E-wizerunek, czyli jak kreować wizerunek w polskim Internecie

E-wizerunek, czyli jak kreować wizerunek w polskim Internecie Image courtesy of by arztsamui/FreeDigitalPhotos.net

Jakie działania należy podjąć w obszarze strony WWW, by skutecznie budować dobry wizerunek.

Trafiamy pod dobry adres

Zacząć należy od wymyślenia adresu, pod jakim odbiorcy będą mogli znaleźć stronę, czyli od wymyślenia i wykupienia odpowiedniej domeny internetowej — im jest ona krótsza i lepiej oddaje charakter podmiotu strony, tym łatwiej będzie rozpoznawalna i tym większą liczbę odwiedzin strona zanotuje. Ważnym zabiegiem jest określenie końcówki domeny. Można posłużyć się specjalizacją i np. stronie poświęconej biznesowi nadać końcówkę .biz, aczkolwiek wciąż najlepiej postrzeganą końcówką w Polsce, co wykazało moje badanie, jest .pl.

Podobne artykuły:

Mało wiarygodnie natomiast wyglądają domeny w innych domenach, czyli tzw. subdomeny, gdyż większość internautów wie, że te zazwyczaj nic nie kosztują, a ciężko zaufać komuś, komu nie chciało się nawet zainwestować w posiadanie przyzwoitego adresu WWW (przykład: pedzeniebimbru.bimbrownicy.biz.pl). Nazwa domeny powinna być: krótka, prosta w pisowni i wymowie, łatwa do zapamiętania, unikatowa, ale jednocześnie powinna kojarzyć się z działalnością podmiotu strony WWW.

Co słychać u konkurencji

Przed zleceniem stworzenia strony WWW (lub zrobieniem jej samemu, jeśli robi się to od dawna1) dobrze jest spędzić kilka godzin, odwiedzając strony konkurencji, i wynotować złe i dobre ich cechy, tak by uniknąć powielania błędów, zwłaszcza w sferze nawigacji. Ważne też, by nieopatrznie nie skopiować innej strony. Ma to fatalne skutki dla wizerunku.

Gdzie jestem

Najważniejsze dla odbiorcy strony jest łatwe poruszanie się po niej oraz korzystanie z wygody, jaką daje Internet — system nawigowania po stronie musi być skuteczny i przyjazny, a odbiorca powinien zawsze wiedzieć, gdzie znajduje się aktualnie i jak ma się przenieść w inne pożądane miejsce. Więcej w tym temacie przeczytasz w następnym podrozdziale.

Nowoczesność

Internet to medium nowoczesne. Ludzie korzystają z niego, ponieważ zapewnia wiele wygód. Ważne, by o nich nie zapominać przy tworzeniu strony. Jeśli klient chce skorzystać np. ze sklepu internetowego, należy zagwarantować wszelkie wygody, jakie niosą za sobą zakupy przez Internet, czyli dostęp do opinii innych klientów, a przede wszystkim możliwość zapłacenia przelewem elektronicznym lub kartą płatniczą. Jeśli prowadzimy np. szkołę językową, warto w specjalnej strefie na stronie (dostępnej po zalogowaniu się) zamieszczać dotychczasowe lekcje, daty czatu z lektorem, kiedy można się go zapytać o różne zagadnienia. Nowoczesność jest standardem. Niekorzystanie z najnowszych rozwiązań i wygód, jakie daje Internet, może zostać źle odebrane przez użytkowników.

Styl

Ważne, by przestrzegać spójności stylu, zarówno w sferze tekstu, jak i grafiki. Działanie takie z języka łacińskiego to zasada decorum. Pamiętaj o niej, gdyż stronę WWW odbiera się wzrokiem i musi to być odbiór przyjemny — odbiorca nie może mieć wrażenia, że przechodząc na kolejną podstronę, znalazł się w innej rzeczywistości. Grafika musi korespondować z logo, a teksty powinny być pisane tym samym stylem (ważne, by nie mieszać np. stylu potocznego z naukowym). Musi on też odpowiadać stylowi preferowanemu przez pożądanego użytkownika strony. Do młodzieży trzeba pisać językiem potocznym. Na stronie firmowej zaś — oficjalnym, biznesowym.

Czytelność i czytelnictwo

Strona powinna być też czytelna pod względem zamieszczonej na niej treści — jak wskazuje Matt Haig2, informacje na stronie muszą być ściśle związane z tym, co strona przedstawia, by nie dekoncentrować odbiorcy zbędnymi treściami. Tekst powinien też być podzielony na dużą ilość akapitów, by łatwiej się go czytało. Haig wskazuje, że najprzyjaźniejszymi w odbiorze czcionkami są Arial i Verdana. Oczywiście wśród tysięcy czcionek, jakie zostały wymyślone, znajdzie się pewnie tysiąc, które bardziej Ci się spodobają. Sęk w tym, że przeglądarki internetowe, wyświetlając tekst, korzystają z ograniczonego zasobu czcionek i te, które chciałbyś, by były widoczne, na większości komputerów po prostu nie będą się wyświetlać. Problem ten w skrajnej postaci może nawet przyczynić się do deformacji tekstu.

Grupa Wydawnicza HELION SA Onepress.pl