Lublin gospodarzem Akademii E-biznesu

Lublin gospodarzem Akademii E-biznesu nf.pl

25 października 2012 r. w Hotelu Victoria w Lublinie, odbyła się kolejna konferencja „Akademia E-biznesu”, która organizowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Powoli zbliżamy się do końca cyku 16 spotkań z ekspertami, realizowanych w największych miastach Polski.


Obecni na spotkaniu prelegenci pokazali uczestnikom liczne przykłady i wskazówki związane z tematem wdrożenia systemu B2B. Było to trzecie – ostatnie spotkanie o tematyce B2B.
Jako pierwszy wystąpił Bogusław Weryński (Sekwencja i sp. z o.o.)- posiadający duże doświadczenie z zakresu wdrażania systemów informatycznych. W swojej prezentacji rozwinął zagadnienie analizy przedwdrożeniowej. Opowiedział kto i w jaki sposób powinien przeprowadzić analizę przedwdrożeniową, w jakim celu ją wykonujemy oraz na czym powinna być oparta tego typu analiza. Wyjaśnił także, czym różnią się: analiza wykonana przez klienta (własny zespół lub zewnętrzna firma) od analizy wykonanej przez firmę dostarczającą oprogramowanie oraz kiedy wybrać rozwiązanie dedykowane, a kiedy gotowe rozwiązania.
Kolejnym ekspertem był Mateusz Kurleto (NEOTERIC) - specjalista z zakresu inżynierii wymagań, szacowania pracochłonności projektów informatycznych i zarządzania wytwarzaniem oprogramowania. Prelegent rozwinął temat kosztów związanych z tworzeniem aplikacji on demand versus zakup gotowych rozwiązań. Wyjaśnił co składa się na koszty wdrożenia, m.in. koszty analizy, koszty poszukiwania rozwiązań, koszty zakupu licencji. Opowiedział dlaczego system dedykowany może być bardziej opłacalny, a także wyjaśnił na czym polega  najlepsze rozwiązanie, jakim jest łączenie kilku modeli dostarczania oprogramowania, specjalizacja systemów oraz ich integracja. Wytłumaczył,  że aby osiągnąć sukces wdrażając rozwiązania IT należy m.in. stawiać cele biznesowe oraz przeprowadzić analizę biznesową projektu.
Kolejna prezentacja należała do dr Andrzeja Bobyka (Ideopolis sp. z o.o) - eksperta i konsultanta w wielu projektach z dziedziny informatyki i telekomunikacji. Prelegent poruszył temat kosztów budowy infrastruktury wewnętrznej: hardware, administracja, zespół utrzymaniowy. Rozwiną także kwestię analizy potrzeb projektu. W swojej prezentacji przedstawił takie modele budowy infrastruktury, jak: model tradycyjny/kololokacja (wyodrębnione fizyczne serwery dla każdej z realizowanych usług/funkcji), wirtualizacja (możliwość utworzenia wielu „programowych” logicznych serwerów na pojedynczym fizycznym urządzeniu), IaaS (Infrastructure as a Service - zdalny dostęp do części infrastruktury obliczeniowej udostępnianej przez jej operatora), PaaS (Platform as a Service- zdalny dostęp do środowiska aplikacyjnego, umożliwiającego tworzenie, testowanie i uruchamianie aplikacji działających na serwerach operatora, SaaS (Software as a Service- zdalny dostęp do aplikacji realizowanych przy wykorzystaniu zasobów obliczeniowych operatora) oraz S+S (Software plus Services, czyli możliwość korzystania z klasycznego oprogramowania (Software) lub na zasadzie usługi (Service). Wytłumaczył co wpływa na ekonomikę rozwiązania oraz zobrazował klasyczną rozbudowę IT.  Na przykładzie zaprezentował także jak wyglądają koszty utrzymania infrastruktury.
Na konferencji byli obecni również: Sławomir Pawłowski z firmy Assecco Business Solutions, który odpowiedział między innymi na następujące pytania: dlaczego warto inwestować w B2B? Co cechuje "dużego" i "małego" dostawcę usług B2B? Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy? Jakie są trendy ewolucji rozwiązań B2B? Prezentacja  prowadzona była przez pryzmat doświadczeń firmy Asseco Business Solutions na rynku integracji biznesowych. Sławomir Frąckowiak (Exant Software) zaprezentował zastosowania aplikacji B2B dostępnych na rynku. Wytłumaczył, że aplikacje B2B służą m.in. do: realizacji   najważniejszych   procesów   biznesowych   firmy   (zamówienia, rozliczenia, zakupy, płatności itd.), lepszego profilowania oferty dla poszczególnych klientów, a także  zmieniają postrzeganie kontrahentów jako nowoczesnych partnerów biznesowych. Pokazał możliwości jakie dają aplikacje B2B, m.in.: uruchamiane są z każdego komputera podłączonego do Internetu, gromadzenie różnych danych aktualnie potrzebnych, wygląd aplikacji zgodny z „corporate identity” przedsiębiorstwa i wiele innych. Pokazał zastosowania aplikacji online: systemy sprzedażowe (sklepy internetowe), zakupowe (aukcyjne), rekrutacja pracowników, do komunikacji z kontrahentami, obsługi zleceń oraz inne. Wskazał przykłady kompleksowej aplikacji B2B – online oraz wiele korzyści wynikających z wdrożenia kompleksowego rozwiązania B2B.
Na zakończenie studium przypadku omówił Wincenty Kurczuk wiceprezes Eksim sp.z o.o., która jest beneficjentem programu PO IG działanie 8.2. Prelegent przedstawił działalność powiązanych i współzależnych przedsiębiorstw  EKSIM,  JVD  i VELKOM. W swojej prezentacji wskazał problemy, które powstałe przed wdrożeniem systemu B2B, ale także efekty, które udało się uzyskać po jego wdrożeniu. Pokazał także jak wyglądał rozwój systemów informatycznych B2B w przekroju roku 2011 i 2012, a także jakie jaki jest plan działań na najbliższe lata w zakresie utrzymania i rozwoju systemów B2B.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Wystarczy się zarejestrować na stronie www.web.gov.pl.

