Wzornictwo przemysłowe to nie wzorki na dzbanku

Wzornictwo przemysłowe to nie wzorki na dzbanku Centrum Wzornictwa Przemysłowego

-Przedsiębiorcy powinni postrzegać wzornictwo jako inwestycję – mówiła Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego podczas konferencji „Wzornictwo–Biznes–Zysk – Jak inwestować i zarabiać na wzornictwie”.

Według raportu „Analiza aplikacji wzornictwa przemysłowego w polskich przedsiębiorstwach”  86 proc. polskich firm sądzi, że inwestycje we wzornictwo są opłacalne, a 60 proc. firm stosujących już wzornictwo uważa, że ma ono duży wpływ na satysfakcję klientów. – Sądzi to w tym wypadku słowo klucz – wskazywała Bożena Gargas, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – Na tej samej zasadzie większość Polaków sądzi, że aktywność fizyczna jest zdrowa i potrzebna. A większość nie ćwiczy.

Prezes omówiła najbardziej powszechne mity, jakie funkcjonują w świadomości przedsiębiorców – Właściciele firm uważają, że wzornictwo to koszt. Nie biorą jednak pod uwagę, jakim kosztem może być złe wzornictwo – mówiła – Nawet, jeśli producent ma najlepszą technologię i najwyższej jakości materiały nie odniesie sukcesu na rynku jeśli wynik jego pracy jest niewygodny w użyciu oraz nie spełnia dobrze swojej roli.

Podkreślała wielokrotnie, że wzornictwo przemysłowe to nie tylko ładny wygląd – To przede wszystkim budowanie marki i tworzenie dowego produktu. To innowacja, a nie odtwarzanie czegoś, co ktoś inny zlecił firmie.

-Ładny wygląd to także przewaga. Konsument patrzy przede wszystkim na wygląd, a zastosowana technologia produkcji i parametry często go mniej interesują. Klienci są skłonni zapłacić nawet 15 proc. więcej za ładny, funkcjonalny i dobrze zaprojektowany produkt. – mówiła.

Nadać pomysłowi formę produktu

-Wzornictwo przemysłowe nadaje pomysłom formę tak, aby stały się praktycznymi i atrakcyjnymi produktami. – wskazywał profesor Marek Adamczewski z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wskazywał, że dobry design często stoi za sukcesem firmy – Bez designu nie byłoby sukcesu bydgoskiej PESY. To, że ich pociągi robią taką furorę, że korzystają z nich nie tylko polskie miasta, ale też na przykład włosi, to wynik dobrego projektu. One są nie tylko ładne, ale też wygodne, użyteczne i dobrze zaprojektowane.

Profesor wskazał także bariery, jakie w Polsce napotyka wzornictwo przemysłowe – Spotkałem przedsiębiorców, którzy mówili, że wynajęli kiedyś projektanta, ale jego pomysł się nie sprzedał. Nie o to chodzi. Nie jest tak, że proejktant wie, jak będzie lepioej. Musi współpracować z technologiem i zespołem inżynierów.

Dodał, że jedną z największych, jeśli nie największą barierą, są pieniądze – Koszty dobrego projektu są mniej więcej 4 razy większe, niż jest to w stanie zaakceptować przeciętny polski przedsiębiorca. W małej firmie to się nie zamortyzuje. Potrzebne są narzędzia, które pozwolą sięgnąć przedsiębiorcom po wzornictwo.

Wzornictwo jako innowacja

-Jeśli produkt nie zawiera wzornictwa przemysłowego, nie może być innowacyjny – powiedziała Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.  – Sama byłam sceptyczna odnośnie inwestowania środków w projektowanie. Jednak zostałam zaproszona na wystawę wzornictwa przemysłowego. Obok kanapy i krzesła stały zaawansowane maszyny dla chirurgów. To zmieniło moje postrzeganie designu.

Wskazała, że uruchomiony został współfinansowany przez Unię Europejską projekt „Wzornictwo-Biznes-Zysk”, w ramach którego przedsiębiorcy będą mogli poznać korzyści, jakie przynosi wzornictwo przemysłowe oraz dowiedzieć się w jaki sposób projektować produkty, które będą mogły być konkurencyjne na rynku europejskim.

Podobne artykuły:

W ramach projektu prowadzone będą warsztaty i seminaria dla przedsiębiorców. Uruchomiony został także portal internetowy projekt-wbz.com.pl, gdzie przedsiębiorcy mogą wyszukać projektantów i poznać najważniejsze elementy związane ze współpracą z designerami

-Mówi się, że polska gospodarka jest mało innowacyjna. To kwestia niecierpliwości. Mamy dużo do nadgonienia w stosunku do zachodu Europy. Projekt pozwoli połączyć siły ludzi nauki i przedsiębiorców, aby tę innowacyjność zwiększyć – mówiła wiceminister

Dobry czas dla wzornictwa

-Właścicielami 40 proc. firm w Polsce są ludzie, którzy sami kiedyś byli pracownikami. Nie mają przygotowania menedżerskiego i najczęściej autorytarnie zarządzają swoimi przedsiębiorstwami – mówił Lech Pilawski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan – Ale czasy się zmieniają. Proste przewagi, takie jak cena, już nie wystarczą. Nie ma silnych marek bez dobrego wzornictwa.

Wskazał, że przedsiębiorcy powinni sięgnąć po wzornictwo nie tylko ze względu na walkę o klienta – Jesteśmy otoczeni brzydotą. Przedsiębiorcy mają w tym duży udział. Wieszają wszędzie swoje reklamy, mają brzydkie logotypy, złe strony i paskudne biura. W urzędach podobnie, też są brzydkie. – mówił.

Dodał także, że dla rozwoju wzornictwa przemysłowego powinno się zmienić prawo, które często utrudnia kwalifikowanie inwestycji we wzornictwo jako kosztu – Większość firm to spółki jawne. Zysk firmy jest zyskiem właściciela. Dlatego ważne jest dostosowanie ustawodawstwa podatkowego – podsumował.

Nie tylko wzorek

-Kiedyś myślano, że wzornictwo to uczynienie projektu ładnym. A to przede wszystkim proces w ramach większego zespołu. To projekty tworzą nasze otoczenie – podsumowała Bogumiła Jung ze Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych – Projektowanie to niezwykła dziedzina na przecięciu nauki, techniki i sztuki, do głębi humanistyczna.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek

Konrad Budek

Dziennikarz, redaktor i specjalista od mediów elektronicznych...

subskrybuj
napisz do eksperta

Inne artykuły autora:

Dalej

x

1 komentarz

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • marek marek

    może jeszcze ochrona prawna wzorów użytkowych? sądy to ignorują, jakieś rysunki ...

    2017-03-23 09:56:13

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz