Opony zimowe? Jakie wybrać?

Opony zimowe? Jakie wybrać? oponeo.pl

W czasie jesieni i zimy jazda na oponach letnich może być niebezpieczna. W niskich temperaturach opona zrobi się twarda, czego konsekwencją będzie niepewne prowadzenie pojazdu. W takich warunkach o wypadek nietrudno.

Jego ryzyko mogą ograniczyć opony zimowe.

Dlaczego opony zimowe lepiej się sprawdzają od letnich w niskich temperaturach, a także na śniegu i wodzie?

Opony letnie produkowane są z mieszanki gumowej, którą przygotowano pod kątem najbardziej optymalnej pracy w temperaturach wysokich. Ich zadaniem jest zapewnienie właściwej przyczepności latem, gdy nawierzchnia jest mocno rozgrzana, ale również w czasie rzęsistego deszczu. Z tego powodu elastyczna guma ma szerokie rowki, które odprowadzają wodę, zaś mieszanka bogata jest w kauczuk.

Ogumienie zimowe jest lepsze, ponieważ letnie na mrozie twardnieje.  

Pomimo bardzo zaawansowanych technologii produkcyjnych do tej pory nie udało się wyprodukować ogumienia, które jest doskonałym połączeniem opon letnich i zimowych. Owszem, istnieją opony całoroczne, jednak rozwiązanie to ma wiele wad, nie zapewni maksymalnego bezpieczeństwa ani latem, ani zimą. Z tego właśnie powodu eksperci zalecają, aby jesienią oraz zimą jeździć na oponach zimowych, które należy założyć, kiedy średnia dobowa temperatura w ciągu kilku dni będzie wynosiła mniej niż 7 stopni C.

– Mieszanka letnia ma w swoim składzie więcej gumy syntetycznej i sadzy, które zapewniają dobrą przyczepność w temperaturze powyżej plus siedmiu stopni. Gdy jest chłodniej, wykonana z niej opona szybciej twardnieje, a samochód zaczyna się źle prowadzić. Jest bardziej podatny na poślizg, bo twarda opona to gorsza trakcja i wydłużona droga hamowania – mówi Dawid Tysiączny ze sklepu z ogumieniem Oponeo.pl.

Podczas opadów śniegu oraz deszczu ogumienie letnie posiada jeszcze jedną bardzo istotną wadę. Bieżnik opon letnich zatrzymuje śnieg, natomiast sama opona przypomina płaski walec. Dzieje się tak dlatego, że bieżnik w oponie letniej jest przygotowany do odprowadzania wody w wysokich temperaturach. Inaczej jest w przypadku opon całorocznych i zimowych.

Ogumienie zimowe jest lepsze, ponieważ posiada inny bieżnik i więcej nacięć.

Opony zimowe wyróżniają wspomniane wyżej nacięcia – tzw. lamele, które powodują, że ogumienie w pewnym sensie wgryza się w zaśnieżone podłoże. Oczywiście, sprzyja również temu rzeźba, jaką ma bieżnik, a więc – gęściej rozmieszczone rowki promieniowe i obwodowe, które ułatwiają samooczyszczanie się koła ze śniegu oraz powodują szybsze odprowadzanie wody. Kolejną najistotniejszą cechą opon zimowych jest specjalna mieszanka gumowa, do której dodaje się przede wszystkim krzemionkę i silikon, które w czasie zimy zapewniają oponie właściwą elastyczność. Dzięki takiemu rozwiązaniu na mrozie jej powierzchnia styku z jezdnią jest duża, a pojazd dobrze trzyma się drogi.

Specjaliści przypominają, że według unijnych przepisów wszystkie opony, które są nowe muszą posiadać etykiety informujące o ich najistotniejszych właściwościach. Z nich można się dowiedzieć, w jaki sposób opona będzie zachowywać się na mokrej jezdni, jak emituje hałas i jakie ma opory toczenia. Dzięki temu dużo prościej można dobrać opony do swoich potrzeb.

Kiedy wymieniasz opony zimowe nie eksperymentuj.

Jeżeli chcemy w pełni wykorzystać możliwości, jakie mają opony zimowe, należy je montować we właściwy sposób. Fachowcy zalecają, by w przypadku stosowania różnych modeli opon, zakładać wszystkie cztery, które są przeznaczone na ten sam sezon, co ma duże znaczenie zwłaszcza zimą. Niestety nadal wielu kierowców decyduje się montować opony zimowe wyłącznie na oś napędową. Jest to poważny błąd. Kiedy kierowca samochodu przednionapędowego wchodzi w zakręt z dużą prędkością naraża się na utratę kontroli nad tyłem auta. Ten błąd może skończyć się wypadkiem. Przód pojazdu będzie się trzymał dobrze zaśnieżonej jezdni, natomiast siła odśrodkowa wyrzuci tył na zewnątrz.

Jeszcze trudniejsza sytuacja jest z pojazdami tylnonapędowymi. Jeżeli mamy opony zimowe wyłącznie na tylnej osi, kierowca na śliskiej jezdni nie będzie w stanie sterować autem, które nie zareaguje we właściwy sposób na ruchy kierownicą.

Jakie opony zimowe dla SUV-a?

W pojazdach z napędem na obydwie osie ogumienie powinno być nie tylko takie samo, ale także podobnie zużyte. Producenci samochodów ostrzegają, że nawet duże różnice między tylna osią a przednią mogą skutkować szybkim zużyciem dyferencjału. Poza tym mogą osłabić działanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa, zwłaszcza układu stabilizacji toru jazdy ESP. Maksymalna, dopuszczalna różnica w wysokości bieżnika pomiędzy tyłem a przodem wynosi 1,2 mm. I chociaż polskie prawo dopuszcza jazdę na ogumieniu z bieżnikiem, którego głębokość wynosi 1,6 mm nie należy ryzykować. W przypadku opon zimowych wartość graniczna, poniżej której tracą sporo ze swych właściwości to 4 mm. Pamiętajmy również o tym, aby nie jeździć na oponach starszych niż 6 lat, ponieważ mieszanka z czasem traci swoje właściwości. Co cztery lata kupujmy nowe opony.