Produkt a potrzeby konsumenta

Produkt a potrzeby konsumenta web.gov.pl

Czy zastanawiałeś się czym tak naprawdę jest produkt? Czy wiesz czym charakteryzują się te najlepsze, które cieszą się nieustanną popularnością wśród użytkowników? Jak sprawić, żeby Twój produkt również dołączył do tego grona?

Wszystko co służy zaspakajaniu ludzkich potrzeb i znajduje się w ofercie rynkowej jest określane mianem produktu. Łatwo więc zauważyć, że pojęcie to zostało zdefiniowane z punktu widzenia konsumentów, bo stworzony produkt jest właśnie odpowiedzią na ich potrzeby. Wygląd i jakość towaru w dużej mierze zależy bowiem od aktualnych trendów rynkowych oraz wymagań użytkowników, które z roku na rok są coraz większe. Przykładem idealnie obrazującym kwestie aktualnych tendencji na rynku może być np. koncepcja Internetu rzeczy. Przedmioty projektowane zgodnie z tym założeniem wyposażone są w różnego rodzaju elektronikę, czujniki oraz oprogramowania, mające stały dostęp do Internetu. Dzięki temu są połączone w sieciach i mogą wymieniać się danymi. Przykładem stosowania koncepcji Internetu rzeczy jest inteligentny dom, posiadający zintegrowany system zarządzania wszystkimi instalacjami, które się w nim znajdują, dzięki czemu jesteśmy w stanie zdalnie sterować roletami, ogrzewaniem czy oświetleniem.

Estetyczne czy przydatne

Designerzy aktualnie stają przed bardzo trudnymi zadaniami. Efekt ich pracy musi być wypadkową badania potrzeb klientów, zarówno pod kątem funkcjonalności jak i estetyki. Wygląd staje się bowiem coraz istotniejszy, nawet w przypadku produktów u których pozornie nie powinien mieć tak dużego znaczenia np. narzędzi. Biorąc pod uwagę różnorodność zarówno gustów jak i potrzeb klientów można stwierdzić, że stworzenie produktu, który sprosta ich oczekiwaniom jest prawie niemożliwe. Żeby zminimalizować ryzyko błędu warto więc oddać tą kwestię specjalistom. Tutaj kwestia projektowania zostanie rozłożona na kilka etapów pozwalających na stworzenie produktu zarówno funkcjonalnego jak i estetycznego.

Analiza najlepszym kierunkowskazem

Punktem wyjścia do stworzenia wartościowego produktu jest dogłębna analiza przeprowadzana na kilku płaszczyznach.
– Znajomość rynku, otoczenia, kontekstu, a także dotychczasowych rozwiązań jest kluczem do pracy kreatywnej, która ma zostać przeprowadzona przez zespół projektowy. Innowacyjny projekt nie jest bowiem w stanie powstać bez dogłębnego przeanalizowania procesu użytkowego, dlatego też na początkowym etapie zespół projektowy przeprowadza analizę mającą na celu wskazanie zachowań użytkowników oraz najważniejszych kwestii na jakie zwracają oni uwagę. – mówi Michał Kracik, Design Manager z firmy projektowej EXEON. Należy pamiętać bowiem, że produkt ma powstać w odpowiedzi na potrzeby konsumentów, a nie wymagać od nich, że się do niego dostosują.

Jak powstaje idea

Punktem wyjściowym jest prawidłowo wykonana analiza, która stanowi podstawę do sformułowania założeń projektowych – zbioru pożądanych cech wizualnych, funkcjonalnych i technologicznych tworzących DNA produktu. Te podstawowe założenia poprzedzają etap tworzenia koncepcji, a doprecyzowywane są w dalszych fazach projektu. Po sformułowaniu założeń zespół projektowy przechodzi do kolejnych etapów jakimi są opracowanie zbioru koncepcji, a następnie wybór rozwiązania, które zostanie wdrożone w produkcji. Użytkownik często nie zdaje sobie sprawy, że przedmiot, który do niego trafia jest w każdym najdrobniejszym szczególe przemyślany – przykładowo wielkość przycisków w odkurzaczu, którego używa nie jest przypadkowa.

Dążąc do ideału

Proces twórczy jest oczywiście różny w zależności od zadania jakie jest wykonywane. Zespoły projektowe stają przed różnymi wyzwaniami, niekoniecznie bowiem stworzenie produktu zakańcza proces pracy nad nim.

Żeby cieszył się on bowiem ciągłą popularnością i niezmiennie odpowiadał na potrzeby klientów, należy go cyklicznie „odświeżać”. Dlatego też firmy projektowe oprócz rozwijania nowych produktów, angażowane są w procesy redesignu produktów już istniejących. Działania te polegają na zmianie niektórych elementów lub wprowadzeniu nowych, innowacyjnych detali w istniejących już produktach. Idąc tym tropem, w trakcie audytu wzorniczego może się okazać, że obecny produkt i jego technologia jest już na tyle nieaktualny, że podniesienie jego konkurencyjności może odbyć się tylko w momencie stworzenia zupełnie nowego produktu w oparciu o dotychczasowe założenia główne.

Jako przykład takiego procesu, stworzenia nowego produktu bazującego na stałych cechach może posłużyć jeden z modeli wózka dziecięcego produkowanego w Polsce.
– Rozpoczęliśmy pracę nad tym projektem z założeniem, że producentowi zależy na podniesieniu konkurencyjności produktu. Biorąc pod uwagę, że w zdecydowanej większości dotychczasowa wersja opierała się na komponentach gotowych, z których korzystały też firmy konkurencyjne, postanowiliśmy rozpocząć ten proces od zera, tak żeby powstał nowy produkt bazujący na autorskich rozwiązaniach, które go wyróżnią. W projekcie wprowadziliśmy m. in. wygodne przyciski do wypinania gondoli, ergonomiczne rączki mechanizmu składania, dzięki czemu obsługa wózka jest łatwiejsza i intuicyjna. Zadbaliśmy również o elementy estetyczne: ukryliśmy mechanizmy odpowiedzialne za składanie, udoskonaliliśmy nawet takie szczegóły jak opony i drobne elementy plastikowe. Użytkownicy w pierwszej kolejności dostrzegli zmianę w wyglądzie, ale chwilę później zauważyli również, że wózek jest zdecydowanie bardziej funkcjonalny i łatwiejszy w obsłudze, co pokazuje, że liczą się dla nich oba te aspekty – opowiada o jednym z projektów Michał Kracik.

Udoskonalenie produktów to zazwyczaj odpowiedź na potrzeby konsumentów – wysłuchanie ich i dopracowanie każdego detalu. Zdarza się, że innowacja może być odebrana przez użytkowników w aspekcie absolutnym tzn. jako zupełnie nowy produkt, który dotychczas nie był dostępny na rynku. Coraz większa świadomość konsumencka, wymaga na przedsiębiorcach dostarczanie społeczeństwu artykułów wręcz idealnych. Muszą być nowoczesne, a co za tym idzie tak samo estetyczne jak i funkcjonalne. Sukces marki może zostać wypracowany dzięki wysokim kompetencjom działu projektowego lub współpracy z zewnętrzną firmą projektową, co pozwoli sprostać potrzebom konsumentów. Aktualnie niczego nie powinno pozostawiać się przypadkowi.

Kamil Świstowski