Wizerunek przedsiębiorcy część II

Wizerunek przedsiębiorcy część II stock.xchng

Kolor ubioru świadczy wiele o rozmówcy. Chcąc nie chcąc, przekazujemy w ten sposób pewne komunikaty.

Dzięki umiejętności manipulowania strojem możesz w każdej sytuacji wywołać przychylną reakcję na swoje stanowisko oraz swoje potrzeby - JonhnT. Molloy New Dress for Success

Parafrazując Jonhna T. Molloya - często ludzie oceniają i kupują książkę po okładce. Czy nam się to podoba, czy nie, taki jest ten świat. Kreowanie własnego wizerunku i odpowiedni dobór garderoby do pracy ma w obecnych czasach fundamentalne znaczenie. To co masz na sobie wpływa na pierwsze wrażenie, jakie wywierasz podczas rozmowy z klientem, w trakcie negocjacji albo kiedy dokonujesz prezentacji swojej firmy. Czy tego chcesz, czy nie, zawsze w pierwszej kolejności sprzedajesz "własną twarz" - swój wizerunek, później produkt, a na końcu nazwę firmy.

Doskonałym przykładem są spoty reklamowe w telewizji. Firmy do reklamy swoich produktów zatrudniają osoby sławne, np. aktorów, modelki, specjalistów różnych dziedzin czyli osoby publiczne z tzw. "słynną twarzą" i wykreowanym wizerunkiem. Potencjalny odbiorca reklamy w pierwszej kolejności kojarzy reklamę produktu ze znaną osobą np. aktorem, później produkt, a na końcu nazwę firmy.

Potęga wizerunku

Jednym ze składowych czynników kreowania wizerunku jest odpowiedni dobór garderoby, dodatków i kolorów, czyli Twój zewnętrzny wygląd. Żyjemy w czasach w których liczy się wizerunek. Znane osoby angażuję wizażystów, stylistów, specjalistów, którzy mają sprawić, by ich stroje wysyłały do widzów odpowiednie komunikaty. To jaką dobierzesz garderobę, w jakim kolorze, jakie dodatki ma ogromne znaczenie, ponieważ przekazujesz wiele informacji na swój temat, komunikujesz się na płaszczyźnie niewerbalnej.

Świat biznesu uwielbia wizualne skojarzenia. I tak, kolor czerwony - przekaz władzy lub gdy występujesz przed dużym audytorium - skupia uwagę słuchaczy, jesteś zdecydowanie bardziej widoczny na dużej sali niż w garderobie koloru stonowanego. Jest on kolorem, który jest symbolem energii, zapału, wiary we własne siły i niezłomności.

Kolor niebieski - czy to w odcieniu ultramaryny czy królewskiego błękitu, tchnie porządkiem, spokojem i harmonią. To kolor, który w oczach widzów i słuchaczy daje przekaz osoby wiarygodnej.. Kamery telewizyjne kochają ten kolor. Jest doskonały przy wystąpieniach w telewizji.

Najlepszym kolorem garnituru służbowego dla panów jest ciemny, w padający w czerń granat. Jest to kolor tradycyjny, pomagający wzbudzić autorytet i nie przyciągający uwagi, dzięki czemu możesz go nosić wielokrotnie, zmieniając tylko dodatki. Podobny przekaz daje nam kolor szary. Też jest kolorem tradycyjnym i także wzbudzający szacunek, uznawany za kolor dyplomacji. Zapewnia wizerunek człowieka bezstronnego i zrównoważonego. Kolor szary ma również inne zalety - z psychologicznego punktu widzenia jest odbierany jako bardziej przyjazny i wzbudzający zaufanie.

Prążki = autorytet. Wywodzą się z Wielkiej Brytanii, są uważane za klasyczne i eleganckie. Prążki oznaczają władzę i wyszczuplają.

Można tu wymieniać wiele kolorów i dodatków np. aktówka, która sygnalizuje wysoką sprawność i skuteczność działania, czy z drugiej strony, wygniecione ubranie oraz za duża wypchana torba to głośne i wyraźne sygnały braku odpowiedniego przygotowania i nieodpowiedzialności, niezależnie od tego czy jest tak w rzeczywistości, czy też nie - ważne jest byś był świadomy, że to co masz na sobie komunikuje wiele informacji na twój temat.

Twój wizerunek wpływa nie tylko na to, jak jesteś odbierany przez innych, ale również jak ty sam siebie postrzegasz. Kiedy prezentujesz się dobrze, twoja postawa, sposób zachowania wpływa na twoją samoocenę. Czujesz się pewniej, wyżej cenisz i poprawiasz swoje samopoczucie widząc aprobatę innych. W dni, kiedy się zaniedbujesz, masz mniej energii żeby podejmować nowe wyzwania, czujesz się niekomfortowo, a to wpływa na twoją efektywność.

Wizerunek wpływa także na Twoje zachowanie. Wyglądając profesjonalnie wzbudzasz większy szacunek otoczenia oraz budujesz duży autorytet. Gdy słyszysz od innych słowa "Świetnie wyglądasz", "Twój wizerunek jest profesjonalny" na pewno czujesz się doskonale i przyjemnie, po prostu czujesz się dobrze. Twoje zachowanie, postawa daje przekaz pewności i zdecydowania. Tego typu wzmacniający efekt sprawia, że pozytywna samoocena własnego wizerunku zapoczątkowuje proces sprzężenia zwrotnego. Lepszy wygląd poprawia twoją samoocenę, co daje pewność siebie, a to z kolei daje uznanie otoczenia, co wzmacnia znowu twoją samoocenę i zachęca do dbania o własny wizerunek.

Podobne artykuły:


Profi Biznes Group