Czy to już koniec domów wysyłkowych?

Czy to już koniec domów wysyłkowych? nf.pl

Znany niemiecki dom wysyłkowy Neckermann może zostać zlikwidowany. Jak podają media, Neckerman ogłosił swój upadek. Zmiany w handlu powodują silne przetasowania na całym rynku. Upadek marki to problem dla wielu pracowników firmy. Firma zatrudniała 2500 osób, które muszą obecnie szukać innego zajęcia. Neckermann był jedną z wiodących firm sprzedaży wysyłkowej w Europie. Firmę założył w roku 1948 Josef Neckermann. Firma od 1995 roku prowadziła własny sklep internetowy, który obsługiwał prawie 80 procent sprzedaży przedsiębiorstwa. Na ofertę marki Neckermann składało się ponad 700.000 artykułów. Były to głównie towary związane z modą, gospodarstwem domowym, zabawkami i sprzętem domowym. Upadek przekreślił markę. Od 2010 roku firma i portal internetowy neckermann.de były się własnością funduszu Sun Capital Partners. Potem pojawiły się poważniejsze kłopoty finansowe, lecz amerykański właściciel domu wysyłkowego – Sun Capital Partners, odmówił dofinansowania spółki. Wobec tego złożono wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego. Po bezskutecznych próbach znalezienia inwestora, który wyłożyłby pieniądze na ratowanie firmy, zdecydowano się na kroki ostateczne. To kolejna niemiecka firma, która boryka się z problemami rynkowymi i finansowymi. Wcześniej niewypłacalność ogłosiła marka drogerii Schlecker. Nie za dobrze wiedzie się także sklepom Praktiker i Real. Dużo mówi się o kłopotach luksusowej sieci handlowej Karstadt. Do tego samego właściciela co Karstadt, czyli firmy Arcandor, należała też firma i marka Quelle. Tę kryzys zabił wcześniej. Kolorowe, grube katalogi Quelle, były symbolem powojennych Niemiec. Korzystając z katalogów tej marki można było zamówić dosłownie wszystko. Dom wysyłkowy Quelle działał na rynku 82 lata i zatrudniał 10 tys. pracowników. Także ogłosiła upadek. Ekspansja firmy obejmowała powoływanie spółek córek w prawie każdym kraju Europy. Upadek spowodowały problemy, z jakimi borykał się właśnie Arcandor. Dom wysyłkowy Neckermann był jedną z najlepiej znanych marek niemieckich. Podobnie jak Quelle. Przez lata wyrobiły sobie renomę i doskonałą reputację. Nie wytrzymały jednak kryzysu. Czy to znaczy, że mega marki handlowe tracą swoją pozycję? Czy przyczyną upadku jest rosnący w siłę masowy handel internetowy? Czy upadek kolejnego domu wysyłkowego, zmieni strukturę handlu w Niemczech, Europie?

Jarosław Filipek CODES Strategie