Plany GDDKiA na 2015 rok: umowy na 57 km A1 i oddanie odcinka S69

Plany GDDKiA na 2015 rok: umowy na 57 km A1 i oddanie odcinka S69 Fotolia

Zakończenie budowy odcinka trasy S69 z Buczkowic do Żywca ma nastąpić w III kw. 2015 r. – informuje GDDKiA. Na bieżący rok zaplanowano też podpisanie umów na cztery odcinki autostrady A1 na trasie od Pyrzowic do Częstochowy.

Budowa czterech odcinków autostrady A1 między Pyrzowicami a Częstochową (wraz z obwodnicą) jest największą inwestycją w regionie planowaną na kolejne lata. Ich długość wyniesie łącznie 57 km, natomiast szacowana wartość przetargów to 2,974 mld zł.

W ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła cztery przetargi na realizację tej inwestycji, jednak pod koniec grudnia po raz kolejny przesunęła termin otwarcia ofert, który został wyznaczony na 21 i 22 stycznia br. Jak wynika z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli umowy zostaną podpisane w pierwszej połowie 2015 r. jest szansa, że budowa odcinków A1 zostanie ukończona w 2018 r.

Nowy odcinek S69 jeszcze w tym roku

Jak podaje PAP, katowicki oddział GDDKiA podpisał w lipcu ubiegłego roku zobowiązanie z firmą Mota-Engil Central Europe na dokończenie budowy dwupasmowego odcinka trasy S69 z Bielska-Białej do Żywca liczącego 15,5 km. Kontrakt opiewa na kwotę 260,9 mln zł. Zgodnie z dokumentami w listopadzie 2014 r. został oddany pierwszy fragment od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem). Prace na pozostałej części drogi (9,5 km) mają zostać zakończone w sierpniu tego roku. Ekspresowa trasa S69 ma połączyć docelowo Bielsko-Białą ze słowacką granicą w Zwardoniu. Znaczna część arterii już istnieje. Do jej ukończenia brakuje jedynie wspomnianego odcinka z Buczkowic do Żywca oraz planowanego obejścia Węgierskiej Górki (8,5km).

Priorytet realizacji

Druga z wymienionych inwestycji miała zostać zrealizowana w ramach rządowego programu budowy dróg na lata 2011-2015, jednak została wycofana z dokumentu ze względu na wysokie koszty spowodowane m.in. koniecznością zbudowania tuneli. W projekcie na lata 2014-2020 zapisano jednak, że obejście Węgierskiej Górki będzie miało „priorytet realizacji”.

Podobne artykuły:

Taki sam zapis znalazł się odnośnie budowy 40-kilometrowego odcinka S1 z dzielnicy Mysłowic Kosztowy do Bielsko-Białej. Ma on połączyć istniejące fragmenty trasy z Cieszyna do Bielska-Białej oraz z Mysłowic do Dąbrowy Górniczej. Droga projektowana jest już od lat, ale jej budowa nie dochodzi do realizacji z powodu protestów zainteresowanych mieszkańców, ekologów i środowisk górniczych.

Będzie się działo

To tylko wybrane inwestycje planowane na 2015 r. przez katowicki oddział GDDKiA przekazane przez rzecznika oddziału Marka Prusaka. Poza działaniami wymienionymi wcześniej, w województwie śląskim mają być także realizowane m.in. prace przy kilku mostach na drogach nr 40, 46 i 94 oraz na aglomeracyjnym odcinku A4.

Inwestycje planują również samorządy. Jak informuje PAP, województwo śląskie rozpoczyna budowę obwodnicy Pawłowic, Gliwice chcą zakończyć budowę Drogowej Trasy Średnicowej, a Ruda Śląska rozpocznie drugi etap trasy N-S.

red.