Zarejestruj domenę zanim założysz firmę

Zarejestruj domenę zanim założysz firmę © jamdesign - Fotolia.com

Założenie firmy poprzedzane jest zawsze długim okresem planowania. Rozważanie plusów i minusów, sprecyzowanie profilu działalności firmy i napisanie realnego biznesplanu to początek drogi.

Na tym etapie należy się również zastanowić, jak obecność firmy na rynku zakomunikować przyszłym klientom. Posiadanie domeny internetowej znacznie to ułatwi.

Coraz więcej firm docenia możliwości, jakie stwarza reklama internetowa. Jest ona tańsza, ale jednocześnie skuteczniejsza od popularnych form, takich jak: ulotki, billboardy czy reklama w radiu, prasie lub TV. Internet już dawno przestał być dobrem luksusowym i trudno dostępnym. Dzięki wzrastającej w lawinowym tempie liczbie użytkowników i polepszaniu się jakości łącz, stał się on wygodnym kanałem komunikacji pomiędzy klientem a producentem, bądź usługodawcą. Internet ułatwia także życie konsumentowi i daje mu większe możliwości. Internauta może szukać najdogodniejszej oferty spośród przedstawionych w sieci, bez wychodzenia z domu. Przedsiębiorcy powinno zależeć, aby to jego oferta została za taką uznana. Najlepszym sposobem na to jest zaakcentowanie swojej pozycji w sieci.

Zabezpiecz domenę

Podstawą do zajęcia dobrej pozycji w internecie jest posiadanie atrakcyjnej domeny. Jest to adres, który po wpisaniu w okno przeglądarki, przekierowuje internautę na firmowy serwis WWW. Przezorny przedsiębiorca powinien zarejestrować ją jeszcze przed zapoczątkowaniem działalności firmy. Pozwala mu to uniknąć przykrej niespodzianki - takiej, że domena została już wcześniej zarejestrowana przez kogoś innego. Działanie z wyprzedzeniem daje możliwość rejestracji innej domeny lub nawet zmiany nazwy przyszłej firmy bądź nazwy produktu, jeśli okaże się to konieczne.

Za szybkością działania przemawia również fakt, że większość atrakcyjnych domen jest już zarejestrowana. Najczęściej zajęły je działające już firmy, ale duża część z nich dostała się w posiadanie osób, rejestrujących domeny w celu późniejszej odsprzedaży po wyższej cenie. Ponadto, jeśli przedsiębiorca będzie zwlekał, adres WWW może zostać wykupiony przez konkurencję i wykorzystany w sposób szkodzący wizerunkowi firmy lub jej produktów. Odzyskanie takiej domeny jest możliwe, jednak dochodzenie prawa przedsiębiorstwa do posiadania jej okazuje się zazwyczaj czasochłonne i kosztowne. Dlatego chociażby warto przewidywać możliwe komplikacje i wcześniej im przeciwdziałać.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Zakładając firmę warto brać przykład z innych. Rejestracja domeny przed wdrożeniem pomysłu do życia jest częstą praktyką. Przykładem może być Grupa ITI. Rejestrowała ona adresy stron WWW dla produkcji serialowych nawet pół roku przed emisją pierwszego odcinka (np. "39 i pół"). Stacja TVN Warszawa miała zarejestrowaną domenę ponad rok przed startem programu. Obecnie domeny składające się z nazwy stacji i nazw większych polskich miast (np. Kraków, Poznań, Katowice) są już zajęte.

Rejestrując domenę, warto również rozważyć możliwość zarejestrowania ich pakietu. Wiele firm zadowala się rejestracją pojedynczego adresu. Zapominają jednak, że najczęściej internauci wpisują adres strony intuicyjnie. Łatwo wtedy o błąd, który może być wykorzystany przez konkurencję. Jeśli zarejestrowała ona adres, wpisywany przez pomyłkę przez internautę, zostanie on przekierowany na stronę z konkurencyjną ofertą. Warto pomyśleć o zarejestrowaniu najpopularniejszych rozszerzeń wpisywanych przez internatów intuicyjnie, takich jak: .pl, .com, .com.pl, eu. Ponadto szeroki wachlarz zarejestrowanych domen powinien zawierać tzw. domeny funkcjonalne oraz regionalne. Te pierwsze wskazują na profil działalności firmy (np. .nieruchomosci.pl), drugie zaś na obszar jej działania (np. .malopolska.pl).

Zabieg taki ułatwi potencjalnemu klientowi, wyodrębnienie najbardziej interesującej go oferty spośród tysięcy innych oraz pomoże przy pozycjonowaniu witryny. Rejestracja powyższego pakietu nie musi pociągać za sobą wysokich kosztów. Rejestratorzy działający na polskim rynku (np. serwis nazwa.pl) oferują atrakcyjne promocje, pozwalające na zarejestrowanie domen po niskiej cenie lub nawet ich darmowe testowanie przez rok.

Zakładając firmę należy zadbać o to, aby wszystko było dopracowane. Z biegiem czasu każda firma przekonuje się, jak istotna jest promocja swojej oferty. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem działalności warto pomyśleć, co należy zrobić, aby wypromować markę. Dobry adres WWW, który ułatwi klientom znalezienie firmowej oferty, znacząco pomoże w działaniach marketingowych. To z kolei zadecyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Dlatego o prawidłowe funkcjonowanie firmowej domeny należy zadbać, już na etapie powstawania przedsiębiorstwa.

Podobne artykuły:

Alicja Marciniak NetArt (serwis nazwa.pl)