Zakładasz firmę? Pomyśl o marketingu.

Zakładasz firmę? Pomyśl o marketingu. brand.ceo

Założenie własnej działalności to coraz bardziej popularny pomysł na rozwój zawodowy. Praca u siebie, na własnych warunkach i według własnych zasad to kusząca propozycja, ale co zrobić, by biznes okazał się strzałem w dziesiątkę?

Zakładając własną działalność gospodarczą, warto zrobić rekonesans, by dokładnie poznać rynek, w który celujemy. Poznanie konkurencji pozwoli na przygotowanie ciekawej oferty i uniknięcie błędów rynkowych przeciwników. Ponadto warto poznać prawo. Nie zapominajmy bowiem, że nieznajomość przepisów nie zwalnia nas z odpowiedzialności. W zakładaniu własnej firmy przyda się również poduszka finansowa, która pozwoli spać spokojnie. Będzie nieoceniona szczególnie na początku działalności, gdy koszty przewyższają zyski. Ponadto nie należy zapominać o dobrym marketingu. Nie warto oszczędzać na promocji, ponieważ zaistnienie na nasyconym ofertami rynku to nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonego przedsiębiorcy.

Marketing XXI wieku

Specjaliści zajmujący się marketingiem zauważają, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat promocja produktu zyskała zupełnie nowe oblicze. Przede wszystkim do lamusa odchodzi koncentracja na towarze. Na znaczeniu zyskują natomiast coraz to nowe kanały komunikacji, które przybliżają produkt i markę do konsumenta. Dotychczasowe reklamy pozbawione interakcji z klientami nie odnoszą dziś sukcesu, ponieważ coraz bardziej chcemy się utożsamiać z marką, ale jednocześnie jesteśmy coraz mniej lojalni wobec niej. Na przedsiębiorców wchodzących na rynek czeka zatem twardy (marketingowy) orzech do zgryzienia.

Media społecznościowe

Jednymi z najlepszych i najbardziej skutecznych obecnie kanałów komunikacyjnych na linii producent-klient są media społecznościowe. Do liderów w tej kategorii należą z pewnością Facebook i Instagram, choć Twitter i Wordpress nie są im dłużne. Dzięki mediom społecznościowym marka zbliża się do konsumenta i staje się dla niego znana, nawet jeśli nigdy nie kupił żadnego jej produktu. Przyzwyczajenie do obecności produktów sprawia, że konsumenci chętniej po nie sięgają, traktując je jako coś znanego. Ponadto media społecznościowe pozwalają na łatwy kontakt. Zadawanie pytań przez klientów i udzielanie informacji przez konsumentów skraca dystans pomiędzy konsumentem a marką, co znacząco wpływa na poprawę sprzedaży. Ponadto media społecznościowe dają wrażenie przyjaźni. To naturalne, że chętniej kupujemy towary od znajomych, ponieważ podświadomie czujemy, że ktoś bliski nie może nas oszukać. Zakładając firmę, warto zainwestować więc w rozwój mediów społecznościowych, które pozwolą na przybliżenie marki konsumentom.

Na bieżąco, na gorąco

Zaletą mediów społecznościowych jest także to, że producent może na bieżąco informować klientów o tym, co dzieje się w przedsiębiorstwie. Transparentność firmy jest dziś w cenie złota, ponieważ świadomość konsumencka rośnie z roku na rok i coraz częściej interesujemy się tym, skąd pochodzą kupowane przez nas towary. Ponadto nawiązanie relacji z klientami (również tymi potencjalnymi) przyczynia się do zwiększenia zaufania, a tym samym lepszych wyników sprzedażowych. Warto więc zadbać o media społeczności i zaglądać do nich codziennie. Brak reakcji i długi czas oczekiwania na odpowiedź z pewnością nie zachęcają do zakupów. Żyjemy szybko, mamy ogromny wybór, a ponadto coraz bardziej cenimy swój czas, dlatego szybkie uzyskiwanie informacji wpływa na podejmowane przez nas decyzje.

Filmy i zdjęcia

Ważnym elementem współczesnego marketingu są zdjęcia i krótkie filmy, które regularnie pojawiają się w mediach społecznościowych. Właśnie dlatego każdy, kto zajmuje się marketingiem swojej firmy samodzielnie, powinien poznać podstawowe narzędzia, aplikacje i techniki robienia interesujących fotografii. Zdjęcia i dołączone do nich pytania lub opisy bieżącej sytuacji to bowiem doskonały sposób na nawiązanie kontaktu z potencjalnymi odbiorcami. Ponadto fotografie produktów w życiu codziennym pozwala na pokazanie, że towar rzeczywiście się sprawdza i warto w niego zainwestować. Wiedzą o tym doskonale, m.in. producenci odzieży. Na ich stronach coraz częściej pojawiają się rubryki lookbook, w których można znaleźć liczne stylizacje i pomysły na wykorzystanie konkretnego towaru. Dzięki temu rośnie sprzedaż, ponieważ z pozoru niepotrzebne rzeczy zyskują nowego charakteru. Równie dobrze sprawdzają się krótkie filmy, w których przedsiębiorcy opowiadają o swojej pracy i prezentują produkty lub usługi. To doskonały sposób na przedstawienie się i poznanie z konsumentami. W dobie globalizacji anonimowość producentów nie jest bowiem w cenie, ponieważ klienci chcą wiedzieć, skąd pochodzą wybierane przez nich towary i w jaki sposób zostały wykonane. Warto więc poznać narzędzia i techniki robienia dobrych zdjęć i filmów, by każdego dnia promować swój produkt. Dowiedz się więcej na temat fotografii dla początkujących dowiesz się na https://www.szerokikadr.pl/poradnik/fotografia-dla-poczatkujacych-kompozycja-i-kadrowanie.

Współczesne społeczeństwo jest coraz bardziej świadome konsumencko, dlatego klienci chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, które wybierają i w jaki sposób zostały wytworzone. Konsumentów interesują także poglądy i prywatność producentów, ponieważ chcą identyfikować się z marką. Jednocześnie coraz mniej osób przywiązuje się do konkretnych wytwórców, dlatego tak ważne jest zadbanie o właściwy marketing i przybliżenie klientowi swojego produktu.

Źródła:

  1. http://www.nowiny24.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/z-kraju-i-ze-swiata/a/wyzwania-dla-marketingu-xxi-wieku,10144130/
  2. http://www.networkmagazyn.pl/wyzwania_dla_marketingu_XXI_wieku