Zakupy w sieci szansą pozyskania funduszy dla trzeciego sektora

Zakupy w sieci szansą pozyskania funduszy dla trzeciego sektora Fotolia

W erze stałego wzrostu liczby e-konsumentów pojawiają się nowe możliwości pozyskiwania funduszy dla organizacji pozarządowych. To dobra wiadomość dla trzeciego sektora, gdzie przeszkodą w realizowaniu założonych celów jest niski dochód.

Badanie „Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2012” realizowane przez Stowarzyszenie Klon/Jawor potwierdziło duże zróżnicowanie dotyczące posiadanych rezerw finansowych, majątku czy dostępu do lokalu wśród organizacji pozarządowych.

Autorzy badania wskazali, że zdarzają się organizacje „zamożne”, jednak większość albo wcale nie posiada majątku, albo też jego wartość nie przekracza kilkuset lub kilku tysięcy złotych rocznie. Deklarowany majątek najczęściej obejmuje sprzęt i wyposażenie biurowe czy specjalistyczne, rzadziej – oprogramowanie, licencje, własny lokal oraz samochód.

Potencjał e-handlu

Chociaż pierwszy polski e-sklep powstał dopiero w 1997 roku, sektor handlu internetowego, czyli e-commerce, jest obecnie jedną z najprężniej prosperujących gałęzi polskiej gospodarki. W ostatnim czasie e-handel rozwija się w Polsce z niespotykaną na europejską skalę dynamiką.

Według danych eHandel Polska w 2012 roku obroty polskich firm działających w branży e-commerce wyniosły około 23 mld złotych. Rok później wartość polskiego rynku wyceniana była na kwotę 26 mld złotych. W październiku ubiegłego roku firma analityczna PMR oceniała wzrost wartość internetowej sprzedaży detalicznej na kolejne 15,0% do poziomu 30 mld złotych.

Z kolei, jak podaje portal dlahandlu.pl, szacunkowa wartość polskiego rynku e-commerce w 2015 roku to 33 mld złotych, a raport „Global Powers of Retailing 2013. Retail Beyond” przygotowany przez firmę doradczą Deloitte podał, że e-handel stanowić będzie w tym roku już 20% całkowitej sprzedaży detalicznej.

Sektor III mocny w sieci

Skoro wzbogacenie swojej oferty o kanał sprzedaży online staje się oczywistą drogą dotarcia firm i marek do coraz liczniejszej grupy konsumentów, powstaje pytanie, jak wykorzystać ten potencjał. Nowatorskich pomysłów na pozyskanie środków przez kanał sprzedaży online na szczęście nie brakuje.

Jednym z nich jest portal internetowy fanimani.pl, który umożliwia przekazanie pieniędzy na wybrane konto organizacji charytatywnej, umożliwiając odwiedzającym dokonanie zakupu poprzez współpracujące przy projekcie sklepy online znanych i popularnych marek. Wystarczy zacząć e-zakupy od wejścia na tę platformę, wybrać jeden z blisko 600 sklepów, wskazać organizację, którą chce się wspierać, a następnie zrealizować transakcję. Za wybrane przedmioty nie płaci się więcej, bo to sklepy przekazują część swoich zysków. Współpraca organizacji z serwisem również nie wymaga nakładów finansowych i dodatkowych nakładów pracy, ponieważ należy jedynie poinformować zainteresowanych pomaganiem o istnieniu takiej metody wsparcia i zachęcić do regularnego korzystania z niej.

— Z naszego serwisu korzysta obecnie ponad 1.000 organizacji, w tym fundacje, stowarzyszenia, szkoły, kluby sportowe oraz drużyny harcerskie – mówi Norbert Wierbiłowicz z fanimani.pl. — W ciągu sześciu pierwszych miesięcy do projektu włączyło się już 600 znanych sklepów.

Współpraca kluczem do sukcesu

Czas pokaże, czy takie rozwiązania stają się skuteczne na dłuższą metę. Jednak biorąc pod uwagę lawinowo rosnącą z roku na rok wartość e-commerce w Polsce, wydaje się, że to obiecujący kierunek.

Jak oceniła w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej Agnieszka Grzechnik, zajmująca się zbieraniem funduszy na rzecz Fundacji Anny Dymnej, internauci są coraz bardziej świadomymi konsumentami.

Podobne artykuły:

— Ludzie coraz częściej zdają sobie sprawę, że wydając pieniądze w sieci mogą też, zupełnie przy okazji, zrobić coś dobrego — zauważa Grzechnik.

Warto w tym miejscu przytoczyć również opinię z poradnika „Współpraca organizacji pozarządowych z biznesem”, opracowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Zdaniem autorów: „współczesny świat zaczął stawiać organizacje pozarządowe przed koniecznością odpowiadania na coraz bardziej złożone problemy społeczne i środowiskowe. Tradycyjne sposoby ich rozwiązywania okazują się niewystarczające, a innowacyjna odpowiedź bywa często możliwa tylko dzięki połączeniu sił i zasobów różnych podmiotów”.

Fundacja FaniMani