Zrozumieć potrzebę kompleksowego zarządzania jakością

Zrozumieć potrzebę kompleksowego zarządzania jakością Image courtesy of by David jscreationzs/FreeDigitalPhotos.net

Metoda statystycznej kontroli procesów pod kątem podstawowych cech jakości stała się popularna na świecie za sprawą spektakularnego sukcesu towarów japońskich na rynkach światowych w latach 60-tych i początku lat 70-tych ubiegłego wieku.

Dotąd produkty japońskie charakteryzowały się bardzo niską jakością i zacofaniem, przez co w kraju tym praktycznie nie występował eksport. Wszystko zmieniło się za sprawą dwóch Amerykanów Josepha Jurana i Williama Deminga, którzy upowszechnili bardzo wtedy nowatorskie a zarazem ortodoksyjne podejście do zarządzania jakością.

Pierwsze wdrożenie metody kompleksowego zarządzania jakością zostało zrealizowane w latach 50-tych w prowincjonalnych, nieznanych nikomu zakładach samochodowych Toyota w Koromo. Dzisiaj na ścianie głównego hallu w centrali firmy Toyota w Tokio wiszą trzy portrety: jeden z nich przedstawia założyciela firmy, drugi aktualnego prezesa, ale największy z nich to portret Williama Deminga twórcy TQM.

Pojawienie się na początku lat 70 - tych nowoczesnych i oszczędnych a przede wszystkim tanich towarów z dalekowschodniej Japonii spowodowało niemałe zamieszanie wśród lokalnych producentów. Wtedy zadano pytanie: "Jeśli Japonia potrafi, to dlaczego my nie potrafimy? ".

Czym jest metoda zarządzania jakością Six Sigma

Metoda zarządzania jakością Six Sigma jest powszechnie uznaną pod względem efektywności metodą optymalizacji procesów produkcyjnych i usługowych. Uważa się, że metoda ta lub zbliżona do niej TQM (Total Quality Management) jest najbardziej rozpowszechnioną metodą poprawy jakości w różnym stopniu stosowaną w niemal wszystkich wielkich korporacjach. Metoda ta oparta jest na bezwzględnej konsekwencji w systemowym, długofalowym zwalczaniu defektów i anomalii, doprowadzając procesy do poziomu statystycznej perfekcji. Metoda ta jest utożsamiana ze strategią, filozofią i sposobem wprowadzania przełomowych zmian.

Głównym celem Six Sigma jest redukcja kosztów przez likwidację kosztów związanych z wadami i defektami. Koncentracja na jakości wynika z faktu, że olbrzymia część kosztów działalności związana jest z pojawianiem się defektów w procesach.

Six Sigma uznaje za defekt wszystko to, co w ocenie klientów drastycznie wpływa na obniżenie jakości produktu finalnego. Oznacza to, że w poszukiwaniu błędów Six Sigma opiera się przede wszystkim na opinii klientów. Innymi słowy nie definiuje się tu defektu w sposób arbitralny, opierając się wyłącznie na własnych opiniach. Przyjmuje się, że im mniej defektów powstaje i czym szybciej błędy te są wykrywane, tym mniejszy jest całkowity koszt ich usunięcia. Doktryna koncentruje się na takim zaprojektowaniu procesów, aby ograniczać przyczyny występowania usterek oraz jeżeli już powstaną na szybkim ich wykrywaniu i usuwaniu.

Wojciech Moszczyński Equit Doradztwo Finansowe i Strategiczne

Dalej

x

1 komentarz

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • Beata Łuczak Beata Łuczak

    Zastanawiam się, skąd pochodzi podana w tekście definicja zasady podejścia systemowego – „Podstawą pracy nad jakością jest umiejętność pomiaru procesu. Wyniki pomiarów ułatwiają tworzenie modelu procesu i przez to postrzegania procesu jako systemu. Identyfikacja błędów nie jest możliwa bez usystematyzowania procesu”? Osobiście znam inną, która mówi, że system stanowi zbiór procesów, które są wzajemnie ze sobą powiązane i wzajemnie od siebie zależą. Oznacza to, że problem, który wystąpił w jednym procesie może zakłócić przebieg innego powiązanego z nim procesu, co w konsekwencji wpłynie negatywnie na funkcjonowanie całego systemu. Taka definicja mnie przekonuje i jej się trzymam. Czy ktoś zna jeszcze inną?

    2009-04-07 21:02:14

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz