Złote zasady marketingu treści

Złote zasady marketingu treści sxc.hu

Współcześni klienci są znużeni nachalnymi reklamami atakującymi ich z niemalże każdej strony. Przejrzeli sztuczki sprzedawców i coraz chętniej filtrują pojawiające się w Internecie przekazy promocyjne, aby uniknąć niechcianych informacji.

Ciekawą odmianę, stwarzającą możliwość zupełnej zmiany oblicza reklamy, stanowi content marketing, czyli marketing treści. Klient skonfrontowany z tego typu formą nie styka się w pierwszej chwili z ofertą, a z rzetelnymi, ciekawymi informacjami przybliżającymi mu to, czym zajmuje się firma. W najróżniejszej formie przedstawione zostają mu usługi i produkty, dzięki czemu daje się mu czas, by nabrał zaufania do marki. Jakość treści przedstawianych przez firmę potrafi wiele powiedzieć o niej samej oraz osobach w niej zatrudnionych. Decydując się na zastosowanie content marketingu przedsiębiorstwo powinno zadbać o to, by użytkownik poczuł się maksymalnie zaintrygowany przekazem i sam chętnie wracał po kolejne informacje, a po pewnym czasie stał się również aktywnym klientem. Aby do tego doprowadzić, trzeba sobie nie tylko uświadomić, czym jest marketing treści, ale również w jaki sposób może być on umiejętnie wykorzystany i jakich zasad przy jego wprowadzaniu powinno się przestrzegać.

Przede wszystkim klient

Ponad 90 proc. osób badanych na potrzeby raportu „Czas na Content” stwierdziło, że kluczową kompetencją istotną przy budowaniu content marketingu jest rozumienie grupy docelowej. Aby stworzyć efektywną i przynoszącą w przyszłości duże korzyści strategię marketingową należy przede wszystkim przenieść swoją uwagę z produktu na odbiorcę. Przy takim myśleniu istotnym przestaje być to, co reklamujemy, a na znaczeniu zyskuje fakt, do kogo przekaz promocyjny jest skierowany.

Stworzenie odpowiedniego profilu klienta i zorientowanie się w jego potrzebach oraz zainteresowaniach sprawia, że wypuszczane przez firmę informacje mają większą szansę na dotarcie do odbiorcy, gdyż najprawdopodobniej będą dla niego interesujące. Znając użytkownika, do którego chcemy dotrzeć z reklamą, możemy też odpowiednio dostosować język, stopień trudności treści oraz medium, z którego będziemy korzystać, aby się z nim skomunikować.

Nie tylko blog

Choć content marketing w pierwszej kolejności kojarzony jest z firmowymi blogami lub stronami internetowymi zarządzanymi przez dane przedsiębiorstwo, nie powinno się lekceważyć innych środków umożliwiających kontakt z klientem. Pod pojęciem „treści” wypuszczanych przez marketingowców rozumie się nie tylko poradniki, wywiady, case studies, artykuły czy też inne pisane formy. Reklamować swój produkt lub usługę można również za pomocą webinariów, vlogów, filmów, podcastów, zdjęć, prezentacji czy też infografik, do których rozprzestrzeniania przydadzą się chociażby takie strony jak YouTube, Vimeo, czy też Linkedin. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców i maksymalnie wykorzystać potencjał tkwiący w content marketingu należy odpowiednio dobrać środki przekazu do oferowanych treści oraz przyzwyczajeń grupy docelowej, do której chce się dotrzeć. Według 77 proc. badanych w raporcie „Content Marketing w Polsce” filarem w tego typu działaniach marketingowych pozostaje strona internetowa oraz blog firmy, gdyż to one stanowią dla użytkownika pierwsze źródło informacji. Blisko 67 proc. stwierdziło jednak, że dobry skutek przynosi również dystrybucja treści za pomocą portali społecznościowych, a 27 proc. wskazało na wysoką przydatność publikacji na stronach tematycznych.

Mówić w ich języku

Nawet najlepiej wypromowane przekazy reklamowe nie spełnią swojej roli, jeśli nie dotrą do odbiorcy i nie wywołają u niego pożądanej reakcji, jaką jest zakup produktu lub usługi. Aby treści były dla potencjalnego klienta ciekawe i wartościowe istotny jest język, w jakim twórca będzie się do niego zwracał. Zupełnie inaczej wyglądać będą teksty lub filmy przeznaczone dla osób młodych i te, które mają zwrócić uwagę nieco starszego pokolenia. W obydwu przypadkach należy jednak przestrzegać pewnych podstawowych zasad. Bez względu na zawartość treści marketingowych język, jakim posługuje się autor powinien być prosty i zrozumiały, nawet dla osoby niezbyt zorientowanej w temacie. Należy unikać bardzo skomplikowanego, fachowego słownictwa, jeśli nie jest ono kluczowe dla przedstawienia danego zagadnienia. Ważne jest również to, by treści nie były zbyt długie, gdyż wtedy odbiorcy, przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji, tracą zainteresowanie.

Odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu

Nim firma rozpocznie korzystanie z content marketingu, powinna sobie uświadomić, że nie każdy pracownik zdolny jest do tworzenia ciekawych, wartościowych informacji. Niektóre osoby posiadające specjalistyczną wiedzę nie potrafią przekazywać jej w odpowiedni sposób, przez co nie będą w stanie zachęcić klientów do kupna. Nawet, jeśli firma posiada w swoim zespole ekspertów z danej dziedziny, ich umiejętności będą bezużyteczne, gdy nie będą w stanie ubrać ich w odpowiednie słowa. Treści oferowane przez przedsiębiorstwo powinny być profesjonale, ale równocześnie muszą zwracać na siebie uwagę i wybijać się na tle pozostałych tego typu przekazów promocyjnych. Warto więc zainwestować pieniądze w doświadczonych copywriterów posiadających indywidualny, ciekawy styl. Z pomocą specjalistów oraz dzięki odpowiedniemu researchowi stworzą oni unikatowe, wysokojakościowe teksty.

Podobne artykuły:

Odpowiednie podejście do content marketingu może sprawić, że stanie się on wizytówką firmy i skutecznie wypromuje ją wśród nowych użytkowników, którzy sami zaczną dzielić się ciekawymi informacjami ze swoimi znajomymi. Wiele znanych i cenionych marek, takich jak Coca-Cola czy Lidl stawiają bardzo mocno na rozwój marketingu treści, jako jednego z najważniejszych filarów ich promocyjnej działalności. Nie ulega wątpliwości, że i w naszym kraju ten sposób promocji zyskuje coraz większą popularność i może stanowić ciekawą alternatywę dla tradycyjnej reklamy. Wprowadzając w swojej firmie content marketing należy przede wszystkim pamiętać o tym, że ważniejsza jest jakość, niż ilość dystrybuowanych treści, a do odbiorcy należy podchodzić z szacunkiem i zwracać szczególną uwagę na jego oczekiwania oraz potrzeby. Warto zainwestować w tego typu formę reklamy oraz odpowiednie osoby, które potrafią ciekawie i z zaangażowaniem opowiadać o usługach marki, gdyż jest to świetny sposób komunikacji z potencjalnymi klientami.

Smart MBC Marta Pabisiak