Wypaleni w urzędzie

Wypaleni w urzędzie Image courtesy of by imagerymajestic/FreeDigitalPhotos.net

Najbardziej narażone na wypalenie są te grupy zawodowe, których praca polega na rozwiązywaniu problemów innych ludzi. A do takich należy zawód urzędnika.

Warto angażować pracowników w zmiany w organizacji, i zadania z nimi związane. Zwiększy to ich poczucie przynależności, oderwie od rutyny i da możliwość dodatkowego wykazania się.

Niezwykle ważnym jest wspieranie pracowników w budowaniu ich miękkich kompetencji pomagających im uniknięcia wypalenia zawodowego. Chodzi tu o szkolenia z obszaru budowania odporności psychicznej, asertywności, zarządzania sobą, umiejętności komunikacyjnych, organizacji czasu czy równowagi praca- życie.

W ramach profilaktyki syndromu wypalenia zawodowego pracodawca powinien dbać o relaksującą i przyjemną atmosferę w pracy. Jej elementem mogą być nieformalne spotkania, wyjazdy integracyjne, obchodzenie urodzin, imienin i świąt, czy też żart rzucony mimochodem.

Natomiast kluczowym zadaniem dla pracownika będzie budowanie świadomości samego siebie. Chodzi tu o świadomość swoich emocji i tego co się dzieje w naszym ciele (np.: mam spięte ramiona, zamknięta postawę, jestem przygarbiony...). Świadomość własnych emocji pozwala nam oddzielić własne złe nastawienie, żal czy frustrację od obsługiwanego przez nas petenta. Wtedy jesteśmy w stanie wziąć odpowiedzialność za swoje własne emocje i nie obarczać nimi drugiego człowieka.

Świadomość swojego ciała natomiast pozwala nam na bieżąco śledzić nie tylko stan naszego zdrowia ale również zapobiegać chorobom. Nasze ciało reaguje na stresy, poczucie braku satysfakcji czy niemożność wyrażenia tego co chcemy. Reakcją na to ostatnie będą problemy z gardłem, jego zaciśnięcie i problemy z głosem. Świadomość, o której tutaj piszę, wymaga zdolności do skupienia się na "tu i teraz", na tym co robimy w danej chwili, w danej sekundzie. Ćwiczenie takiej uważności pomaga w uzyskaniu spokoju wewnętrznego. Będzie to podstawą do zbudowania własnej odporności psychicznej.

Drugą ważną kwestią jest postawienie granic w relacjach z innymi ludźmi. Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia "nie". To również zdolność odnoszenia się z szacunkiem do siebie i do innych ludzi. Umiejętność spojrzenia problemowego nawet w najtrudniejszych sytuacjach z uciążliwymi petentami, stwarzanie rozwiązań z gatunku "wygrany - wygrany" w konfliktowych sytuacjach.

Zapobieganie wypaleniu zawodowemu to również dbanie o poczucie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, zarządzanie własnymi priorytetami i czasem. Trzeba pamiętać o tym, aby po pracy spędzać czas na swoich ulubionych zajęciach, mieć jakieś hobby, sport. Dobrze jest zadać sobie pytanie, czy naprawdę umiemy wypoczywać? Czy jak jesteśmy na wakacjach to faktycznie z nich korzystamy? Czy jesteśmy "tu i teraz" na wakacjach, czy głową cały czas w pracy?

Warto dbać o zdrowy relaks jak również dobrze się odżywiać. Jedzenie wpływa nie tylko na nasz wygląd, ale też efektywność umysłową i samopoczucie.

A oto proste ćwiczenie relaksacyjne, które można wykonywać nawet kilka razy dziennie: stań mocno na dwóch nogach z rękami wyciągniętymi wzdłuż ciała, zamknij oczy, weź osiem spokojnych, głębokich oddechów.

Co zrobić z wypalonym urzędnikiem

Reakcja w przypadku pracownika dotkniętego syndromem wypalenia powinna zależeć od stopnia nasilenia problemu. Generalnie zawsze warto stosować wszystkie metody wyszczególnione jako profilaktyczne. W fazie bardziej zaawansowanej dodatkowo trzeba wesprzeć pracownika dłuższym urlopem. Każdą interwencję powinna poprzedzić szczera i otwarta rozmowa. Dużym wsparciem będzie też rodzina i grono przyjaciół. W skrajnych przypadkach konieczna może się okazać pomoc psychologa lub psychiatry, a w ostateczności również zmiana pracy.

Reasumując wypalenie zawodowe to dla instytucji publicznych temat ważny. Przemyślana i odpowiednio ukierunkowana na ten obszar polityka działu HR może przynieść nieoczekiwane wręcz rezultaty w postaci nie tylko spokojnych i zadowolonych urzędników, ale i usatysfakcjonowanych petentów. A biorąc pod uwagę to, że właśnie przez pryzmat urzędnika obywatele postrzegają skuteczność i przyjazność urzędu, a być może również całego systemu administracji, jest to sprawa wagi państwowej.

Podobne artykuły:

Beata Dyraga HOMO CREATORE Centrum Doradztwa i Szkoleń