Etykieta w międzynarodowym biznesie - bo sama znajomość języka nie wystarczy

Etykieta w międzynarodowym biznesie - bo sama znajomość języka nie wystarczy Image courtesy of by adamr/FreeDigitalPhotos.net

Niezbędna jest nie tylko sama znajomość języka, ale również etykieta w biznesie typowa dla kraju języka, w którym komunikujemy się.

W jaki sposób wypracować trwałe i efektywne relacje z partnerami biznesowymi? Jak wyróżnić firmę na tle konkurentów i zbudować pozytywne skojarzenia z marką? Niezbędna jest nie tylko sama znajomość języka, ale również etykieta w biznesie typowa dla kraju języka w którym komunikujemy się.

Ze względu na epokę e-mailingu, w której żyjemy, jak również konieczność uwzględnienia różnic kulturowych na globalnym rynku, trzeba stwierdzić, że znajomość języka nie jest jedynym wymaganym narzędziem pracy – równie niezbędna jest znajomość etykiety w biznesie danego kraju. Co zatem powinno zawierać szkolenie językowe z zakresu Business Writing?

Po angielsku pomóc w wyrażeniu własnego stylu

Szkolenie językowe z zakresu Business Writing powinno pomóc w uświadomieniu, że forma przesyłki (faktura papieru, kolory, czcionka) pozwalają na ocenienie korporacji jeszcze przed zapoznaniem się z treścią listu. Samodzielnie studiowane przykłady dokumentów okazują się przydatne w trakcie realizacji szkolenia, natomiast studiowane całkowicie samodzielnie nie zastąpią wykwalifikowanego trenera. Niezbędną teorię poznamy dzięki książkom, samoukom, trzeba jednak siąść naprzeciw siebie – inaczej nigdy nie nauczymy się skutecznej pisemnej komunikacji.

Etykieta – by przestrzegać reguł zachodniego świata biznesu

Przestrzeganie zasad społecznych kraju w języku w którym się komunikujemy jest równie ważne – należy właściwie używać tytułów formalnych i układu typowego dla wybranego typu korespondencji. Szkolenie w tym zakresie powinno przygotować do swobodnego funkcjonowania w danej kulturze i opowiadać o różnicach w sposobie korespondowania w kulturze danego kraju. Te niuanse mogą zaważyć na decyzji o podjęciu współpracy z zagraniczną firmą. Społeczne oraz – w konsekwencji – finansowe koszty popełnianych błędów wynikających z problemów z umiejętnościami interpersonalnymi, mogą okazać się niezwykle wysokie. Ponieważ w interakcjach z innymi działamy tak, jak zostaliśmy wychowani, niezbędny może się okazać trening w konkretnych sytuacjach społecznych z trenerem – praktykiem biznesowym.

Po co?

Równowaga pomiędzy dobrymi manierami, znajomością języka i znajomości istoty udanego biznesu daje pracownikowi poczucie pewności siebie, które prowadzi go do swobodnego kontaktu w międzynarodowym świecie biznesu. Połączenie czystej nauki języka z jednoczesnym nabywaniem umiejętności interpersonalnych jest w Polsce wciąż czymś nowym. Za nowoczesność się płaci ale dzięki niej więcej się zarabia. Warto o tym pomyśleć przed podjęciem decyzji o wyborze centrum szkoleniowego które poprowadzi pracowników przez ten proces.

Podobne artykuły:

Anna Baranowska The English Cocktail