Wizerunek przedsiębiorcy część I

Wizerunek przedsiębiorcy część I Valerij Zhugan / stock.xchng

Dobry wygląd jest kluczem do sukcesu. To od miłej aparycji zależy, czy ktoś zdecyduje się wejść w Nami w kontakt.

Jan Kochanowski w swojej twórczości pisał: „ Nie szata zdobi człowieka (…)”, ale czy w obecnych czasach a szczególnie w biznesie to się sprawdza? Sposób mówienia i zawarte w komunikacie treści tylko w jednej trzeciej wpływają na nasz wizerunek. Znacznie większy wpływ na ocenę naszej osoby ma wizerunek zewnętrzny – czyli wygląd, nasza postawa, savoir vivre.

Prowadząc cykl szkoleń biznesowych jedna z sesji dotyczy "Kreowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy". Gdy zadaję uczestnikom pytanie: Jakie cechy Twojego rozmówcy przy pierwszym kontakcie świadczą, że odbieramy go jako osobę profesjonalną, kompetentną, padają różne odpowiedzi od tego, co mówi, jak się zachowuje, do zewnętrznego wizerunku. Przy pierwszym kontakcie tylko w 7 % informacji przekazujemy za pomocą słów, czyli mowy werbalnej, 93% za pomocą komunikatów niewerbalnych. Mniej ważne jest to co mówimy, ale to jak mówimy (intonacja głosu), jak się zachowujemy (savoir vivre), nasza postawa (mowa ciała) oraz nasz wizerunek zewnętrzny.

To ma ogromne znaczenie. W ciągu paru sekund następuje tzw. efekt pierwszego wrażenia czyli efekt "od lub do". To jak jesteśmy ubrani, jaką mamy fryzurę, postawę jest mocnym sposobem wywierania wpływu. Jeżeli chcemy być postrzegani jako osoba zdecydowana, pewna siebie, dobierzemy inną garderobę, bardziej odważne kolory, będziemy stosować kontrasty, zdecydowane dodatki.

Natomiast, gdy chcemy być postrzegani jako osoba neutralna nie rzucająca się w oczy, wtedy nasz ubiór i kolory będą stonowane, dodatki i biżuteria nie zwracające uwagi, u kobiet makijaż delikatny. Nie wystarczy miła aparycja i solidne przygotowanie merytoryczne, konieczna jest również dbałość o ubiór oraz przedmioty dodatkowe: teczka, pióro, okulary... To wszystko buduje obraz naszej osoby, który powinien być spójny. Dopiero wtedy możemy osiągnąć zamierzony efekt.

Kreowanie wizerunku to sztuka autoprezentacji

W życiu codziennym wchodzimy w różne role. Przyjmujemy role rodziców, dzieci, klienta, szefa, kierownika, pracownika... i wiele innych. Część dnia funkcjonujemy w relacjach zawodowych, a po za pracą w relacjach prywatnych. Istotne jest byśmy potrafili rozróżnić i oddzielić role i relacje, w jakie wchodzimy. Dlaczego jest to tak ważne? Inne zasady obowiązują nas w relacjach zawodowych, a inne w relacjach prywatnych. Dotyczy to ubioru, zachowania, precedencji, a to ma ogromny wpływ na nasz wizerunek i jak jesteśmy postrzegani.

Pierwszą podstawową zasadą w relacjach zawodowych jest to że nie ma podziału na kobietę i mężczyznę, płeć nie istnieje. Przy powitaniu nie całuje się kobiet w rękę. Obowiązuje tu zasada precedencji, czyli pierwszeństwa wynikającego z rangi i statusu. Pierwszy podaje rękę ten, kto pełni wyższą funkcję. Zaś w relacjach prywatnych pierwsza rękę podaje kobieta, a w przypadku jednakowej płci - osoba starsza młodszej.

Uścisk dłoni jako przekaz niewerbalny

Uścisk dłoni w biznesie jest bardzo ważny. Jest to jedyny kontakt fizyczny na jaki możemy sobie pozwolić. Podanie ręki to przekaz niewerbalny, dlatego powinnyśmy go należycie wykorzystywać. Jest to gest wyrażający przyjacielskie lub przynajmniej pokojowe nastawienie do siebie dwóch osób. To jak się witamy ma ogromne znaczenie w pierwszym kontakcie z drugą osobą. Oznacza to, że witając się przekazujemy wiele informacji na nasz temat i odwrotnie, otrzymujemy wiele informacji na temat naszego rozmówcy.

Prawidłowy uścisk dłoni powinien być ciepły, serdeczny, zdecydowany i krótki dający przekaz jest Pan/Pani w dobrych rękach, jestem osobą kompetentną na odpowiednim stanowisku. Pamiętajmy podając dłoń musimy zachować kontakt wzrokowy, nigdy nie uciekajmy wzrokiem, daje to negatywny przekaz. Możemy być postrzegani jako osoba niezdecydowana.

Tak jak przy powitaniu tak i w trakcie rozmowy kontakt wzrokowy jest jednym z najważniejszych elementów komunikacji niewerbalnej. Wzrok mówi nam więcej niż słuch, może zdradzać nam wiele informacji. Ze spotkania spojrzeń można odczytać, jak będzie przebiegać rozmowa, jaki charakter będą miały negocjacje jakie jest nastawienie rozmówcy. Kontakt wzrokowy powinniśmy utrzymywać przynajmniej przez ok. 60%, lecz nie dłużej niż 70 % naszej rozmowy. Patrząc rozmówcy w oczy nie tylko przekazujemy informacje, ale także je odbieramy.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Atrakcyjny wygląd to jednak nie tylko dar natury. Można go nabyć. Ubiór jest wizytówką człowieka. Określa m.in. status zawodowy, pełnione funkcje w społeczeństwie, zajmowane stanowisko. Jednak dobór odpowiedniej garderoby uzależniony jest od tego w jakich jesteśmy relacjach. W relacjach zawodowych obowiązują nas pewne zasady co do ubioru.

I tak strój biznesowy mężczyzny to garnitur (dwu lub trzy częściowy) lub spodnie od garnituru połączone z marynarką np. innego koloru zaś dla kobiet garsonka lub garnitur. Nie wątpliwie o sympatii lub antypatii, zaufaniu lub braku, wewnętrznym spokoju i poczuciu bezpieczeństwa w znacznej mierze decyduje kolorystyka ubioru. Ma one duży wpływ na nasz wizerunek.

To jak się ubieramy może wpłynąć nie tylko na naszą skuteczność w pracy, ale także na przebieg naszej kariery zawodowej. Ludzie, których uważamy za najlepiej ubranych, najczęściej nie noszą rzeczy, które zapamiętujemy. Zwykle taki ktoś nie ma na sobie żadnego wyróżniającego się elementu stroju, potrafi wszystko do siebie dopasować. Jest doskonale zadbany. Jego włosy, paznokcie, buty są bez zarzutu. Taki styl mówi nam o pewności siebie, jest to cecha, z którą jedni przychodzą na świat, a inni muszą w sobie wypracować. Na szczęście nie jest to takie trudne, wymaga trochę czasu i odpowiednich szkoleń.

Podsumowując powyższe rozważania można dojść do wniosku, iż umiejętność kreowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy jest jak każda inna dziedzina wiedzy bardzo przydatna dająca duże efekty w autoprezentacji.


Podobne artykuły:


Profi Biznes Group