędziem umożliwiającym Ci skuteczną komunikację z grupą docelową.

Monitorowanie opinii

Wszystkie wymienione powyżej działania muszą być powiązane z jeszcze jednym aspektem - monitorowaniem opinii na temat Twojej firmy. Szczególnie problematyczne są opinie negatywne, które pozostawiać może konkurencja lub niezadowoleni klienci. Opinie widoczne w Google, gwiazdki pozostawiane na Facebooku, komentarze na Allegro itp. - wszystko to ma wpływ na to, jak postrzegają Cię klienci. Przede wszystkim warto zachęcać klientów do pozostawiania opinii, wówczas Twoja marka będzie bardziej wiarygodna. Z negatywnymi opiniami nie należy walczyć pamiętając o złotej zasadzie “klient nasz Pan”. Sposób, w jaki firma radzi sobie z małymi konfliktami w sieci jest również znaczący, jeżeli chodzi o jej wizerunek. Najlepiej zachować spokój, przeprosić klienta za nieudaną usługę lub produkt i zaoferować coś w zamian z obietnicą poprawy.

Dbaj o pozytywne opinie

SEO wizerunkowe ma na celu wypromowanie pozytywnych informacji na temat firmy, które zachęcą klientów do skorzystania z jej oferty. Działania te mogą być wykorzystane właściwie przez każdą firmę, zarówno jako prewencja pojawienia się negatywnych opinii o marce w sieci, a także, aby naprawić szkody wizerunkowe zaistniałe w przeszłości. Jedno jest pewne - przy tak dużej konkurencji panującej w Internecie największe szanse na duże zyski ma firma ciesząca się dobrą opinią wśród klientów.



Eactive