Cykl konferencji „Akademia e-biznesu” jest organizowany przez PARP w ramach kampanii edukacyjnej promującej zagadnienia związane z e-biznesem, dotacje na e-biznes (tzw. Działania 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka). W październiku i listopadzie we wszystkich miastach wojewódzkich całego kraju odbędą się konferencje prezentujące pełny cykl życia e-usługi i technologii B2B. Ich podsumowaniem jest II Ogólnopolskie Forum E-biznesu „Ekspansja Zagraniczna”, które będzie miało miejsce w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego, a zaplanowane jest na 27 listopada. Wszystkie konferencje będą transmitowane on-line www.web.gov.pl. Można tam tez znaleźć zapis wideo z wszystkich dotychczasowych konferencji.
Kampania to kolejny projekt PARP skierowany do szerokiej grupy obecnych i przyszłych e-przedsiębiorców, instytucji e-biznesu wspierających przedsiębiorców oraz do wszystkich zainteresowanych tematyką ICT.

II Ogólnopolskie Forum E-biznesu i 16 konferencji wojewódzkich współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Więcej informacji na temat kampanii i organizowanych spotkaniach można uzyskać http://www.web.gov.pl/baza-wydarzenia/19_bar-camp.html
Wszystkie konferencje będą transmitowane on-line www.web.gov.pl/

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Chałas, tel. 22 379 47 53 lub e-mail: katarzyna.chalas@obserwatorium.pl, Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Paweł Skowera, tel. 22 201 87 55 lub e-mail: pawel_skowera@parp.gov.pl, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Portal „Wspieramy e-biznes” www.web.gov.pl.