Kiedy i dlaczego warto kupić domenę na rynku wtórnym?

Kiedy i dlaczego warto kupić domenę na rynku wtórnym? Image courtesy of by Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net

Ważne jest, aby firmowa witryna była łatwo dostępna dla Internauty. Ułatwia to rejestracja właściwej domeny. Co zrobić, gdy te najlepsze są już zajęte?

Firmy przykładają coraz większa wagę do promocji swoich usług za pośrednictwem Internetu. Działania promocyjne oparte o stronę WWW, zawierającą bogate informacje o ofercie przedsiębiorstwa i umożliwiającej kontakt z nim, przynoszą wymierne korzyści. Przede wszystkim jest to tania i skuteczna forma dotarcia do klienta. Ważne jest jednak, aby firmowa witryna była łatwo dostępna dla Internauty. Ułatwia to rejestracja właściwej domeny. Co jednak zrobić, gdy te najlepsze są już zajęte?

Podobne artykuły:

Jedną z pierwszych trudności, jakie napotyka każde przedsiębiorstwo, jest konieczność wymyślenia nazwy. Musi ona być oryginalna, aby firma wyróżniała się spośród konkurencji. Jednocześnie powinna być prosta, by klient łatwo zapamiętał ja na długi czas. Podobnie jest z adresem internetowej witryny przedsiębiorstwa. Powinien on wyglądać w taki sposób, aby mógł być intuicyjnie wpisany w okno przegladarki przez Internautę. Zwiększa to znacząco szanse, że trafi on na ofertę danej firmy. Jednak prawie każdy, kto rejestrował jakąś domenę, spotkał się z sytuacją, że pożądany adres jest już zajęty, a adresy alternatywne (z rozszerzeniem funkcjonalnym bądź regionalnym) są zbyt długie lub skomplikowane. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem może okazać się, pozyskanie domeny z rynku wtórnego.

Czym są giełdy domen?

Jest to usługa, która ma na celu ułatwienie kontaktu na linii sprzedawca - kupiec domeny. Na polskim rynku działa kilku usługodawców umożliwiających tego typu transakcje. Przebiegają one zazwyczaj na podobnych zasadach, jak aukcje w popularnych portalach aukcyjnych. Rejestrujący wystawia domenę na sprzedaż, określając cenę, jaką chce otrzymać za przekazanie prawa do administrowania domeną. Zainteresowane podmioty składają oferty kupna licytując domenę. Najwyższa oferta spełniająca wymagania sprzedającego wygrywa. 

Czy jest to korzystne dla firmy?

Może się okazać, że zwrócenie się w stronę rynku wtórnego, jest dla przedsiębiorstwa bardziej korzystne niż poszukiwanie wolnego adresu. Widoczne jest to na przykładzie nowych firm na rynku. Jeżeli przedsiębiorstwo nie wykaże się umiejętnością przewidywania i nie zarejestruje domeny we wstępnej fazie planowania lub nazwa nie jest unikalna, może się okazać, że adres jest już zajęty. Jest tak w znanym przykładzie sieci Play. Jako jedyny z czterech największych operatorów na rynku nie zadbał o to, by Internauta, który intuicyjnie wprowadzi w okno wyszukiwarki nazwę sieci i doda do niej rozszerzenie .pl, trafił na firmową witrynę WWW. Adres ten był już zajęty, funkcjonowała na nim strona innej firmy. Starania operatora by odkupić domenę nie powiodły się. Można się jedynie domyślać kosztów związanych z promocją nowego adresu i strat wizerunkowych, jakie poniósł operator z tytułu braku domeny z nazwą firmy.

Beata Mosór NetArt (serwis nazwa.pl)