Zbuduj religię swojej marki

Zbuduj religię swojej marki Photo credit: nbklx17 (Sandy) / Foter

Niechaj klienci niosą dobrą nowinę o twoich produktach.

Na rynku liczy się niemal wszystko – jakość obsługi klienta, niska cena oraz prosukt – jego unikatowość, wykonanie i design. Dlatego każda marka potrzebuje zatwardziałych fanów, którzy są gotowi spędzić noc przed sklepem, byle tylko jak najszybciej dostać do rąk nowe cacko swojej ulubionej marki. Marka w takiej sytuacji jest rodzajem religii.

Ron Faris, były szef marketingu Virgin Mobile wskazuje, że niemal każda marka ma swoich fanatycznych wyznawców. Tych, którzy czekają w kolejce lub płacą więcej, byle tylko dostać produkt. – Na religijnym oddaniu marce mogą skorzystać przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa.  – mówi Faris – Mała grupa fanów chętniej będzie opowiadała o produkcie.

Faris podał także trzy elementy konieczne przy budowaniu kultu wokół marki:

Stwórz dogmat

Każda marka potrzebuje podstaw, której mogą trzymać się jej fani. Faris wskazuje, że podobnie popularność zdobywały religie – nie poprzez charyzmę ich twórców, lecz dzięki tłumom, które aktywnie wymieniały się i wzmacniały swoje przekonanie o wartości głoszonych poglądów. – A im bardziej są przywiązani do dogmatu, tym bardziej emocjonalnie podchodzą do wszystkich działań firmy. A dzięki swoim emocjom mogą wpływać na społeczność wokół siebie i przekazują dalej informacje o produktach.

Jednocz wspólnotę

Faris wskazuje, że prawdziwi fanatycy kierują się wyłącznie emocjami. – Gdy w grę wchodzą emocje, fanatyk jest skłonny więcej płacić, dłużej czekać i wiele znieść. Zachowują się wręcz irracjonalnie – pisze. Kluczem jest zgromadzenie fanów w ważnym dla nich momencie i nagrodzenie ich poprzez odpowiednie doświadczenie, na przykład prezentację produktu.

Twoja firma musi stworzyć dla fanów takie doświadczenie – wyjątkowy punkt sprzedaży, mobilne sklepy lub specjalne wydarzenia, na których sprzedaje się limitowaną edycję produktu. Te chwile to ich nagroda za wolę wydania pieniędzy i znalezienia się w tym, określonym miejscu.

Jeśli wydarzenie będzie odpowiedniej wagi dla fanów-  zostanie rozprowadzone po mediach społecznościowych i, być może, uda się zarekrutować kolejnych fanów.

Postrzegaj klientów jak fanów

Aby twoja marka stała się religią, musisz traktować klientów jak fanów. Nie są wyłącznie źródłem pieniędzy dla twojej firmy. – Musisz dostrzegać ich oddanie i nagradzać je. Utrzymuj z nimi stały kontakt i dostarczaj paliwa do ciągłych interakcji.

Opracowano na podstawie tekstu Willa Yakowicza z inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek