Naturalne sposoby na odporność. Przygotuj dziecko do sezonu jesienno-zimowego!

Naturalne sposoby na odporność. Przygotuj dziecko do sezonu jesienno-zimowego! Naturalne sposoby na odporność

Niestety, okres jesieni i zimy to dla naszych dzieci czas przeziębień oraz różnych infekcji. Jest tak zwłaszcza w przypadku kilkuletnich maluszków, tych, które dopiero rozpoczęły uczęszczanie do żłobka lub przedszkola.

Starsze pociechy podobnie w tym czasie mogą mieć problemy, dlatego warto już teraz zadbać o ich odporność. Poniżej znajdziesz listę porad, wypróbuj je – to naprawdę proste!

Dieta na odporność – najważniejsze witaminy

Przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby diecie na odporność znalazły się cenne witaminy i minerały. Jest to między innymi witamina C, która pobudza wzrost i sprawność komórek odpornościowych, a do tego zwalcza drobnoustroje. Można ją znaleźć pietruszce, a także brokułach i porzeczkach. Zadbaj także o odpowiednią suplementację witaminy B6, bierze ona bowiem udział przy tworzeniu przeciwciał. Występuje w mięsie, kaszy gryczanej i jajkach. Dieta na odporność nie wymaga wyszukanych składników!

Bardzo często odporność dziecka spada, kiedy będzie w niej zbyt mało witaminy D. Obecna jest ona w jajach i rybach. Dodatkowo wytwarzana jest podczas ekspozycji skóry na słońce. Dodatkowo pomocne będzie stawianie w diecie na cynk (np. kasza gryczana, orzechy i fasola), magnez (np. banany) oraz żelazo (np. szpinak, natka pietruszki, jajka). Dieta na odporność to wszystko, co dostępne jest w Twoim sklepie.

Postaw na naturalne antybiotyki

Ponadto warto stawić na dobro, które ukryte jest w naturze. Przykładem jest bez czarny, wspiera w stanach zapalnych gardła i działa napotnie. Działanie przeciwzapalne i antybakteryjne ma natomiast bazylia, dlatego warto ją dodawać do przygotowanych potraw. Sprawdzi się równie imbir i miód. Z ich podaniem warto jednak zaczekać, zanim dziecko ukończy drugi rok życia.

Problemy z odpornością. Czego unikać?

Poza tym bardzo ważne jest, aby unikać produktów, które osłabiają odporność. Rodzice nie zawsze są tego świadomi. Przede wszystkim należy tutaj cukier, który staje się coraz bardziej wszechobecny. Znajduje się m.in. w deserkach i napojach dla najmłodszych. Niewskazana jest również sól, a także bardzo tłuste potrawy. Dodatkowo zadbaj o regularność posiłków małego człowieka.

Obniżona odporność – co powinno wzbudzić niepokój?

Bywa i tak, że wszystkie wymienione powyżej sposoby mogą zawodzić. Wówczas wskazane może być wykonanie dodatkowych badań. Przede wszystkim powinna to być morfologia. Lekarz pediatra oceni, czy konieczne jest skierowanie dziecka do poradni immunologicznej. Szczególnie niepokojące jest, kiedy dziecko ma osiem lub więcej infekcji dróg oddechowych w ciągu roku. Sygnał alarmowy powinien pojawić się także wtedy, kiedy malec nie przybiera na wadze lub gdy przeszedł dwumiesięczną, lub dłuższą antybiotykoterapię.

Warto przeczytać również: https://www.acidolac.pl/odpornosc-u-dziecka/dieta-i-jej-wplyw-na-odpornosc