Social Media - źródło informacji z rynku

Social Media - źródło informacji z rynku http://www.freedigitalphotos.net

Wymiana myśli i opinii w czasie rzeczywistym – to podstawowe korzyści, jakie daje pojawienie się firmy w mediach społecznościowych.

Czy jednak facebookowi fani mogą wpłynąć na działania przedsiębiorstwa? Czy mogą zmienić firmę, która zbudowała na rynku pewną pozycję? Wreszcie czy są w stanie skłonić do zmian markę dobrze rozpoznawaną przez konsumentów? Okazuje się, że tak – i to w całkiem sporym stopniu...

Wystarczy dokładniej przyjrzeć się obszarom online marketingu mix, w którym kanały społecznościowe odgrywają kluczową rolę. Obecnie wiodącym trendem jest wymiana myśli za pośrednictwem Internetu. Jak można więc zauważyć, media społecznościowe stają się idealnym źródłem wspomagającym inne badania opinii konsumenckich.  Wystarczy „wrzucić” pytanie na Facebooka, a chwilę później pojawią się gotowe odpowiedzi!

Badając opinię konsumencką

Kanały społecznościowe to idealne miejsce do szybkiego badania opinii konsumentów na temat nowego/istniejącego produktu lub usługi. Wystarczy zadać pytanie na FP, a fani natychmiast wyrażą swoje opinie. W dzisiejszym świecie internauci mają coraz większy wpływ na działania firm. Co więcej, bardzo lubią wypowiadać się na różne tematy – przede wszystkim młodsi użytkownicy mediów społecznościowych, śledzący aktualne trendy, wydają wartościowe opinie (szczególnie, jeśli tematyka ich zainteresuje).


Przykładem firmy, która bada opinie konsumentów za pośrednictwem internetu jest Frito-Lay. Kiedy  marka chciała wprowadzić na rynek nowy smak czipsów ziemniaczanych, postanowiła poprosić o pomoc swoich fanów na Facebooku. Stworzyli aplikację, dzięki której fani mogli nie tylko dodawać własne propozycje nowych smaków czipsów, ale też oceniać istniejące już pomysły za pomocą znacznika „zjadłbym to”. W krótkim czasie okazało się, że inny smak wybrali mieszkańcy Kalifornii, a inny Nowojorczycy. Badanie dowiodło więc, że miejsce zamieszkania jest jednym z podstawowych wskaźników, jakim należy kierować się podczas „wypuszczania” produktu na rynek.

Jaki to miało wpływ na rozwój firmy? Ten nowoczesny sposób badania opinii publicznej jest nie tylko szybszy od tradycyjnych metod, ale też znacznie tańszy. Pozwala na dostosowanie oferty firmy do oczekiwań konsumentów. Zadowoleni konsumenci stają się lojalni wobec marki, dzięki czemu ta staje się bardziej autentyczna i ugruntowuje swoją pozycję na rynku.

Wykorzystując kreatywność internautów

Istniejące na FB firmy zaczynają coraz bardziej liczyć się ze zdaniem internatów, widząc w tym wiele korzyści. Aktywni użytkownicy mediów społecznościowych lubią dzielić się swoimi opiniami. Są też bardzo kreatywni, szczególnie jeśli działają w sprawie, na której im zależy. Warto to wykorzystać, prosząc ich o pomoc podczas powstawania nowego produktu.

Taką decyzję podjął m.in. koncern Samuel Adams, angażując swoich fanów w proces produkcji nowego gatunku piwa. Fani, którzy zdecydowali się pomóc, otrzymali wolną ręką właściwie podczas całego procesu powstania piwa: od wyboru poszczególnych składników, po jego kolor. W ten sposób powstało piwo – B"Austin Ale, które zebrało wiele pozytywnych opinii wśród konsumentów.

Jaki to miało wpływ na rozwój firmy? Dzięki pomocy internautów, wspomniany wcześniej koncern, stworzył produkt cieszący się uznaniem konsumentów, którzy chętnie go kupowali, a to wpłynęło na wzrost sprzedaży. Wzmocnił się wizerunek marki na rynku i jej wiarygodność. Zyskała lojalnych fanów, chętnie wchodzących z nimi w interakcje.

Prosząc o rekomendacje

Warto przyjrzeć się, w jaki sposób możliwości kanałów społecznościowych wykorzystują największe brandy, takie jak chociażby Coca Cola, która potrafi nawiązać autentyczny kontakt ze swoimi fanami.

Jedną z głośnych akcji promocyjnych firmy było poszukiwanie wśród facebookowych fanów Team the MIX, czyli grupy ambasadorów marki, których zadaniem było odwiedzenie 206 krajów świata, gdzie była sprzedawana Coca Cola – mieli na to rok. Podczas wyjazdu ambasadorowie musieli na żywo relacjonować swoje poczynania w mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter. Celem akcji było pokazanie, że autentycznymi właścicielami marki nie jest The Coca Cola Company, ale konsumenci.

Jaki to miało wpływ na rozwój firmy? Akcja zmobilizowała do działania tysiące fanów, co zwiększyło autentyczność firmy, która zbudowała silne relacje z konsumentami. Kiedy wzrosło zaufanie fanów, wzrosła także i sprzedaż.

Zmieniając charakter obsługi klienta

Osoby aktywnie korzystające z Facebooka na bieżąco wyrażają swoje opinie na różne tematy – szczególnie skupiając się na negatywnych komentarzach. Wystarczy wizyta w ulubionej restauracji i ignorancja ze strony obsługi, a świat internetu z pewnością się o tym dowie. Miejscem, które konsumenci najczęściej wykorzystują do wyrażania swojego oburzenia lub zadowolenia jest fanpega"owa tablica.

Z tego powodu coraz więcej firm posiadających strony FB zatrudnia osoby odpowiedzialne za ich stałe monitorowanie. W internecie liczy się czas reakcji oraz jej charakter – nigdy nie wolno dać się sprowokować internautom, ponieważ można na tym wiele stracić. A trzeba pamiętać, że żaden wpis nie powinien pozostać bez odpowiedzi...

Jaki ma to wpływ na rozwój firmy? Sprawne reagowanie na komentarze pojawiające się na firmowym FP to budowanie relacji i zaufania pomiędzy fanami a firmą. Dzięki uwagom umieszczanym przez internautów, firma może udoskonalać obsługę klienta. Zmieniając strukturę, zmienia się na lepsze – może to zaowocować wzrostem lojalności klientów, a w konsekwencji również i sprzedaży.

Każda firma ma szansę na rozwój

Promowanie marki na Facebooku może przynieść wiele korzyści. Facebookowi fani wskazują kierunek, w którym powinna rozwijać się firma, aby mogła sprostać ich wymaganiom. Dzięki opiniom, które pojawiają się na FP można poznać potrzeby konsumentów i nawiązać z nimi bezpośrednie relacje. Lojalność, która może się w ten sposób narodzić, jest w stanie umocnić pozycję firmy na rynku. Facebookowi fani to świetni ambasadorowie marki, którzy mogą nie tylko ją reprezentować, ale też rekomendować, co jest w stanie zwiększyć świadomość konsumentów, a w konsekwencji także sprzedaż.


Joanna Poczęsna

Silence!

Silence! Joanna Poczęsna