Wykorzystanie narzędzi IT w firmie

Wykorzystanie narzędzi IT w firmie Photo credit: reiven / Foter

Rzeczywistość gospodarcza zmienia się na naszych oczach, pojawiają się nowe produkty, nowe udogodnienia w komunikacji oraz technologia, która umożliwia dostarczenie produktów czy usług bez względu na porę dnia czy nocy bez wychodzenia z domu.

Rozwój technologii uruchomił też nowe kanały komunikacji - reklama podawana jest w postaci krótkich informacji głosowych wysyłanych na nasze telefony komórkowe, portale społecznościowe zaczęły odgrywać rolę nośnika informacji marketingowej.

Polska jest jednym z pierwszych krajów, który rozpoczął wdrażanie nowej technologii dostępu do transmisji danych przez telefon komórkowy (LTE). Jeżeli obecna przepustowość (oferowana w pierwszym etapie) umożliwia oglądanie telewizji w jakości HD, to jesteśmy o krok od realizacji sprzedaży, która będzie dokonywana poprzez kliknięcie pilotem np. podczas oglądania reklamy produktu czy usługi, gdzie dostarczone dobro zostanie rozliczone jako element dodatku do abonamentu telewizyjnego.

Rozwiązania IT

Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań IT, ponieważ sytuacja na rynku tego wymaga. Rosnące oczekiwania klientów, silna konkurencja oraz szybko zmieniające się warunki rynkowe to czynniki zewnętrzne, na które organizacje nie mają wpływu. Jedyne co mogą zrobić to przygotować się do walki o najlepszą pozycję na rynku i uzbroić się w odpowiednie narzędzia IT automatyzujące i uspójniające komunikację wewnątrz i na zewnątrz organizacji.

Podobne artykuły:

Obsługa klienta

W tym kontekście na pierwszym miejscu, niezależnie od branży, inwestycje technologiczne dotyczą systemów sprzedażowych oraz służących do obsługi klienta. Wiedza o kliencie, jego upodobaniach, portfelu produktowym, historii transakcji jest kluczowa, by dobrze adresować działania handlowe, śledzić na bieżąco trendy i reagować na ich zmiany. Systemy CRM i CallCenter porządkują i strukturyzują komunikację budując bezpośrednio wizerunek firmy. Umożliwiają adresowanie dóbr stosując cross-selling i up-selling efektywnie maksymalizując dochody.  Witryna www staje się pierwszym medium kontaktowym i ogniwem rozpoczynającym komunikację. Grzechem byłoby utracić Klienta, który podjął wysiłek i znalazł naszą ofertę przez www, jego obsługa powinna być perfekcyjna od pierwszych kroków po złożenie zamówienia, jego realizację, oraz późniejszą komunikację posprzedażną. Aby wybić się ponad przeciętną i zaskoczyć klienta pozytywnie musimy wspierać się technologią. Technologia, systemy informatyczne przestały być tylko wtórnym narzędziem do notowania zdarzeń, obecnie efektywnie wspierają realizację filozofii i strategii firmy. Praktycznie w każdym obszarze umożliwiają budowanie, powielanie i utrzymanie najlepszych praktyk i standardów, automatyzują i optymalizują procesy, planują zadania i dbają, aby komunikacja była spójna i kompletna. Podnosząc efektywność pracy sprawiają, że koszt pozyskania i utrzymania klienta znacząco się obniża.  

Model SAAS

Przedsiębiorcy inwestują rozsądnie i szczególnie w dobie kryzysu dwa razy oglądają każdą wydaną złotówkę. Jednocześnie nauczyli się już, że inwestycje, szczególnie technologiczne, amortyzują się latami i że lepiej zainwestować w sprawdzone, nierzadko droższe rozwiązania, niż ponieść mniejsze nakłady na rozwiązania, które za rok lub dwa trzeba będzie wymieniać ze względu na ich ograniczoną możliwość rozwoju  lub zbyt wysokie koszty utrzymania. To, co na pewno należy odnotować to fakt, że inwestycje IT idą w kierunku rozwiązań, które potrafią nadążać i dostosować się do bardzo dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych, efektywnie wesprzeć biznes w nowych realiach, a koszty ich utrzymania nie są kulą u nogi. Ne ma co ukrywać, że korzystanie z najnowszych i najbardziej nowoczesnych rozwiązań niestety kosztuje. Dlatego coraz bardziej  widoczny jest trend korzystania z rozwiązań w modelu SAAS (Software as a service), odchodzenie od kosztownego utrzymywania swoich zasobów w alternatywę cloud-u i to zarówno dotyczy infrastruktury sprzętowej jak i dostępu do specjalistów. Obecnie w chmurze dostarczany jest szeroki wachlarz narzędzi IT od poczty elektronicznej poprze utrzymywanie bazę dokumentów po rozwiązania branżowe w oparciu o zintegrowane systemy informatyczne (m.in. ERP, CRM).

Platformy B2B & B2C

Nieustannie zmieniające się warunki rynkowe oraz galopujący rozwój technologii determinują reorganizację pracy we współczesnych przedsiębiorstwach. Obecne sposoby dotarcia do klienta w dowolnym momencie, przeniosły proces komunikacji bezpośredniej z handlowcem na platformy B2B, B2C. Oferta musi być dostępna 24h na dobę, 365 dni w tygodniu na najwyższym możliwym poziomie. Tradycyjna komunikacja telefoniczna została wzbogacona o przesyłanie komunikatów głosowych, systemy IVR prowadzą nas najkrótsza drogą do złożenia zamówienia, po zgłoszenie reklamacji, informując nas  mailem o postępie realizacji zlecenia. Technologia przeniosła komunikację z drogi faxowej czy tradycyjnej, składanej przez odwiedzających firmy handlowców, do formy bezobsługowej bezpośrednio na klientów logujących się do portali przy wykorzystaniu www.

Inny klient

Klient również się zmienił. Jest bardziej świadomy, trudniej przywiązuje się do marki, dzięki dobrodziejstwu sieci ma nieograniczony dostęp do towarów i usług w najniższych cenach, porównywalnej jakości bez wychodzenia z domu. Klient poczuł się silny, zaczął decydować, jest bardzo niezależny, trudno przywiązuje się do marki, potrafi szukać i wybierać, porównywać cechy produktów i jakość usług, ma świadomość swojej wartości. Nie decyduje się na bylejakość, mając możliwość porównywania on-line potrafi odnaleźć ofertę z najwyższej półki w najniższej cenie.

Hubert Porębski MICROPLAN POLSKA Sp. z o.o.