Zmowa cenowa dystrybutorów markowych zegarków

Zmowa cenowa dystrybutorów markowych zegarków sxc.hu

Ponad 1,1 mln zł łącznych kar za zmowy cenowe. Dwaj dystrybutorzy zegarków znanych marek w niedozwolony sposób ustalali ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny oferowane konsumentom przez sprzedawców detalicznych.

Prawo antymonopolowe zakazuje zawierania porozumień ograniczających konkurencję. Należą do nich m.in. zmowy cenowe, których skutkiem jest wyższa cena produktów i usług oferowanych przez uczestników porozumienia.

- Niestety nasza nowa kochana ojczyzna (UE) zakazuje ustalania cen i z prawnego punktu widzenia oczywiście nie można pisać takich maili. (Ale mam nadzieję, że w tym wypadku żadna instytucja się nie przyczepi i nie zapłacimy ogromnej kary, co teoretycznie byłoby możliwe)... Ten e-mail wysłany przez członka zarządu był jednym z dowodów we wszczętych w grudniu 2012 r. przez Prezes UOKiK dwóch postępowaniach przeciwko przedsiębiorcom zajmującym się sprzedażą hurtową i detaliczną zegarków - PHU Jubiler i Anyro&Co. Postępowania wykazały, że obie spółki ustalały ze swoimi dystrybutorami minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków.

Podobne artykuły:

PHU Jubiler i Anyro&Co należą do jednej grupy kapitałowej. PHU Jubiler jest dystrybutorem hurtowym m.in. zegarków marek: Hugo Boss i Tommy Hilfiger, natomiast Anyro&Co dystrybuuje hurtowo m.in. zegarki: Citizen, Fossil, Adidas i Emporio Armani. Postępowania prowadzone przez UOKiK przeciwko tym przedsiębiorcom wykazały, że obaj ustalali ze swoimi partnerami handlowymi detaliczne ceny minimalne poprzez wyznaczenie maksymalnego rabatu, który przedsiębiorcy ci mogli stosować np. na stronach sklepów internetowych. Kontrahentom, którzy nie zastosowali się do zalecenia, grożono pogorszeniem warunków współpracy, m.in. obniżeniem marży i nałożeniem obowiązku płatności gotówką za otrzymany towar. PHU Jubiler stosował zakwestionowaną praktykę od listopada 2010 r., a Anyro&Co – co najmniej od lipca 2009 r. Obaj przedsiębiorcy prowadzili regularny monitoring cen stosowanych przez kontrahentów i reagowali na każde odstępstwa od ustalonych zasad.

Zdawali sobie sprawę z łamania prawa

Zgromadzone dowody, m.in. e-maile wysyłane przez członków zarządu do pracowników - wskazywały, że PHU Jubiler i Anyro&Co zdawały sobie sprawę z nielegalności zawartych przez nie z dystrybutorami porozumień i podejmowały działania zapobiegające ich wykryciu np. poprzez ograniczenie korespondencji elektronicznej dotyczącej porozumienia i przekazywanie informacji ustnie.

Za zawarcie nielegalnego porozumienia o ustalaniu cen Prezes UOKiK nałożyła na PHU Jubiler karę w wysokości 819 496,16 zł, a na Anyro&Co – 331 819,48 zł. Decyzje nie są ostateczne, obie spółki mogą odwołać się do sądu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch