Przygotuj personel na wakacje

Przygotuj personel na wakacje nf.pl

Odpowiednio dobrane usługi, standard wyposażenia hotelu czy dostępność różnorodnych atrakcji turystycznych mają niewątpliwy wpływ na ocenę atrakcyjności ośrodka wypoczynkowego. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje jednak dobrze przygotowany zespół pracowników. Dzięki odpowiednim umiejętnościom jest on w stanie budować długotrwałe relacje z klientami.


Wykwalifikowany personel zyskuje na znaczeniu szczególnie w miesiącach letnich. Wtedy właśnie wzrasta ogólna liczba turystów zarówno krajowych jak i zagranicznych. Dla przykładu – według danych Instytutu Turystyki – w III kwartale roku 2010 do Polski przyjechało prawie 4 mln turystów z zagranicy, czyli o 1,5 mln gości więcej niż w I kwartale tego samego roku.

Zorientowani na klienta

Dużą popularnością cieszą się obecnie kursy mające na celu poszerzanie wiedzy z zakresu organizacji imprez oraz przyrządzania, serwowana i dekorowania produktów spożywczych. – By rozwinąć umiejętności komunikacji interpersonalnej wśród członków zespołu warto zainwestować w tzw. szkolenia miękkie, głównie z zakresu obsługi klienta – mówi Sylwia Sędrowicz, Manager ds. szkoleń i HR z firmy Job Trainings (Grupa Job) – W ich trakcie uczestnikom przybliżana jest etykieta biznesu oraz metody typologii klientów trudnych wraz ze strategiami asertywnego radzenia sobie z reklamacjami i zastrzeżeniami z ich strony – dodaje. Ważną częścią kursu jest również poszerzenie wiadomości z zakresu twórczego rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem oraz trudnymi sytuacjami.
Istotnym elementem warsztatów są także szkolenia ze sprzedaży, w szczególności sprzedaży wiązanej, często łączone ze szkoleniami produktowymi. Klienci często zadają pytania na temat zamawianych przez siebie usług, zabiegów czy potraw i napojów. Z tego też względu coraz więcej firm z branży HoReCa decyduje się na poszerzanie wśród pracowników wiedzy z tego zakresu.

Euro na horyzoncie

Możliwość dodatkowego przeszkolenia pracowników warta jest rozważenia również z perspektywy zbliżającego się Euro 2012. Według obecnych szacunków spółki PL.2012 Sp. z o.o., oprócz prawie 150 tys. kibiców z Polski, przedsięwzięcie przyciągnie ok. 430 tys. gości z zagranicy.
W przypadku dużych wydarzeń warto zainwestować w odpowiednie przygotowanie personelu do takich sytuacji. Oprócz wcześniej wspomnianych szkoleń z zakresu obsługi klienta, dobrze jest pomyśleć o poszerzaniu wiadomości z obszaru marketingu i promocji, zarządzania czasem, personelem oraz organizacją pracy. W przypadku Euro 2012 szczególnie wskazane byłyby szkolenia językowe oraz z zakresu różnic kulturowych. – Należy jednak zaznaczyć, że decyzję o przeszkoleniu pracowników warto podjąć na kilka miesięcy przed planowanym wydarzeniem. Najlepiej gdy kursy mają charakter cykliczny, umożliwiający stopniowe przekazywanie odpowiednich kompetencji, a zdobyta wiedza – dzięki przeniesieniu do codziennych sytuacji zawodowych – zostaje sprawdzona – mówi Sylwia Sędrowicz.

Dodatkowe wsparcie

Większa liczba gości może sprawić, że firmy będą zmuszone uzupełnić braki kadrowe. Dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie pracowników tymczasowych. Warto mieć na uwadze fakt, że duże znaczenie ma tu wybór odpowiedniej agencji pracy, która oprócz zrekrutowania personelu również odpowiednio go przeszkoli. W tym przypadku wystarczą szkolenia w zakresie podstawowym – komunikacji interpersonalnej oraz standardów obsługi klienta. Trzeba jednak pamiętać, że poszukiwania dodatkowych pracowników należy rozpocząć nie później niż 6 miesięcy przed planowanym wydarzeniem.
Wzmożony ruch turystyczny powoduje, że pracownicy firm z branży HoReCa muszą być przygotowani na występowanie większej liczby niecodziennych sytuacji. Nie można zapominać, że oprócz produktów czy właściwie dobranej oferty usługowej niezbędna jest również odpowiednia komunikacja z klientem. Hotel czy SPA kojarzy się z relaksem oraz dobrą atmosferą, a tą zapewnić może tylko przeszkolony zespół. Dodatkowo, już teraz szacuje się, że zwiększenie atrakcyjności turystycznej naszego kraju spowodowane Euro 2012 doprowadzi do długookresowego wzrostu napływu turystów, wynoszącego prawie 0,5 miliona osób rocznie. Dlatego też szkolenia warto potraktować jako inwestycję, która będzie procentować w przyszłości.

Job Trainings