Polacy marzą o luksusowych jachtach

Polacy marzą o luksusowych jachtach Sunreef Yachts

Polska jest jednym z głównych producentów łodzi na kontynencie. Jachty i motorówki naszej produkcji cieszą się renomą nie tylko w kraju, lecz także w Europie.

Polska jest jednym z czołowych producentów łodzi na kontynencie. Jachty i motorówki naszej produkcji cieszą się renomą nie tylko w kraju, lecz także w Europie. Trafiają m.in. do Niemiec, Francji, Hiszpanii czy krajów skandynawskich. Stanowimy czołówkę światowych producentów.

Piotr Tokarski, Interservis: Branża ulegała wielokrotnym zmianom na przestrzeni lat. Po transformacji ustrojowej w ’89 rozwój przemysłu jachtowego zaczął gwałtownie rozwijać się, a polskie łodzie zyskały renomę i uznanie na całym świecie. Jedna z największych zmian nastąpiła
w 2009, kiedy w Polsce zarejestrowano niemal czterokrotnie więcej jachtów niż w 2005 roku. Trzy lata temu tendencja zwyżkowa została przerwana, natomiast aktualnie obserwujemy jej stopniowy powrót. Świadczy o tym niesłabnące zainteresowanie targami i konferencjami branżowymi. W ubiegłym roku sprzedaż polskich jachtów osiągnęła poziom około 127 mln zł. 

  • Ponad 6 000 sztuk rocznie - tyle wysokiej klasy łodzi wyjeżdża z polskich hal produkcyjnych. Chociaż większość produkcji polskich stoczni przeznaczone jest na eksport, 5% pozostaje jednak w kraju. To ważny segment rynku, stanowiący jedną z 15 strategicznych branż wspieranych przez Ministerstwo Gospodarki. (za: Poland.gov.pl)
  • Ok. 1 000 sztuk rocznie liczba produkowanych jachtów żaglowych.
  • 13 000 – 15 000 sztuk rocznie liczba produkowanych jachtów motorowych (źródło: Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych)

Jacht wyznacznikiem statusu społecznego

Polacy bogacą się. Wraz z zasobnością portfela, zwiększa się także ich apetyt na dobra luksusowe. I chociaż często są to produkty pochodzące
z niższej półki cenowej, jak np. perfumy, warto podkreślić, że zamożni rodacy coraz częściej decydują się na zakup jachtu.

Rynek łodzi luksusowych w Polsce jest podwójnie ekskluzywny. Po pierwsze, tak jak wszędzie na świecie, aby kupić jacht, należy liczyć się
z niemałym wydatkiem. Po drugie, uwzględniając kwestię klimatu oraz uwarunkowań geograficznych, posiadając jacht w Polsce, konieczne jest także doliczenie kosztów transportu, nierzadko poza granicami kraju. W obu przypadkach kluczowy jest więc czynnik ekonomiczny i dysponowanie odpowiednim kapitałem. 

Jarosław Sadowski, Expander: Z roku na rok wzrasta liczba zamożnych Polaków, tj. takich, którzy osiągają dochód powyżej 85 tys. złotych brutto w skali roku. Aktualnie ich liczba wynosi około 828 tysięcy, a według szacunków, za dwa lata może się zbliżyć do miliona. Wzrasta zatem popyt na dobra luksusowe oraz takie, które stanowią wyróżnik statusu. Drogi samochód, chociaż to niezmiennie istotny element tożsamości bogatego Polaka, może już nie wystarczać. Stąd też zwrot w kierunku m.in. jachtów.

Piotr Tokarski, Interservis: Koszt zakupu wysokiej klasy łodzi to minimum 250 tysięcy złotych. Tymczasem należy podkreślić, że to nie jedyny wydatek. Okazuje się, że w dłuższej perspektywie o wiele więcej funduszy pochłania jego utrzymanie. To nawet 7 tysięcy złotych (i więcej!) rocznie.

Przykładowe koszty
związane z utrzymaniem i eksploatacją jachtu

Opłaty portowe

od 800 – 3 500 zł (lub więcej)

„Zimowanie” łodzi

200-300 zł („pod chmurką”)

do 1 500 zł (w hangarze)

Koszt paliwa
(2 h pływania łodzią motorową)

275 zł (przy spalaniu 25 litrów / h)

Roczne ubezpieczenie

od 2 000 zł wzwyż (za jacht o wartości ok. 200 tys. zł)

Źródło: Łodzie luksusowe w Polsce. Raport Expander Advisors i Interservis, czerwiec 2014

 

Zakup luksusowego jachtu

Najczęściej wskazywaną kwotą (w badaniu przeprowadzonym przez Expander Advisors i Interservis), jaką badani są w stanie przeznaczyć na zakup łodzi, jest przedział od 250 tys. do 1 mln złotych. Nawet dla zamożnych rodaków to niemałe obciążenie budżetu. Dlatego aby sfinansować taki wydatek, wiele osób decyduje się na zaciągnięcie kredytu lub pożyczki.

Piotr Tokarski, Interservis: Aby zakupić jacht, trzeba liczyć się z wydatkiem co najmniej rzędu 250-300 tysięcy złotych. Kupujący najczęściej rozkładają tę kwotę na raty, nadal niewielu dokonuje jednorazowej wpłaty w całości. Zainteresowanie stale jednak rośnie, o czym świadczy chociażby duża liczba szczegółowych zapytań podczas imprez targowych.

