Nie akceptujemy jazdy po alkoholu, ale co piąty prowadził na kacu

Nie akceptujemy jazdy po alkoholu, ale co piąty prowadził na kacu sxc.hu

W ubiegły weekend podczas „Akcji Znicz” policjanci zatrzymali ponad 1000 kierowców, u których alkomat wskazał wcześniejsze spożycie alkoholu.

To nie powinno być zaskoczeniem, bo ogólnopolskie badanie kierowców dla ERGO Hestii wykazało, że jedna piąta polskich kierowców przyznaje się do jazdy pod wpływem alkoholu a ponad jednej trzeciej zdarzyło się jechać na kacu!

Wywiady dotyczyły bezpieczeństwa na drodze, w tym m.in.: zachowania kierowców podczas prowadzenia samochodu, przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy po alkoholu czy powodów wypadków lub kolizji.

Czytając odpowiedzi kierowców dot. ich doświadczeń i opinii nt. jazdy po spożyciu alkoholu wyniki kontroli drogowych podczas ostatniej Akcji Znicz nie powinny dziwić:

  1. Czy zdarzyło się Panu(i) prowadzić samochód pod wpływem alkoholu?
  • 76% nigdy,
  • 21% tak, kilka razy/ tak, ale było to jednorazowy przypadek.
  1. Czy zdarzyło się Panu(i) prowadzić samochód na kacu?
  • 62% nigdy,
  • 35% tak, kilka razy/ tak, ale było to jednorazowy przypadek.
  1. Proszę powiedzieć na ile zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami? Padły następujące odpowiedzi:
  • 88% - zdecydowanie zgadzam się, że jazda po alkoholu istotnie zwiększa ryzyko spowodowania wypadku,
  • 87% - zdecydowanie nie zgadzam się, że można wypić alkohol i prowadzić samochód, jeżeli jedzie się ostrożnie,
  • 61% - zdecydowanie nie zgadzam się, że jazda po niewielkiej ilości alkoholu (1,2 piwa) powinna być dozwolona.

Odpowiedzi na opinię o jeździe na podwójnym gazie pokazują, że na poziomie deklaratywnym, jazda po alkoholu nie jest akceptowana (zdecydowana większość uważa, że jazda na podwójnym gazie zwiększa ryzyko wypadku). Mimo to, jedna piąta przyznaje do jazdy pod wpływem alkoholu a ponad jednej trzeciej zdarzyło się jechać na kacu.

Podobne artykuły:

Wg danych Komendy Głównej Policji[1] w 2013 roku Policja zatrzymała 163 177 kierowców za jazdę pod wpływem alkoholu, ale już w 2014 było ich 141 203. W 2014 roku nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 2 579 wypadków (7,4% ogółu), w których zginęły 363 osoby (11,3%), a rannych zostało 2 971 osób (7,0%). W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, nietrzeźwi stanowili 6,4%. W porównaniu do 2013 roku nastąpił spadek liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących o 15,1%. Najwięcej wypadków nietrzeźwi kierujący spowodowali na skutek niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz jazdy niewłaściwą stroną drogi.

– Ogólnopolskie statystyki pokazują, że liczba wypadków z udziałem nietrzeźwych maleje. Jeszcze w 2005 roku było ich niemal 7 tysięcy, w ubiegłym roku było ich już o połowę mniej – komentuje Sandra Jedynak, ekspert ds. mediów społecznościowych ERGO Hestii i koordynator badania. Nie powinno to jednak uśpić naszej czujności, ponieważ wciąż za często dochodzi do sytuacji, kiedy na polskich drogach spotykamy nietrzeźwych kierowców. Dlatego jako ubezpieczyciel koncentrujemy się od lat na edukacji i podnoszeniu poziomu świadomości polskich kierowców. W ostatnich tygodniach we współpracy z Michałem Kościuszko i najpopularniejszymi polskimi motoblogerami wydaliśmy Niecodzienny Poradnik Codziennej Jazdy. Kierowcy znajdą w nim dziesiątki patentów na poradzenie sobie z trudami codziennej jazdy, filmy i zdjęcia wprost z polskich dróg. Jednym z elementów są również wskazówki dotyczące przygotowania do drogi, gdzie rekomendujemy zrezygnowanie z picia alkoholu na dzień przed wyjazdem w trasę – dodaje Sandra Jedynak.