Najszybciej rośnie branża modowa i branża oponiarska

Najszybciej rośnie branża modowa i branża oponiarska nf.pl

Łączna sprzedaż 250 największych firm na świecie oferujących produkty konsumenckie wzrosła o 8,4% w roku finansowym kończącym się w czerwcu 2011 r. Największy wzrost sprzedaży odnotowała branża modowa i oponiarska - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Global Powers of the Consumer Products 2012. Connect the dots”. W najbliższym czasie, producenci niezależnie od sektora, będą musieli zainwestować w narzędzia analityczne, pozwalające lepiej poznać oczekiwania i upodobania konsumentów oraz trendy na rynku, a także opracować skuteczne strategie cenowe – od tego będzie zależało uzyskanie przewagi konkurencyjnej w niepewnych czasach – oceniają eksperci.

 

W roku finansowym kończącym się w czerwcu 2011 r. ponad 3/4 firm zanotowało wzrost sprzedaży, podczas gdy rok wcześniej aż 60% z nich doświadczyło spadku. W liczbach bezwzględnych łączna sprzedaż wygenerowana przez 250 badanych firm wyniosła ponad 2,82 biliona USD, oznacza to znaczący wzrost w porównaniu do roku poprzedniego (2,57 biliona USD). Z raportu Deloitte wynika, że liderem wzrostu sprzedaży była Ameryka Łacińska, gdzie łącznie dla wszystkich branż sprzedaż wzrosła o 22,2%. Na drugim miejscu znalazła się Ameryka Północna, z wynikiem na poziomie 10,9%.

 

Według autorów raportu, w 2012 r. producenci dóbr konsumenckich nadal będą inwestować w analizę danych umożliwiającą śledzenie zmian wolumenów zysków na różnych rynkach, rozpoznawanie trendów i wzorców działania dających możliwość osiągnięcia przewagi nad konkurencją. Analiza danych będzie miała coraz większe zastosowanie również w procesie optymalizacji cen detalicznych i hurtowych oraz maksymalizacji zwrotu z inwestycji w marketing i handel.

 

„W 2012 r. wiele firm będzie nadal szukać możliwości rozwoju w skali globalnej i modyfikować model działalności, aby pozyskać nowych klientów i sprzedawców. Jednocześnie przedstawiciele firm będą poszukiwać skutecznych sposobów eliminacji niepewności. Rozwój napędzać będą nadal rynki wschodzące dzięki powiększaniu się klasy średniej i rosnącemu popytowi. W tych czasach szczególne znaczenie ma umiejętność integracji i wykorzystania wiedzy o klientach. Firmy, które umieją to zrobić, wypracują trwałe więzi z konsumentami i dystrybutorami, a co za tym idzie - wygrają udziały w rynku." – mówi Dariusz Kraszewski, partner zarządzający Działem Konsultingu Deloitte.

 

Najszybciej rozwijającym się sektorem, pod względem tempa wzrostu sprzedaży w skali globalnej, była branża modowa, której sprzedaż rosła o 14,2 % w analizowanym okresie. Wzrost na podobnym poziomie zanotowali także producenci opon.

 

Pomimo umiarkowanego zwiększenia sprzedaży na poziomie 6,4% sektor produktów dla domu i kosmetyczny (Personal and Household Products Industry) był jednym z najbardziej zyskownych sektorów, gdyż łączna stopa zysku netto wyniosła 9,8%. Większą dochodowość, na poziomie 10,9% (stopa zysku netto), uzyskała tylko branża produktów spożywczych, napojów i tytoniowa (traktowane jako jeden sektor Food, Drink and Tobacco Sector). Dynamika sprzedaży tej branży była natomiast poniżej średniej dla 250 firm i wyniosła 7,6 %. Największe spowolnienie w dynamice sprzedaży odnotowała branża tytoniowa – z poziomu 8,2% w 2009 r., do 3,3% w kolejnym okresie, jednak niezależnie od tego udało jej się utrzymać dużą zyskowność.

 

Pierwsza dziesiątka największych firm rozwijała się w minionym roku szybciej niż średnia dla 250 przedsiębiorstw, dlatego udział zysków ze sprzedaży wygenerowany przez TOP 10 stanowi aż 27,8%, jest to więcej o 1 pkt.% w porównaniu z poprzednim rokiem. Skład pierwszej 5 pozostał identyczny jak w ubiegłorocznym zestawieniu – zmniejszyła się tylko różnica pomiędzy Nestle a Panasonic (firmami na pozycjach 3 i 4). Na 6 miejscu jest Apple, które w ubiegłym roku zajmowało 12 pozycję – awans zawdzięcza wzrostowi sprzedaży na poziomie 52%. Unilever i PepsiCo przeskoczyły o jedną pozycję w górę spychając Nokię z miejsca 7 na 9. Zestawienie 10 największych globalnych firm zamyka Kraft Food. Wypadło z niego natomiast LG Electronics, które w tym roku znalazło się na 11 pozycji.

 

10 największych globalnych firm oferujących produkty dla konsumentów indywidualnych (wg sprzedaży netto)

(kliknij obrazek aby go powiększyć)

Deloitte Bussines Consulting