Jarosław Sadowski, Expander: Kupujący luksusowe łodzie, nawet jeśli posiadają całość kwoty, często wolą sfinansować część wydatku za pomocą kredytu. Ten sposób rozłożenia wydatku na raty nie zawsze jest jednak najlepszą opcją. Równie popularnym lecz korzystniejszym dla firm sposobem finansowania zakupu może być leasing. Taką formę preferują przede wszystkim osoby, które prowadzą działalność gospodarczą. Dzięki leasingowi zyskują dostęp do luksusowego dobra, które – w zależności od preferencji – wykorzystują do celów prywatnych lub komercyjnych. Szczególnie korzystny jest drugi przypadek, bowiem zyski z wynajmu lub organizacji imprez na jachcie nierzadko wielokrotnie przekraczają miesięczną ratę, jaką należy uiścić leasingodawcy. 

Zakup jachtu „na firmę” w leasingu ma jeszcze jedną ogromną zaletę – pozwala wliczyć ten wydatek w poczet kosztów, co obniży wysokość podatku dochodowego. To rozwiązanie zarezerwowane jest jednak dla przedsiębiorstw, które w sferze swojej działalności posiadają aktywności powiązane z tym sportem: organizowanie rejsów, czarter łodzi, szkolenia żeglarskie. Firma, która do tej pory zajmowała się czymś innym może oczywiście rozszerzyć zakres swojej działalności o działalność czarterową.

Polska „Łódka marzeń”

Z badania przeprowadzonego podczas ostatnich targów Boatshow wyłonił się zarys wymarzonej łódki Polaków. Odwiedzający wydarzenie fani żaglówek i motorówek pytani byli m.in. o preferowany rodzaj łódki, jej najciekawsze cechy oraz destynacje, do których przyszli właściciele chcieliby się nimi wybrać. Z badań Interservis i Expandera wynika, że Polacy najchętniej kupiliby żaglówkę (65%). Czynnikiem niewątpliwie wpływającym na tę preferencję jest koszt eksploatacji, który jest niższy niż w przypadku łodzi motorowych, bowiem nie wlicza się do niego zakup paliwa. „Żagle”  w opinii przyszłych sterników mają gwarantować ciszę i spokój, niezbędny podczas relaksu na polskich i zagranicznych akwenach.

Luksus kontra cena

Decydując się na zakup luksusowej motorówki, w opinii 83% badanych najważniejsze są nowoczesne rozwiązania technologiczne. W przypadku żaglówki 96% osób wskazało, że wyznacznikiem luksusu są wysokiej jakości materiały wykończeniowe. W obu typach łodzi zarówno te dwa elementy, jak i wnętrza oraz wyposażenie, są kluczowe dla przyszłych żeglarzy. W ten sposób nie tylko chcą zagwarantować sobie wygodę, lecz także wyróżnić się na tle pozostałych.

Podróże dalekie czy bliższe?

Nasi rodacy preferują kierunki gwarantujące ciepłą, słoneczną aurę. Najpopularniejszymi destynacjami są Morze Śródziemne i Karaiby – to właśnie te rejony eksplorowałoby odpowiednio 74 i 48% badanych. Co ciekawe, co czwarty respondent wybrałby się w rejs po Oceanii, a 5% pływałoby po całym świecie. Z zebranych danych wynika, że zdecydowana większość kupujących rozważa zakup łodzi przede wszystkim w celach rekreacyjnych (95%). Co czwarty przyszły właściciel „motorówki” i co piąty „żaglówki” widzi jednak możliwość dodatkowego wynajmu jachtu w celu komercyjnym.

Łodzie luksusowe .....

Andrzej Oślizło, Prezes Zarządu Expander Advisors, prywatnie pasjonat żaglówek i sternik morski: Polacy coraz chętniej spędzają czas pływając po polskich jeziorach, rzekach oraz zagranicznych wodach morskich. Popularność tego sportu jest duża. Co roku Polski Związek Żeglarski wydaje nawet 25 tysięcy patentów, umożliwiających sterowanie jachtem. Część osób nadal wynajmuje łodzie na jednorazowe wyprawy, jednak wraz ze zwiększaniem się zasobności portfela, rośnie także liczba kupujących. Choć w kontekście udziału w rynku dóbr luksusowych w Polsce jachty nie mogą konkurować z perfumami czy biżuterią, niemniej jednak systematycznie przybywa szczęśliwych posiadaczy kolejnych jednostek pływających. 

  • Popularność żeglarstwa w Polsce rośnie. Co roku Polski Związek Żeglarski wydaje prawie 25 tysięcy patentów. Polska jest także jednym z głównych eksporterów łodzi. Z jej hal produkcyjnych wyjeżdża rocznie 6 000 jachtów, z czego jedynie 5% pozostaje w kraju. Ich produkcja stanowi jedną z piętnastu strategicznych branż dotowanych przez Ministerstwo Gospodarki.
  • W badaniach przeprowadzonych przez Expandera i Interservis, dla ponad połowy badanych wymarzoną łódką byłaby żaglówka (65%). Jedynie 31% ankietowanych kupiłoby droższą jednostkę z napędem motorowym. Co druga osoba przeznaczyłaby na ten zakup kwotę z przedziału od 250 tys. do 1 mln złotych. Najpopularniejszymi kierunkami rejsów „wymarzonymi łodziami” są Morze Śródziemne i Karaiby – swoim jachtem wybrałoby się tam odpowiednio 74 i 48% respondentów.
  • Choć łódź luksusowa nie jest najbardziej popularną formą inwestycji, co czwarty ankietowany chciałby zakupić jacht w celach komercyjnych, np. z przeznaczeniem na wynajem. Posiadając działalność gospodarczą, można tego typu zakup wliczyć w koszty działalności. Aby nie narazić się fiskusowi, należy pamiętać jednak o kilku ograniczeniach.

[1] Dane na podstawie raportu KPMG, Rynek dóbr luksusowych w Polsce, edycja 2013

raport Expander Advisors i Interservis