Niedobory witamin – jak z nimi walczyć?

Niedobory witamin – jak z nimi walczyć? nf.pl

Łamią ci się paznokcie? A może cera jest szara i zmęczona? Pękają kąciki ust, a oczy stają się suche i podrażnione? Najpewniej Twojemu organizmowi brakuje ważnych dla jego funkcjonowania składników!

Oczy, skóra i paznokcie

W zależności od tego jaką dietę stosujemy i jaki prowadzimy tryb życia, możemy być narażeni na różne awitaminozy, które są stanem całkowitego braku lub bardzo silnego niedoboru którejś z witamin.

I tak np. brak witaminy A w organizmie może skutkować tak zwaną kurzą ślepotą, czyli zaburzeniami widzenia po zmierzchu. Ma też wpływ na kondycję włosów i paznokci, które bez niej stają się kruche i łamliwe. Substancja ta jest również ważna przy budowaniu odporności, dlatego powinny nas zaniepokoić przedłużające się i częste infekcje.

Tajemnicze eliksiry piękna

Wpływ na nasz wygląd i samopoczucie może mieć także niedobór związków z grupy B. Witamina B2 w zbyt małych ilościach powoduje zajady i nadmierne wypadanie włosów, deficyt B5 wpłynie na stan skóry, wywoła przedwczesne starzenie i siwienie, a nawet spowoduje problemy wynikające z uszkodzenia nadnerczy.

Mówiąc o skórze nie sposób nie wspomnieć o witaminie B7 znanej również jako biotyna. Jej niedostatek wiąże się z wypadaniem włosów, zaburzeniem ich wzrostu czy łamliwością paznokci. Niedobory można uzupełniać stosując leki takie jak np. Biotebal, który zawiera największa dawkę biotyny na rynku. Lek może być stosowany w wynikających z niedoboru biotyny przypadkach wypadania włosów, zaburzeń wzrostu paznokci i włosów oraz ich nadmiernej łamliwości czy stanów zapalnych skóry zlokalizowanych wokół oczu, nosa, ust. Biotyna wspomaga procesy powstawania keratyny i różnicowania się komórek naskórka oraz włosów i paznokci, poprawiając ich stan.

Jadłospis idealny

Pamiętajmy jednak, że podobne objawy mogą być wynikiem stanów innych niż takie braki. W razie wątpliwości zawsze należy skonsultować się z lekarzem. Niektóre z nich są bowiem groźne dla zdrowia i nie wolno diagnozować ich na własną rękę.

Odpowiedni poziom witamin i minerałów jest niezwykle ważny dla ogólnej, dobrej kondycji naszego organizmu. A większości z nich możemy sobie dostarczyć dzięki odpowiedniej, zbilansowanej diecie. Świeże warzywa i owoce, nabiał i grzyby powinny stanowić podstawę naszego jadłospisu – to w nich znajdziemy najwięcej dobroczynnych substancji, które dadzą nam zdrowie, energię i piękny wygląd.

Witaminę A znajdziemy przede wszystkim w produktach odzwierzęcych – mleku, maśle, wątróbce, rybach, jajkach czy serze. Jako prowitamina występuje także w niektórych roślinach, np. marchwi, dyni czy pomidorach. Niedostatków związków z grupy B można uniknąć spożywając regularnie nabiał, grzyby oraz zielone warzywa i orzechy.

Zdrowy tryb życia jest warunkiem dobrego samopoczucia. Jedzenie świeżych produktów żywnościowych wysokiej jakości jest jedną z dróg do osiągnięcia dobrostanu – fizycznego i psychicznego. W niektórych wypadkach warto jednak sięgnąć po leki, które pomogą nam uzupełnić niewielkie niedobory. Ale zawsze – w przypadku wątpliwości – warto skonsultować swoje obawy ze specjalistą.